بابک زنجانی؛ زمین بازی جدید اصولگرایان

نویسنده
نازنین کامدار

» دستیار ویژه "بسیجی اقتصادی" دستگیر شد

با ادامه بازداشت بابک زنجانی و دستگیری دستیار وی و در شرایطی که اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی از لزوم برخورد با “افراد پشت پرده بابک زنجانی” سخن گفته، چهره های جناح راست نشانی های دیگری می دهند و از جمله کیهان وی را عامل مهدی هاشمی، و نزدیک به جناح اعتدالگرا معرفی کرده است.

 همزمان محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرده که بابک زنجانی از بیم فرار از کشور بازداشت شده؛ فراری که پیش از این نیز سوابقی داشته است.

امری که اکبر ترکان در گفت و گو با ایسنا، از آن اینچنین سخن می گوید: “در ماجرای بابک زنجانی باید به دنبال افرادی که پشت سر وی بودند و موجب رشد چنین افرادی شده‌اند، باشیم. باید پرسید که چرا ظرف چند سال یکفردی مانند زنجانی به چنین جایگاهی رسید و چه کسانی اجازه رشد وی را دادند و چه شرایطی رشد این نوع افراد را فراهم کرد؟! ”

در پاسخ این سئوال کیهان مدعی شده که بابک زنجانی دست پرورده مهدی هاشمی و جریان کارگزاران است؛ ادعایی که با استناد به یک گفته تکذیب شده از سوی بابک زنجانی که علت میلیاردر شدن خود را بعد از “لطف خدا”، رانندگی برای محسن نوربخش، رئیس اسبق بانک مرکزی عنوان کرده بود، مطرح شده است.

کیهان روز گذشته در سرمقاله خود که پس از انتشار عکس بابک زنجانی و مهرداد بذرپاش نگاشته شده، آورده: “باید میان شعبده‌بازی رسانه‌ای و شامورتی بازی سیاسی با بررسی مستند قضایی- اقتصادی فاصله گذاشت. این شامورتی بازی است که برخی رسانه‌ها، برخورد کمونیست‌ها را با آلبوم زنجانی می‌کنند، برخی عکس‌های وی را برای تخطئه مثلاً وزیر کار و رفاه دولت سابق یا فلان نماینده مجلس برجسته می‌کنند و برخی تصاویر دیگر وی با مثلاً رئیس مجمع تشخیص یا رئیس سابق مرکز تحقیقات استراتژیک را به تیغ سانسور می‌سپارند تابه زعم خود بهره‌برداری سیاسی و باندی و قبیله‌ای از ماجرا کنند. البته صرف این تصاویر به خودی خود اتهامی را متوجه هیچ مسئولی نمی‌کند اما رفتار گزینشی در آگراندیسمان برخی تصاویر و حذف برخی تصاویر دیگر، از بی‌صداقتی رسانه‌های شبه اصلاح‌طلب- و آلوده به فتنه‌گری‌های سیاسی و اقتصادی متعدد- حکایت می‌کند. به عبارت دیگر، همین رفتار در گام اول موجب سلب اعتماد از جریان سیاسی- رسانه‌ای مذکور می‌شود”.

این روزنامه در ادامه بدون اشاره به نام اکبر ترکان، به ماجرای اعتراض علی اکبر محتشمی پور در مجلس ششم به مدیرعامل وقت پتروپارس “اکبر ترکان” پرداخته و او را “رانتخوار” دانسته است.

کیهان در ادامه با استناد یک مصاحبه تکذیب شده از سوی بابک زنجانی با مجله آسمان، نوشته: “داستان پیدایش اقتصادی پدیده‌ای به نام زنجانی به حدود ۲۰ سال پیش برمی‌گردد و دست‌پخت برخی معترضان امروزی است و نه صرفا ۲ سال پیش؛ این داستان را نباید تقطیع کرد و از وسط یا انتها خواند”.

