عدم مداخله در منافع آمریکا

نویسنده

» گزارش وای نت از پیام مخفیانه ای به تهران

شیمون شیفر

به گزارش روزنامه یهودیت آهارانوت، آمریکا از طریق دو کشور اروپایی به ایران پیام داده است که تا زمانی که تهران  به منافع آمریکا در خلیج فارس حمله نکند، آمریکا از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمایت نخواهد کرد.

بنا براین گزارش، واشنگتن از طریق مجراهای غیر رسمی محرمانه در اروپا گفته است که آمریکا قصد حمایت از اسرائیل در حمله به ایران، که ممکن است به درگیری های منطقه ای دامن بزند، را ندارد.

در عوض واشنگتن انتظار دارد که ایران از منافع و دارایی های استراتژیک آمریکا در خلیج فارس، نظیر پایگاه های نظامی و ناو های هواپیمابر آمریکا، دوری کند.

مقامات اسرائیلی از پایئن ترین سطح همکاری نظامی میان اسرائیل و آمریکا ظرف چند سال اخیر خبر داده اند که ناشی از هشدار دولت اوباما به اسرائیل در مورد حمله هماهنگ نشده و یک جانبه اسرائیل به ایران است.

نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، یک سلسله اقداماتی را برای محدود کردن امکان حمله اسرائیل علیه ایران انجام داده است، در حالیکه از سوی دیگر به جمهوری اسلامی فشار آورده است تا مذاکرات هسته ای را جدی بگیرد.

بنا بر این گزارش، این اقدامات عبارتند از «اعلام رسمی اوباما در مورد آنچه که ممکن است به اقدام نظامی آمریکا بیانجامد و همچنین فعالیت های محرمانه ای که قبلا پیش بینی شده بود ولی رد شده است.»

تعدادی از مشاوران ارشد اوباما معتقدند که اسرائیل به دنبال آن است که   آمریکا اعلام کند که در صورت پیگیری تولید سلاح هسته ای توسط ایران به این کشور حمله نظامی خواهد کرد.

اسرائیل امیدوار است چنین اعلامیه ای در سخنان اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل در 25 سپتامبر بیان شود.

سایر منابع در کاخ سفید گفتند اسرائیل تلاش می کند آمریکا را وارد درگیری های غیر ضروری در خلیج فارس کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت «تا آنجا که به مساله جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای مربوط می شود هیچ اختلاف نظری میان آمریکا و اسرائیل وجود ندارد.»

کارنی گفت در این زمینه همه گزینه ها روی میز است. وی گفت: «پنجره دیپلماسی همچنان باز است»، و افزود که بهترین راه برخورد با جمهوری اسلامی راه دیپلماتیک است ولی «پنجره دیپلماسی همواره باز نخواهد بود.»

به گفته نیویورک تایمز، واشنگتن همچنین پیامی را بطور محرمانه به ایران فرستاده است و از این کشور خواسته است فعالیت های هسته ای خود را محدود سازد، ولی تهران این پیشنهاد را نپذیرفته است مگر اینکه غرب تمامی تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

بنا بر این گزارش، دولت اوباما همچنین در حال بررسی راه های دیگری برای محدود سازی توان هسته ایران، ازجمله حملات «آرام» سایبری علیه ایران است.

اوباما قبلا این فکر را رد کرده بود و گفته بود حملات سایبری ممکن است بر زندگی شهروندان ایرانی اثر بگذارد.

قرار است در اواخر ماه سپتامبر، آمریکا همراه با 25 کشور دیگر بزرگترین عملیات جمع آوری مین در خلیج فارس را اجرا کنند؛ مقامات نظامی می گویند این عملیات نشانه ای از وحدت این کشورها و قدمی برای جلوگیری از بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران است.

در واقع آمریکا و ایران هر دو به انجام مانوورهایی در پائیز امسال اشاره کرده اند که هدف آنها متقاعد کردن طرف مقابل برای خودداری از اقدام نظامی است.

منبع: وای نت – 2 سپتامبر