احمدی نژاد به نفع لاریجانی کنار نمی رود

نویسنده
آرش مصلح

هنوز چهره های مشخص جریان های سیاسی کشور رسماً کاندیداتوری خود را اعلام نکرده اند. در حالی که تمامی نامزدهای احتمالی مواضع خود را اعلام می کنند، اما هیچ یک کاندیداتوری خود در انتخابات پیش رو را اعلام نمی کند. فضای سیاسی کشور به گونه ای است که اکثر جناح ها غیر از کارگزاران مخالف حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات هستند. اخبار درون حزبی جریان راست حاکی از آن است که آنها سعی دارند کم کم فرد واحدی را برای کاندیداتوری انتخاب کنند. در اردوگاه اصلاح طلبان نیز تلاش ها برای رسیدن به نامزدی واحد ادامه دارد.

تنها بحث و گفتگو با احمدی نژاد باقی مانده

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: “سیاست اصولگرایان بر این است تا به یک فرد واحد برسند و او را به عنوان نامزد اصلی معرفی نمایند.” حمید رضا ترقی درگفتگو با مهر گفت: “در ادامه گفتگو باکاندیداهای مطرح شده ریاست جمهوری و پس از دیدار با آقای رضایی، فقط بحث و گفتگو با احمدی نژاد باقی مانده است که در حال تنظیم وقت برای این دیدار هستیم و امیدواریم پس از دیدار به جمع بندی نهایی برسیم. ترقی در خصوص سخنرانی پنج کاندیدای مطرح شده از سوی نیروهای اصول گرا در روز جمعه گفت: “من از سخنرانی این پنج کاندیدا مورد نظر بی اطلاع هستم و نمی دانم این خبر را کی نقل کرده است.”

وی در خصوص برخی خبرها که اعلام کردند ولایتی و احمدی نژاد به نفع لاریجانی کنار می روند گفت: “تمامی این خبرها کذب محض است و بیشتر برای ایجاد تفرقه و اختلاف اندازی مطرح می شود به هیچ وجه در رابطه با مصداق هنوز تصمیم گیری نشده است و هنوز در حال بررسی دیدگاههای کاندیداهای مطرح شده هستیم.” ترقی افزود: “در نهایت سیاست اصولگرایان بر این است تا به یک فرد واحد برسند و او را به عنوان نامزد معرفی نمایند.”

هاشمی نمی آید

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی قصد قطعی برای حضور در عرصه انتخابات را ندارد، گفت: “بر اساس تاکید وی اگر گروه های جوان و پرتوان و مورد اعتماد در صحنه باشند وارد عرصه نخواهند شد.” حسن نوعی اقدم در گفتگو با مهرافزود: “چند تن از نیروهای مورد نظر هاشمی رفسنجانی اکنون اعلام حضور کرده اند و بر این اساس با توجه به این مساله امکان ندارد او وارد عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری شود.” وی تصریح کرد: “هاشمی رفسنجانی وارد انتخابات نیز نشود می تواند در مشارکت حداکثری موثر باشد، او رسالت خود در انتخابات به عنوان یکی از ارکان نظام انجام خواهد داد.”

مدیران نسل دومی انقلاب به صحنه بیایند

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نامه ای خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تقدیر از اقدامات گذشته او، انتقاداتی را مطرح کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشجویان نقاط اوج اعترضشان را دوران تصدی ریاست جمهوری وی دانستند و نوشتند:” شما قدر فضای صمیمی و روحیه جهادی و انقلابی بازگشتگان از دفاع مقدس را ندانستید. شما بطور ناخواسته با تکیه بیش از حد بر الگوی توسعه مفهوم عدالت اجتماعی را در اولویتهای بعد قرار دادید و فضای همدلانه طبقات مختلف را مخدوش نمودید و موجبات عمیق تر شدن فاصله طبقاتی را در جامعه فراهم آورید. شما با تاکید بر همگامی ایران با مجامع اقتصادی بزرگ دنیا و اتخاذ سیاست تعادلی، سیاست مطرود تمامی کشورهای غیر متعهد، به طور ناخودآگاهی، کشور را در چرخه مصرف دنیا وارد نمودید و خطرات اتخاذ این تصمیم را برای مردم به همراه آوردید. شما با تبلیغات و ایجاد فضای جدید، اگر چه ظاهرا به اقتصاد و بازار ایران رونق دادید، اما فرهنگ مردم را به مصرف گرایی و تجمل پرستی سوق دادید…… حرف آخر اینکه بیائید تا با یاری شما و ما دلسوزان این انقلاب، زمینه های حضور مدیران نسل دومی انقلاب را توان مدیریتی شبیه به شما دارند و می توانند به کارآمدی نظام که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، امروز به مشروعیت این نظام گره خورده است بیافزایند فراهم آوریم و باب تازه ای در رابطه مردم و مسوولین بگشاییم و با مدیریتی انقلابی و تحول گرا نقطه امیدی را با آرمان بسط عدالت اجتماعی برای توده های زجر کشیده این سرزمین به تصور کشید.

