وضعیت خانه سینما همچنان نامعلوم است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وزیر حکم دیوان عدالت اداری را قبول ندارد

چند ماه پس از حکم وزارت ارشاد مبنی بر انحلال خانه سینما٬ دیوان عدالت اداری این حکم را نقض کرد٬ هر چند وزیر ارشاد همچنان بر انحلال این نهاد صنفی تاکید دارد.

مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری از “نقض حکم انحلال خانه سینما” از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران به خاطر “رعایت نکردن موازین قانونی” خبر داد.

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری با تایید نقض تصمیم وزارت ارشاد درباره انحلال خانه سینما گفت که وزارت ارشاد باید مجددا در موضوع انحلال خانه سینما تصمیم گیری کند.

علی اکبر بختیاری، مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری نیز در این‌باره گفته است: “آنچه رای می گوید ابطال نامه هیات نظارت وزارت ارشاد است و طبیعتا وقتی این موضوع نقض می شود همه چیز به وضعیت قبل باز می گردد. خانه سینما قبل از انحلال هر وضعیتی که داشته الان هم به همان وضعیت برمی گردد”.

پس از خبر صدور این حکم٬ مسوولان خانه سینما اعلام کردند که این نهاد صنفی از امروز کار خود را آغاز خواهد کرد.

اما گرچه این تصمیم دیوان عدالت اداری با استقبال اعضای خانه سینما مواجه شده٬ مسوولان وزارت ارشاد٬ نظر دیگری در این زمینه دارند.

محمد حسینی، وزیر ارشاد در واکنش به این حکم گفت: “دیوان عدالت اداری یک ایراد شکلی به تصمیم ما گرفته که این مسئله در هیات رسیدگی به مسائل مربوط به مراکز، موسسات، انجمن ها و تشکل های فرهنگی مجددا بررسی می شود”.

در همین حال دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد اعلام کرد که با توجه به سخنان وزیر ارشاد٬ این هیات باید تشکیل جلسه داده و ایراد وارده را بررسی کنند. وی همچنین افزود که “حکم انحلال خانه سینما تا اعلام نظر قطعی این هیات به قوت خود باقی است”.

بحث شکلی نکته‌ای است که مورد تایید علیرضا سجادپور، مدیر کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد هم قرار گرفته است: “بدیهی است که با رفع اشکال حکم انحلال همچنان به قوت خود باقی است”.

علی اکبر مسعودپور، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد هم در توضیح رای دیوان عدالت اداری٬ این‌گونه اظهارنظر کرده: “دیوان عدالت اداری در نامه خود به وزارت ارشاد این نکته را آورده است که اصولا شکل گیری خانه سینما وجاهت قانونی نداشته و لذا دلیلی نیز برای منحل کردن آن از سوی وزارت ارشاد وجود ندارد”.

این در حالی است که به گفته محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، این تشکل سینمایی رسما در مراجع دولتی و قضایی ثبت شده و به همین دلیل تنها با حکم مجمع عمومی این سازمان یا حکم دادگاه می‌تواند منحل شود.

اوایل هفته جاری٬ وکیل خانه سینما مجوز خانه سینما با حکم وزیر ارشاد وقت و همچنین ثبت آن در روزنامه رسمی کشور را ارائه کرده بود.

حکم انحلال خانه سینما٬ زمستان گذشته از سوی وزارت ارشاد به دلیل “عدم طی تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و نیز اقدامات غیر قانونی بعدی”، صادر شد.

این حکم پس از صدور٬ با واکنش تند اهالی سینما مواجه شد. همان زمان محمدمهدی عسگر پور، مدیر عامل خانه سینما در واکنش به نامه ارسالی این وزارتخانه درباره انحلال خانه سینما آن را “فاقد مبنای قانونی” دانسته و گفته بود که منتظر تشکیل دادگاه می ماند.

در همان زمان بسیاری این حکم را در جهت فشار به نهادهای صنفی مستقل از دولت به شمار آوردند. بخصوص آنکه چند ماه پیش از صدور حکم انحلال و هم‌زمان با بازداشت چند مستندساز٬ رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان ـ هم‌چون خبرگزاری فارس ـ گزارش‌های متعددی علیه این نهاد منتشر و برخی اعضای آن را به هم‌سویی و وابستگی به سرویس‌های امنیتی غربی متهم کرده بودند.