رامنی به جنگ با ایران و سوریه فکر می کند

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از گفته های جو بایدن

کرولاین کستر

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا  در مورد رقیب انتخاباتی جمهوری خواه گفت که وی آماده جنگ با ایران و سوریه است و این به طبقه متوسط ضربه می زند.

این اظهارات در جریان کمپین اوباما برای تبلیغ سیاست های اقتصای اش برای رای دهندگان طبقه کارگر در یورک اعلام شد. بایدن گفت که آمریکا درحال بیرون آمدن از فروپاشی اقتصادی سال 2008 است و رامنی کشور را به عقب بر می گرداند. درعین حال بایدن که خبره سیاست خارجی نیز هست، به رای دهندگان هشدار داد که رامنی سیاست تقابل را بر همکاری ترجیج می دهد.

این پشت صحنه تبلیغات انتخابات سال 2012 جمهوریخواهان و دموکرات ها و مسائلی است که برای اکثر رای دهندگان اهمیت دارد.

وی گفت:« رامنی گفته است که پایان دادن به جنگ در عراق و بازگرداندن سربازان مان یک اشتباه بود. او گفته است که تعیین ضرب الاجل برای بازگرداند سربازان مان از افغانستان به خانه یک اشتباه است. از سخنرانی های او چنین استنباط می شود که دلش می خواهد با سوریه و ایران وارد جنگ بشود.»

وی بدون پرداختن به جزئیات در مورد سوریه و  ایران حرف زد؛ کمپین بایدن پاسخ فوری در مورد جزئیات نداد اما در گرین بی، ویسکانسین،  لحن مشابه در مورد ایران و سوریه بکار نبرد.

کمپین رامنی انتقادات بایدن را تکذیب کرد. آماندا هنبرگ، سخنگوی رامنی گفت:« تعجبی ندارد که سیاستمدارانی که طی سی سال گذشته همواره در سیاست خارجی خود اشتباه کرده اند، به استراتژی آقای رامنی که قصد دارد نقش رهبری آمریکا در جهان را حفظ کند، ایراد بگیرند.»

رامنی می گوید درصورتیکه این خطر وجود داشته باشد که سلاح های شیمیایی در سوریه به دست افراد غیر مسئول بیافتد، اقدام نظامی خواهد کرد. اوباما که مخالف اقدام نظامی در سوریه است به همین موضوع اشاره کرده و آن را “خط قرمز” آمریکا خوانده است. خط قرمز آمریکا این است که  رئیس جمهور سوریه، بشار اسد، از سلاح شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کند.

رامنی هم مثل اوباما گفته است که آمریکا باید همه گزینه ها را مطرح نگه دارد و این شامل حمله نظامی در مورد ایران نیز می شود. اما رامنی  معتقد است که اوباما در مورد ایران کوتاه آمده است و باید مانع از این شود که ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.

اما سخنرانی بایدن در برابر 1400 مخاطبی که در سالن ورزش یک دبیرستان گرد آمده بودند، درمورد اقتصاد بود.

 وی گفت:« زمانی برای عقب گرد وجود ندارد. ما باید به جلو برویم. دوستان، من مطمئنم و هیچ تردیدی ندارد که تنها یک راه برای بازسازی این کشور و قدرتمند تر کردن این کشور نسبت به قبل وجود دارد.»

بایدن گفت که سیاست های رامنی به سود طبقه مرفه جامعه است و این طبقه متوسط است که باید بهای آن را بپردازد.

بایدن گفت:« در عین اینکه آنها قصد دارند از مالیات ها کم کنند، بلکه قصد دارند 250 هزار دلار مالیات سالانه را مضاف بر آن از کسانی که بیش از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند، کم کنند. به همین دلیل طبقه متوسط متحمل فشار زیادی خواهد شد و باید بهای سنگینی بپردازد.»

وی افزود:« اینها سیاست هایی است که بهترین های آمریکا را در درجه اول مورد تهدید قرار می دهد.»

وی همچنین اشاره کرد که رایان داستان کامل جنرال موتورز را که کارخانه اش در جینزویل تعطیل شد، تعریف نکرده است. وی گفت:« آنچه رایان ناگفته گذاشت، این بود که کارخانه جنرال موتورز زمانی بسته شد که جورج بوش همچنان بر سر کار بود.»

چندی بعد، بایدن بار دیگر در خانه رایان در ویسکانسین، انتقاد های وی را نسبت به اوباما به چالش کشید.

رایان در جریان سخنرانی اش در تمپا گفت بود:« اوباما یک کمسیون دو حزبی بدهکار ایجاد کرد. آنها با یک گزارش اضطراری بازگشتند. اوباما از آنها تشکر کرد و آنها را بازگرداند و در این مورد هیچ کاری انجام نداد.»

بایدن می گوید:« آنچه رایان به شما نگفته است این است که خود او این کمیسیون را درست کرده است.»

سپس درحالی که می خندید، افزود:« من عاشق اینها هستم. آه، من عاشقشان هستم. خانم ها و آقایان، چیزی که مرا مجذوب آنها کرده است این است که آنها در جریان تبلیغات انتخاباتی، طبقه متوسط را کشف کرده اند.»

واشنگنتن پست، 2 سپتامبر