اعلام موجودیت ائتلاف برای کارآمدی

ائتلاف برای کارآمدی با حضور 22 حزب، گروه و تشکل سیاسی برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام موجودیت کرد. به گزارش خبرنگار سیاسی مهر این احزاب و گروه ها چندی پیش ائتلافی را با عنوان ائتلاف احزاب حامی هاشمی رفسنجانی برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری تشکیل داده بودند که این ائتلاف اکنون به نام ائتلاف برای کارآمدی تغییر نام داد. بر اساس این گزارش رایزنی بین این گروه ها با یکدیگر برای حضور موفق تر در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین با هاشمی رفسنجانی برای متقاعد کردن وی برای حضور در انتخابات ادامه دارد.

رضایی: وجود رقبای جدی عامل حداکثری مشارکت مردم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: “وجود رقبای جدی، عامل حداکثری مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است.” محسن رضایی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در نشست مطبوعاتی انجمن روزنامه نگاران مسلمان افزود: “من انگیزه سیاسی را تنها انگیزه مشارکت حداکثری مردم نمی دانم و دلیل آن هم تجربه هشت سال گذشته است لذا انگیزه تخصصی و کارامدی هم باشد، مردم حضور بالایی در انتخابات آینده خواهند داشت.” وی جدی بودن رقابت را رقابت جوانان با بزرگان انقلاب دانست. وی در باره نقد عملکرد دولتهای آقایان هاشمی و خاتمی گفت: “آقایان هاشمی و خاتمی زحمات زیادی برای ایران کشیدند و بی انصافی است که بگوییم این دو شخصیت کاری برای کشورنکردند اما صرف وجود این دو شخصیت مانع از این نمی شود که ما نقاط ضعف را نبینیم. وی افزود: “اگر در رقابتهای انتخاباتی حضور یابیم یک نقد نسبت به دولتهای این دو شخصیت خواهم داشت.”

وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی، نیروهای انقلاب را جناح راست نمی داند گفت: “این یک تحول مبارکی است که در جناحهای کشور پیدا شده است.” رضایی گفت: “اگر دوستان شورای هماهنگی عدالت را رعایت کنند من تسلیم نظر آنها خواهم بود. وی مسیر طی شده توسط شورای هماهنگی و نیروهای انقلاب را تاکنون مثبت ارزیابی کرد.” شورای هماهنگی نیروهای انقلاب قرار است بزودی از میان آقایان احمدی نژاد، لاریجانی، ولایتی، رضایی و توکلی، چهره مورد نظر و مورد حمایت خود را اعلام کند. وی با تاکید بر اینکه طبیعت من ارزشی و انقلابی است اظهار داشت: “در کابینه من افراد کار آمد و وفادار به نظام از همه جناح ها حضور خواهند داشت و من متعهد به مردم و رهبری خواهم بود.” وی با اشاره به برخی برنامه های اقتصادی خود گفت: “بیرون کردن فقر و بیکاری را کمتر از آزاد کردن خرمشهر نمی دانم و اشتغال از اولویتهای اصلی من خواهد بود.”

احتمال کاندیداتوری عارف

یک منبع نزدیک به جبهه دوم خرداد از بالا گرفتن احتمال کاندیداتوری محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. این منبع به خبرگزاری فارس گفت: “عارف با توجه به سابقه ای که در دوره وزارت پست و معاون اولی رئیس جمهور پیدا کرده و با توجه به روحیات آرام و بدون جنجال وی، مورد پذیرش بخش قابل ملاحظه ای از افراد گروههای دوم خردادی است.”

وی افزود: “عارف از سویی عضو موسس و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت بوده و از سوی دیگر روابط خوبی با برخی سران جناح محافظه کار دارد که این مسئله به همراه تجربه وی در امور اجرایی زمینه مناسبی را برای حضور وی فراهم ساخته است.” این منبع نزدیک به جبهه دوم خرداد از رایزنی برخی اعضای شاخص این جبهه با عارف در چند هفته گذشته جهت حضور در انتخابات خبر داد و اظهار داشت: “آقای خاتمی نیز علاقه زیادی به حضور عارف در صحنه انتخابات جهت حفظ نسبی وضعیت موجود دارد.”

پوست گردو به ما رسیده، مغزش به دیگر دوم خردادی ها

قائم مقام حزب همبستگی گفت: “حزب همبستگی تا زمانی که کسی خودش کاندیدا نشودو اعلام رسمی ننماید اعلام نظر نمی کند.” محمد رضا خباز در گفتگو با مهر، درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: “حزب همبستگی تا زمانی که کسی خودش کاندیدا نشود و اعلام رسمی ننماید، اعلام نظر نمی کند چون درغیر این صورت به جز وقت گذارنی و اتلاف وقت چیز دیگری نیست ما در حزب کار فراوانی داریم و نمی ارزد روی کسی کار کرد و بعد آن فرد اعلام کند که من نمی آییم. تا زمانی که خودشان اعلام آمادگی نکنند هیچ اتفاقی نیفتاده است.”

