احمدی نژاد: مخالف من خائن است

نویسنده

‏ علی اکبر دارینی


محمود احمدی نژاد، رییس جمهور تندروی ایران، روز دوشنبه منتقدان سیاسی خود را ‏خائنانی خواند که برای دشمن جاسوسی می کنند. این تندترین اظهارات او علیه مخالفان داخلی ‏تا کنون است که شائبه عمیق تر شدن اختلافات را دامن می زند.


به نظر می رسد این موضع گیری تند برای ساکت کردن درخواست هایی است که او را به ‏مصالحه با غرب بر سر برنامه های هسته ای فرا می خواند. شرایط فعلی برای او با اعتراض ‏های فزاینده درمورد نحوه اداره کشور همراه است.


احمدی نژاد برای اعمال کنترل بیشتر بر مسایل هسته ای، ضمن جایگزینی علی ‏لاریجانی،مذاکره کننده ارشد مسایل هسته ای، با یک فرد دنباله رو و وفادار به خود، حتی ‏اعتراض بعضی سیاسیون محافظه کار را هم برانگیخته است.


او در داخل همواره متهم به ناتوانی در بهبود وضع نابسامان افتصادی از یک سو و خراب تر ‏کردن روابط با غرب به خاطر سخنان نسنجیده اش بوده است.


اما اخیرا” افراد میانه رو و اعتدال طلب لب به اعتراض گشوده اند. ماه گذشته، حسن روحانی ‏که بالاترین مقام مذاکره کننده هسته ای در گذشته بود با لحنی بی سابقه ضمن سرزنش احمدی ‏نژاد، گفت او با سیاست هایش دشمنان بیشتری را برای ایران بوجود می آورد.


در همین ارتباط، گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا خواستار وضع تحریم های جدید علیه ‏صنعت نفت و گاز ایران شد. ضمنا صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل، و رییس جمهور فرانسه، ‏نیکلاس سارکوزی، از چین و روسیه خواستند برای افزایش فشارها بر ایران مساعدت کنند.


علی اکبرهاشمی رفسنجانی ، یکی از چهره های قدرتمند و رییس جمهور سابق ایران نیز، ‏هفته گذشته به انتقاد غیر مستقیم از احمدی نژاد پرداخت. او گفت مقامات کشور باید از ‏‏”ناپختگی و ایجاد مشکل برای مردم” خودداری کنند.


احمدی نژاد هم در مقابل، روز دوشنبه با تهدید مخالفان به فاش کردن مسایل، گفت: “آنها خائن ‏هستند.”


احمدی نژاد در سخنرانی خود در جمع تعدادی از دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت گفت: ‏‏”اگر عوامل داخلی جلوی فشارهای خود را در مورد مساله هسته ای نگیرند، آنها را به ملت ‏ایران معرفی خواهم کرد. ما به مردم قول داده ایم و اعتقاد داریم هر کس سازش کند خائن ‏است.”


او منتقدان را متهم کرد که اطلاعات سیستم اجرایی را مرتبا” در اختیار “دشمنان” قرار می ‏دهند.


بنا به گزارش تلویزیون دولتی ایران احمدی نژاد بدون نام بردن از فرد خاصی گفت: “ما حتی ‏صحبت های ضبط شده یکی از آنها را هم در اختیار داریم که به دشمن می گوید: شما چرا باید ‏ناامید شوید؟ … به ایران فشار وارد کنید تا عقب نشینی کند.”


او گفت یکی از مقامات در همین رابطه بازداشت شده است، و منتقدان خود را متهم کرد برای ‏تبرئه این فرد بر دادگاه فشار وارد می آورند.


احمدی نژاد نام آن مقام را نگفت. اما حسین موسویان، از هم پیمانان رفسنجانی که در زمان ‏ریاست جمهوری محمد خاتمی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای خدمت می کرد، سال ‏گذشته برای مدت کوتاهی بازداشت شده بود. مسوولان کشور نگفتند که چه اتهاماتی علیه او ‏وجود دارد اما خبرگزاری نیمه رسمی فارس فاش کرد که جرم او احتمالا” با جاسوسی ارتباط ‏دارد.


رفسنجانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 از احمدی نژاد شکست خورد، اکنون ‏تبدیل به رهبر اردوگاه محافظه کارانی شده که راهشان را از احمدی نژاد جدا کرده اند. این ‏اردوگاه در حال حاضر بزرگترین چالش پیش روی احمدی نژاد است زیرا آنها، بر خلاف ‏اصلاح طلبان، نزد رهبر عالی ایران- آیت الله خامنه ای- دارای اعتبار و منزلت هستند.


رفسنجانی در کنار روحانی و موسویان با حضور در کنفرانسی در تهران گفت ایران در ‏معرض “تهدیدات جدی” است. این اولین حضور عمومی موسویان پس از آزاد شدن از زندان ‏در ماه می محسوب می شود.


اسماعیل گرامی مقدم، حقوقدان اصلاح طلب، گفت اظهارات زننده احمدی نژاد “نقطه آغازین” ‏رویارویی جدید او با منتقدانش بود. او برای فرار از دست انتقادات منطقی، دست به دامان ‏تهدید کردن شده است.


محمد روانبخش، یک نویسنده اصلاح طلب نیز گفت احمدی نژاد هرکسی را که با سیاست های ‏او مخالفت کند، متهم به ضعف یا عامل بیگانه معرفی می کند. او گفت: “احمدی نژاد فرض ‏می کند هر کس که با سیاست های او مخالف است، یا اهل مصالحه با غرب است و یا یک آدم ‏ترسو است.”


احمدی نژاد روز دوشنبه مجددا” تاکید کرد جریان غنی سازی اورانیوم متوقف یا کند نخواهد ‏شد. او گفت: “امروز، بدخواهان خواستار ذره ای عقب نشینی از این ملت هستند. در آخرین ‏گفتگوها، آنها موضوع کاهش در استقرار دستگاه های سانتریفوژ را مطرح کرند… ما این را ‏نمی پذیریم.”


براون به تهران هشدار داد اگر گزارش ها، توقف لجبازی های ایران بر سر برنامه های هسته ‏ای را اعلام نکند، او بر فشارهای خود به اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای تصویب تحریم ‏های سخت تر ادامه خواهد داد. او در اظهاراتی که از پیش آماده کرده بود، در مراسم ضیافت ‏لرد مایر گفت: “ایران نباید ذره ای در مورد جدیت نیت ما، به خود شک و تردید راه بدهد.”


از سوی دیگر سارکوزی هم می گوید تهران نباید “هیچ سلاح اتمی” داشته باشد. او گفت: ‏‏”فرانسه و آلمان معتقدند برای موثربودن تحریم ها، باید جامعه جهانی متحد شود، از جمله چین ‏و روسیه، و اینکه ما همزمان با رعایت این تحریم ها باید کانال گفتگو را هم حفظ کنیم.


آنجلا مرکل که کابینه کشور او و فرانسه هر سال دو بار جلسه مشترک دارند، بعد از آخرین ‏دیداربه خبرنگاران گفت: “موضع مشترک ما این است که ایران باید رفتارش را تغییر دهد، ‏در غیر اینصورت می بایست تحریم های بیشتری در سازمان ملل در دستور کار قرار بگیرد. ‏ما می خواهیم چین و روسیه در جامعه جهانی حضور داشته باشند تا ایران بفهمد ما نمی ‏توانیم خود را در برابر برنامه هسته ای ایران تسلیم کنیم.“‏

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 12 نوامبر ‏