کیهان این بخش از گفت و گوی زنجانی با هفته نامه آسمان را نقل کرده است: “زمانی که در پادگان ولی‌عصر تهران سرباز بودم، آقای هاشمی‌رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست‌جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنند. وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم گفتند شما باید به‌عنوان راننده، آقای نوربخش را جابه‌جا کنید. حدود ۵ ماه از سربازی‌ام مانده بود. من در دفتر آقای نوربخش کار ثبت نامه‌ها را انجام می‌دادم، بعد هم رانندگی آقای نوربخش را می‌کردم. بعد از خدمت… آقای نوربخش ۴-۵ جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کنند. دلار ۳۰۰ تومان بود و همه می‌گفتند دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می‌رفتند شب تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار بفروشند.آقای نوربخش به من گفت شما هم بیا در این مجموعه‌هایی که دارند دلار تزریق می‌کنند و ۴ یا ۵ نفر بودند، کار کن. اولین روز ۱۷ میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم ۱۷ میلیون تومان (۲دهه پیش) بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد (خیابانی که بانک مرکزی نیز همان جاست) خریدم. هر روز دلار می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم…”

در ادامه این سرمقاله می خوانیم: “آقای «م-ه» (مهدی هاشمی) متهم به پولشویی‌های چند میلیاردی در دانشگاه آزاد و بهینه‌سازی مصرف سوخت است و بنابر اظهارات یکی از همکاران فراری نامبرده، وی در مدت اقامت در خارج از کشور پیگیر موضوع تشدید تحریم‌ها بوده است. قوه قضائیه باید با کمک کارشناسان اقتصادی وزارتخانه‌های ذی‌ربط و مجلس با دقت و قاطعیت به اتهامات بابک زنجانی و امثال وی رسیدگی کند. این امر اغماض‌بردار یا تبعیض‌پذیر نیست. مسئولیت خطیر دستگاه قضایی در ضرورت مبارزه با تخلفات و مفاسد اقتصادی با جنجال و غوغاهای سیاسی فرق می‌کند. کمک به دور زدن تحریم‌ها یک مسئله است و سوءاستفاده از فرصت‌های اقتصادی موضوعی دیگر است. از یک سو باید مراقب بود فتنه‌گران حامی تحریم‌ها، پوست خربزه زیرپای دولت جدید نگذارند و قدرت مانور دولت از طریق بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها را از دولت سلب نکنند یا مافیاهای اقتصادی از طریق زدن رقبا برای خود انحصار دست و پا ننمایند و از سوی دیگر همین موضوع، بهانه‌ای در دست سودجویان و رانت‌خواران در دست درازی به بیت‌المال و غارتگری اقتصادی نشود. بدین ترتیب مبارزه با فساد اقتصادی، نه با تجویز مسکّن و مدارا با عفونت حل می‌شود و نه در مقابل، بی‌دقتی پذیرفته است. مبارزه با فساد اقتصادی، از جنس جراحی است که نمی‌توان آن را به تأخیر انداخت اما میان کار قصاب با کار جراح حاذق که نقطه عفونت را هدف می‌گیرد و آن را زایل می‌کند، فاصله است. نظر کارشناسان ذی‌ربط در دولت و مستندات دقیق، مقدمه‌چین جراحی‌های ضروری و مهمی است”.

 گفتنی ست، ادعای راننده نوربخش بودن بابک زنجانی که مورد استناد کیهان قرار گرفته، در همان زمان از سوی چند تن از مدیران وقت بانک مرکزی تکذیب شده بود.