وی درخصوص اجماع درباره نیروهای دوم خرداد گفت: “حزب همبستگی بیشتر از تمام گروه های دوم خردادی به دنبال اجماع است و همواره ما چوب همین را خوردیم و ضررهمین تفکر را تحمل کردیم به همین جهت نه در مدیریت مجلس به حزب نقش دادند ونه در مدیران عالی رتبه دولت. ما همواره سنگ زیرین آسیاب بودیم و درصدد اجماع و پرهیز از اختلاف تلاش کرده ایم چون حزب همبستگی هستیم.”

قائم مقام حزب همبستگی تصریح کرد: “شعار اولیه ما که برآن تاکید داریم اجماع صدرصدی اصلاح طلبان است می توان اجماع تا 90 درصد و حتی 80 درصد را نیز پذیرفت ما اهل اختلافات، دعوا و درگیری نیستیم و به همین خاطر همواره مغز گردو را خود برمی داشتند و پوست گردو را به ما می دادند ما هم به خاطر اینکه دیدگاهمان خدمت بوده است تحمل کردیم و به پوست گردو قتاعت کردیم ما 8 سال است درعمل ثابت کردیم بنابراین به اجماع در گروههای دوم خرداد احترام می گذاریم.”

شایستگی حضور معین به دلیل تخصص های پزشکی!

ابطحی معاون سابق حقوقی و پارلمانی ریاست جمهوری، مصطفی معین را به دلیل تخصص در زمینه بیماریهای آلرژی، آسم و ایمونولوژی شایسته حضور در کشور دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی ابطحی در یادداشتی در سایت خود نوشت: “تخصص آقای دکتر معین (وزیر سابق علوم ) که همواره یکی از چهره های برجسته علمی و سیاسی بعد از انقلاب بوده و از طرفداران جدی سیاسی شدن دانشگاه هاست، آلرژی، آسم و ایمونولوژی می باشد.” وی با اشاره به نگاه وی و افرادی چون هادی خانیکی به این تخصص معین افزود: “معین فقط علومی را آموخته که فقط درد جامعه سیاسی است. تنگی نفس و انسداد مجاری تنفسی (آسم )، بالا بودن حساسیت (آلرژی ) و ضرورت بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها، یعنی پیش گیری به جای درمان (ایمونولوژی )، همه اینها به درد دردهای جامعه سیاسی می خورد.” مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: “شاید به همین دلیل پزشک سیاستمدار شده است!”

امکان توافق اصلاح طلبان بر نامزدی کروبی

دبیر کل حزب جوانان ایران اسلامی گفت: “مشکل اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری موضوع عدم مشارکت مردم است.“به گزارش مهر، مهدی علیخانی افزود: “درصورت تداوم کناره گیری مردم از صحنه سیاسی کشور شاهد قبضه قدرت توسط محافظه کاران خواهیم بود.” وی با اشاره به مواضع اصلاح طلبان گفت: “اصلاح طلبان به درک واحدی از شرایط موجود رسیده اند و آن این است که در صورت از دست دادن قوه مجریه باید شاهد از دست دادن دستاوردهای 8 ساله جنبش اصلاحی مردم ایران باشند.

وی موضع حزب جونان ایران اسلامی را حرکت در چهار چوب جبهه دوم خرداد عنوان کرد و گفت: “با توجه به استراتژی اصلاح طالبان مبنی بر ارائه نمودن برنامه مدون و کابینه ائتلافی امیدواریم اصلاح طلبان بتوانند برسر کاندیدای واحدی به اجماع برسند.” عیلخانی طرح 5 کاندیدا در اردوگاه محافظه کاران را در مقابل 2 کاندیداهای اصلاح طلبان را فاکتوری مثبت به سود اصلاح طلبان عنوان و پیش بینی کرد: “با توجه به شرایط موجود و مواضع اخیر برخی از گروههای اصلاح طلب مبنی بر اولویت دادن به کابینه ائتلافی امکان توافق میان اعضای این جبهه بر سر نامزدی کروبی وجود دارد.”

عدم معرفی کاندیدا از سوی مجمع روحانیون

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: “مجمع تا کنون هیچ تصمیمی در خصوص نامزد انتخابات ریاست جمهوری این مجمع اتخاذ نکرده است.” به گزارش مهر، مجید انصاری اظهار داشت: “در مجمع روحانیون تاکنون درخصوص مصداق ها هیچ بحثی نشده است.” وی خاطرنشان کرد: “جلسات متعدد در کمیته سیاسی و شورای مرکزی در خصوص اصل موضوع ریاست جمهوری داشته و داریم و بنای مجمع هم بر حضور فعال در عرصه انتخابات است اما تا کنون جلسات به راه کارهای تعامل با سایر گروه های همفکر و اصل انتخابات اختصاص داشته است. تا این لحظه مجمع روحانیون در خصوص شخص نامزد انتخاباتی تصمیمی نداشته است.”