انصراف ۳۵ نفر از امضا‌کنندگان طرح استیضاح فانی

نویسنده

دومین استیضاح دولت یازدهم راهی متفاوت با استیضاح اول را در پیش گرفته است. در فاصله یک روز مانده به جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، معاون پارلمانی این وزارتخانه به «اعتماد» خیر می‌دهد که تاکنون تقریبا ۳۵ نفر از استیضاح‌کنندگان امضای خود را پس گرفته‌اند. استیضاحی که در اوج خود ۶۰ امضا داشت و حالا اگر خبر حجت‌الاسلام مصطفی ناصری زنجانی درست باشد تعداد امضاهای آن به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.

هر چند آخرین خبر از پس گرفتن امضاهای استیضاح این طرح به بعد از جلسه فانی و استیضاح‌کنندگان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر می‌گشت که حکایت از عقب‌نشینی ۱۵ نفر از منتقدان او داشت اما در همین فاصله، یعنی از سه شنبه هفته گذشته تا حالا مجلسی‌ها به اندازه کافی به نفع او اظهارنظر کرده‌اند که پس گرفتن ۲۰ امضای دیگر از این طرح هم منطقی به نظر برسد.

هنوز معتبرترین موضع‌گیری به نفع فانی شاید سخنان غلامعلی حدادعادل باشد که برکناری او را به نفع وزارت آموزش و پرورش ندانسته بود. نفوذ حدادعادل در فراکسیون اصولگرایان و طیف منتقدان دولت نمی‌تواند بدون تاثیر مستقیم حرف او در این جریان همراه باشد. تاثیری که خیلی زود نشانه‌های خود را بروز داده است.

از جمله سخنان دیروز محمد دهقان، عضو هیات رییسه و از نمایندگان منتقد دولت که گفته است: «به نظر می‌رسد استیضاح فانی نه تنها مشکل معیشتی فرهنگیان را حل نخواهد کرد، بلکه موجب تند شدن فضای دو قطبی دولت و مجلس می‌شود؛ بنابراین فایده‌ای در این استیضاح دیده نمی‌شود.»

کلمه