امسال، سال آخر پرداخت یارانه است

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با توزیع بسته امنیت غذایی

همزمان با توزیع بسته امنیت غذایی در کشور که با ازدحام و گاه حضور متقاضیان در صف دریافت این بسته از قبل از طلوع آفتاب همراه شده، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد که یارانه نقدی تنها تا پایان امسال در بین شهروندان توزیع می شود.

همزمان با این سخنان، یک نماینده مجلس نیز از حذف یارانه ۴۰۰ هزار شهروند دیگر با عنوان “شناسایی ثروتمندان” خبر داده، این در حالیست که پیش از این دولت اعلام کرده بود به دلیل دشوار بودن تشخیص ثروتمندان، امکان حذف یارانه دهک های بالا وجود ندارد.

محمد باقر نوبخت گفته است: “بدون شک مبلغ ناچیز یارانه در زندگی بسیاری از خانوارها بسیار حائز اهمیت و موثر است. با همه اینها ما اگر این پول را همینطور تقسیم کنیم؛ دیگر نمی‌توانیم به مسائل دیگر کشور از جمله ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری برسیم….خیلی شفاف می‌گویم قانون فعلی پرداخت یارانه مربوط به برنامه پنجم بود و امسال سال پایانی آن است در مورد اینکه آیا این قانون در برنامه ششم تکرار خواهد شد و توجه به اینکه اجرای این قانون در سال‌های گذشته ناقص بود آن چه که اجرا شد با آنچه در قانون آمده بود، تفاوت معناداری داشت. اینکه آیا مجلس می‌خواهد مجددا این قانون را با اصلاحاتی داشته باشد، یا خیر، مشخص نیست”.

او افزوده است: “برخی از افراد که مثل انرژی هسته‌ای دریافت یارانه را حق مسلم خود می‌دانند، باید این را هم بدانند که این مبلغ به آنها داده می‌شود، پول خزانه است. البته این هم متعلق به مردم است، اما ما وظیفه نداریم پول خام بین مردم توزیع کنیم. اگر ما برای رضایت کوتاه‌مدت مردم هر چه را که در اختیار داریم بخواهیم تقسیم کنیم دیگر نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم. سال گذشته از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کل درآمدهایمان بود. امسال این عدد به ۳۲ هزار و ۶۰۰ رسید. یعنی درامدهای ما حدود ۳ هزار میلیارد تومان به دلیل کاهش قیمت نفت تقلیل پیدا کرده، اما پرداختی‌های ما به خانوارها کاهش پیدا نکرد…”.

در همین حال، ابراهیم نکو،نماینده مجلس دیروز در ادامه سخنان نوبخت گفت: “چون قانون قبلی هدفمندی تکمیل نشده و به پایان نرسیده است، فکر می‌کنم باید قانون جدید تصویب شود، مبنی بر ادامه قانون فعلی و تکمیل شدن آن و این قانون جدید ادامه قانون قبلی خواهد بود. دلیل این امر آن است که دولت نمی‌تواند بدون قانون در قالب طرح یا لایحه هدفمندی یارانه ها را ادامه دهد. در نتیجه قانون جدید به گونه ای تمدید قانون فعلی هدفمندی یارانه ها خواهد بود. البته ممکن است بنا به شرایط قانون فعلی تمدید شود و بعدا به شکل یک طرح مدت دار با انتهای زمانی مشخص تغییر یابد”.

سایت تابناک اما سخنان نوبخت را چنین تفسیر کرده: “این سخنان نوبخت به این معناست که از هم اکنون پرداخت یارانه نقدی در سال آینده و از سوی دولت در هاله ای از ابهام فرو رفته است. بدون شک دولت با توجه به کسری بودجه شدیدی که از قبل پرداخت نقدی یارانه متحمل شده است، از عدم پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی استقبال خواهد کرد و از هرگونه تغییر در روند فعلی که به نفع نظام پرداخت های دولت باشد، حمایت می‌کند.این امر از سوی دیگر می‌تواند همه دردسر‌های فعلی دولت برای حذف برخی دهک های درآمدی از دریافت یارانه نقدی را رفع کند و معضل بزرگی را که هم اکنون پیش پای دولت برای حذف برخی افراد از دریافت یارانه قرار دارد، یکباره منحل کند. آنچه در این میان ‌می‌ماند ـ همان گونه که نوبخت به آن اشاره کرده ـ تصمیم مجلس و قوای قانون گذاری برای ادامه پرداخت یارانه نقدی به شیوه فعلی یا به روش های دیگر است”.

تابناک به آشفتگی در جریان قطع یارانه “ثروتمندان” نیزاشاره کرده و افزوده است: “گزارش های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از قشرها که اساسا جزو دهک های درآمدی غنی نبوده اند همچون معلمان، یکباره از دریافت یارانه نقدی حذف شده اند و در بسیاری دیگر از دهک های درآمدی همچون اساتید دانشگاه، عده ای از دریافت یارانه محروم شده اند و عده ای دیگر خیر”.

از سوی دیگر، روز گذشته غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس، از حذف یارانه ۴۰۰ هزار نفر دیگر خبر داد و گفت: “در جلسات دو هفته گذشته مسئولان عنوان کردند که حدود ۴۰۰ هزار نفر از ثروتمندان حذف شدند و این برنامه ادامه دارد”.

او نیز درباره زمزمه حذف یارانه نقدی تا پایان سال اظهار کرد: “تا پایان سال فرصت خوبی باقی مانده است و باید مسئولان در این زمینه تصمیم بگیرند که چه نظری در مورد اجرای این قانون خواهند داشت. در حال حاضر اطلاعی از این موضوع که در سال بعد هم پرداخت ها به همین ترتیب خواهد بود یا خیر، ندارم و بستگی به نظر دولت در لایحه‌ای که ارائه خواهد کرد دارد و پس از آن مجلس تصمیم گیری می کند. شرایط اجرای کنونی همراه با مشکلاتی است، البته باید دولت در این زمینه پیشنهادات خود را مطرح کند”.

تصمیم درباره ادامه پرداخت یا قطع یارانه ها در حالی مطرح شده که توزیع سبد امنیت غذایی در بین نیازمندان در روزهای اخیر آغاز و موجب تشکیل صف های طویلی شده است.

در همین راستا سایت صراط نیوز از استقبال مردم از بسته امنیت غذایی در خوزستان خبر داده و ضمن انتشار عکس هجوم مردم به پایگاه های توزیع این بسته ها نوشته است: “توزیع سبد کالا در خوزستان این بار در گرمای طاقت فرسای تابستان و در ماه مبارک رمضان دردسر زیادی برای برخی از مردم بوجود آورده است. وجود تنها یک محل توزیع بسته های حمایتی(سبدکالا) در تعدادی از شهرستان ها باعث ایجاد صف های طولانی در گرمای بالای 50 درجه خوزستان شده است. ازدحام جمعیت در برخی مراکز توزیع به حدی بوده است که مردم برای دریافت سبد کالا قبل از طلوع آفتاب در محل توزیع حاضر شده اند. توزیع این گونه بسته های حمایتی صرفا برای کمک به مردم و جهت رفاه حال آنان است ولی در عمل چندان شان شهروندان خوزستانی در نظر گرفته نشده است.گفتنی است پس از توزیع پر سروصدای مرحله اول سبدکالا توسط دولت و تدبیر امید که صحنه های تاسف باری را رقم زده بود شاهد هستیم که متولیان امر چندان به اصلاح روند نامناسب قبلی توجهی نکرده اند”.