در اینباره، هفته نامه تجارت فردا در گزارشی نوشته بود: “یزدان‌پناه، سال‌های سال رئیس دفتر مرحوم نوربخش در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بوده است. شخصی که نزدیک‌ترین ارتباط کاری را با او داشته است و بدون شک کسی را که قریب به دو سال راننده رئیس کل بوده و نامه در کارتابل وی قرار می‌داده از یاد نمی‌برد.یزدان‌پناه با صراحت می‌گوید: مرحوم نوربخش هیچ‌گاه راننده‌ای به نام بابک زنجانی نداشته است. حسن معتمدی مدیر سیاست‌ها و مقررات ارزی نیز یک گام جلوتر از یزدان‌پناه قدم بر‌می‌دارد. او می‌گوید: راننده رئیس کل بانک هیچ‌گاه سرباز نبوده است و چهره‌هایی که این مسوولیت را داشتند، تماماً چهرهای جا‌افتاده بودند. اما شاید نکته کلیدی را محمد‌رضا شجاع‌الدینی معاون اداری و مالی پیشین بانک مرکزی بیان کرده است. او می‌گوید پس از آنکه این ادعا را شنیده با توجه به آنکه تصویر چاپ‌شده از بابک زنجانی برایش غریب بوده از دوستانش در معاونت مالی و اداری خواسته تا سابقه بابک زنجانی را در این بانک بررسی کنند. پاسخ معاونت مالی و اداری جالب بوده است: هیچ‌گونه سابقه‌ای از بابک زنجانی در کارگزینی بانک مرکزی وجود ندارد. گرچه با رد ادعای اول بابک زنجانی مبنی بر آنکه راننده زنده‌یاد نوربخش بوده است، ادعای دوم نیز رد می‌شود اما محمد‌جواد وهاجی قائم‌مقام بانک مرکزی حرف آخر را زده است. در دوران مرحوم نوربخش کمیته تزریق ارز به بازار زیر نظر او فعالیت می‌کرده است. بنابراین او تمامی چهره‌هایی که رابط بانک مرکزی بوده‌اند به خوبی می‌شناسد. آقای وهاجی می‌گوید: به هیچ وجه شخصی به نام بابک زنجانی را نمی‌شناسد. بدبیاری های آقای میلیاردر تمامی ندارد، پس از دو میلیارد دلار پول نفتی که به وزارت نفت نیامده، ریزش گود ایران زمین، باز شدن پای باشگاه راه‌آهن به رشوه به داوران و… تکذیب ادعای نقطه آغاز پولدار‌ شدن او اتفاق تازه‌ای به حساب می‌آید. اما این اتفاق با دیگر بدبیاری‌ها فرق دارد”.

همزمان با تلاش جناح راست برای وصل کردن بابک زنجانی به جناح رقیب، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد هم ادعای عجیبی را مطرح کرده و به فارس گفته است: “ما اصلا ارتباطی با بابک زنجانی نداشتیم و نمی‌دانیم ارتباطش با کجا بوده است؟ ما که نمی‌توانیم به وزارت نفت چیزی را ابلاغ کنیم؛ هر کس خوب و بد را خودش تشخیص می‌دهد و تصمیم می‌گیرد. اصلا در آن زمان بابک زنجانی بدهی نداشت و در واقع از زمانی که صادرات نفت ایران تحریم شد پول را با استفاده از روش‌های دیگری به حساب واریز می‌کردند. من اصلا در این زمینه وارد نشده‌ام و موضوع به ما ارتباط نداشت؛ وزارت نفت هر چه نفت می‌فروخت به حساب خزانه واریز می‌کرد و اگر نمی‌فروخت ما نمی‌توانستیم مدعی شویم و در این زمینه وارد نشده‌ام”.

در چنین فضایی سایت انتخاب از بازداشت دستیار ویژه زنجانی و وابستگی های وی به جناح اصولگرا خبر داده است.

انتخاب نوشته: “در ششمین روز سپری شده از بازداشت بابک زنجانی، حسین شیرازی منشی و دستیار نخست وی عصر دیروز در دفتر کار خود در تهران با حکم قضایی بازداشت شد. حسین شیرازی منش که طی سالهای اخیر بعنوان سخنگوی بابک زنجانی ظاهر شده بود در حالی بازداشت گردید که به نظر می رسد این پرونده ابعاد گسترده تری یافته است. شیرازی منش که یک فعال اقتصادی در کیش بود و به کار کشاورزی در گلخانه می پرداخت. به گفته خود در سال ۱۳۹۰ در حال ورشکستگی بود که با بابک زنجانی آشنا می شود و زنجانی با پرداخت ۴۳ میلیارد تومان دیون پروژه تجار کیش که تحت مدیریت شیرازی منش قرار داشت وی را از بحران مالی رهایی می بخشد و از این پس شیرازی منش بعنوان یکی از اعضای اصلی کارتل اقتصادی بابک زنجانی به فعالیت می پردازد. شیرازی منش سال گذشته با پرداخت هفتگی چند میلیون تومان به شبکه جام جم، هرهفته بمدت سه ساعت آنتن این شبکه را اجاره کرده و خود بعنوان مهمان و یا مجری در برنامه های این شبکه به تبلیغ کارتل بابک زنجانی می پرداخت و با وجود افشاگری های رسانه های داخلی درباره فعالیتهای بابک زنجانی، صداوسیما این برنامه را ادامه داد. شیرازی منش در سال ۱۳۸۸ به اتفاق حسن میرکاظمی مشهور به رعیت بعنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شده و علاوه بر تملک پروژه کیش از این دونفر بعنوان دستیاران خود استفاده می کند”.