پیش‌بینی‌های هاشمی رفسنجانی درباره احمدی‌نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» رئیس دولت با چنگیز مغول مقایسه شد

با نزدیک شدن به آخرین سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، برخی از اصولگرایان مشغول گمانه‌زنی درباره آینده احمدی‌نژاد و جانشین وی شده اند. در این میان، هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفته همه پیش‌بینی‌هایی که درباره احمدی‌نژاد و رفتارهای وی کرده درست بوده است.

به نوشته سایت خبری عصر ایران هاشمی در دیدار با جمعی از دانشجویان٬ درباره اختلافات خود با احمدی‌نژاد و علل آن٬ گفته است: “اعضای کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان پیش من آمدند تا ریزاختلافات من واحمدی نژاد را بفهمند. با آنها دوساعت ونیم حرف زدم ومسائلی راگفتم که الآن تمام آن مسائل که از نوار پیاده شده، درست درآمده است واگر منتشرشود سند بسیارمهمی است که گویای این است که من در آن موقع درست پیش بینی کرده ام”.

وی اگرچه اشاره‌ای به پیش‌بینی‌های خود نکرده٬ اما در سال‌های گذشته همواره منتقد سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است. اختلافات هاشمی‌رفسنجانی با احمدی‌نژاد٬ زمانی بیشتر آشکار شد که احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی٬ فرزندان هاشمی‌رفسنجانی را به فساد مالی متهم کرد.

در همین حال٬ سیدرضا اکرمی٬ از اعضای جامعه روحانیت مبارز٬ به دلیل آنچه “عدم تمکین در مقابل قانون” خواند به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: “ در مجلس وقتی قانونی تصویب شد و شورای محترم نگهبان آن را تایید کرد ، همه از جمله رییس جمهور باید در مقابل آن تمکین کنند ، اگر نهادی تمکین نکرد نباید به او امتیاز و افتخار داد و نباید در مقابل این ارگان کنار آمد”.

وی با اشاره به سخنان حدادعادل٬ ادامه داد: “ما باید یک اصل را در کشور نهادینه کنیم و آن این است که همه، چه رییس و چه مرئوس ، فقط در مقابل رهبری و قانون تمکین داشته باشند و تسلیم باشند ، نه در مواردی که حداد عادل طرح کرده است”.

وی با مقایسه تلویحی میان احمدی‌نژاد و چنگیز٬ گفت که حتی در دوره چنگیز هم قانون مورد احترام بوده٬ اما “قوه اجرایی یعنی یک جایی دستور می دهد و قانون وضع می کند و او باید اجرا کند ؛ اگر دید قانونی مشکل دارد برود و تقاضای اصلاح قانون را بدهد ، نه اینکه سر خود آن را متوقف کرده و بگوید قانون را قبول ندارم”.

وی همچنین احمدی‌نژاد را به دلیل “قانون گریزی و قانون ستیزی” مخالف رهبر جمهوری‌اسلامی معرفی کرد.

 عباس سلیمی‌نمین٬ از فعالان اصول‌گرا نیز با انتقاد از محمود احمدی‌نژاد٬ نسبت به حضور افرادی چون رحیمی و مشایی پیرامون وی٬ ابراز نگرانی کرد و گفت: “ملت ایران همواره اعلام کردند که احمدی‌نژاد ضعف‌ها و قوت‌های فراوانی داشته است که مشایی یکی از این ضعف‌های احمدی نژاد است”.

وی همچنین با اشاره به برکناری ده وزیر در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد٬ گفت: “در اوایل ‌دولت دهم شاهد بودیم که منتقدان به جریان انحرافی از دولت کنار گذاشته شدند‌ و متاسفانه شاهدیم که جریان انحرافی توانست همه افرادی را که منتقد بودند از دور احمدی‌نژاد دور کند و 10 نفر از وزرای کابینه نهم کنار گذاشته شدند”.

در همین حال٬ وب‌سایت بازتاب٬ با تحلیل شرایط اقتصادی دولت احمدی‌نژاد٬ وی را متهم به در پیش گرفتن سیاست “زمین سوخته” کرد که باعث خواهد شد “دو دولت آتی از هم اکنون زیر بار سنگینی باشند که دولت کنونی برای‌شان به ارث خواهد گذاشت”.

در این گزارش آمده است: “تورم اصلی و موج بزرگ با فاصله ای طولانی اقتصاد مملکت را در خواهد نوردید و بی شک دامان دولت بعدی را نیز به شکل جدی خواهد گرفت. اما مشکل آن است که دولت بعدی ابزارهای لازم را برای کنترل این تورم نخواهد داشت و از ابزارهای اقتصادی در این مدت نیز آنچنان استفاده شده که مستهلک به نظر می رسد و شاید مردم برای تکیه به آنها اعتماد نداشته باشند و دولت نیز توان تضمین این اعتماد را نداشته باشد”.