هند نفت می خرد؛ کره جنوبی در تردید

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از خریداران آسیایی نفت ایران

هند نیز به دنبال ژاپن به پیشنهاد بیمه دولتی برای کشتی های حامل نفت ایران پیوست تا تحریم های اروپا را که باعث نصف شدن صادرات نفت ایران شده است دور بزند.

اولین کشتی هندی که قرار است نفت ایران را با بیمه هندی حمل کند، قرار است روز چهارشنبه از ایران حرکت کند. این اقدام راه حل مناسبی برای هند محسوب می شود که مجبور شده بود خرید نفت خود از ایران به دلیل مسائل بیمه کشتی ها از ماه ژوئیه کاهش دهد.

تانکر ام تی اومواتی پرم، که قراردادی برای حمل ۸۵۰۰۰ متر مکعب نفت خام ایران از ایران به پالایشگاه دولتی منگالور به امضا رسانده است، قرار است روز ۲۵ اوت به هند برسد.

کوشیک کوچرو، رئیس یک شرکت کشتیرانی مرکاتورهندی گفت: “این امر با توجه به اینکه این محموله یک محموله دولتی است، اهمیت بیشتری پیدا می کند. لذا این کار فقط جنبه تجاری ندارد.” او افزود: “هند مسلما به نفت ایران نیاز مبرم دارد. ما در کوتاه مدت نمی توانیم منابع خود را تغییر دهیم.”

شرکت مرکاتور بیمه ای معادل ۵۰ میلیون دلار را برای خسارات فیزیکی به کشتی از شرکت بیمه دولتی هند دریافت می کند و ۵۰ میلیون دلار دیگر را نیز برای بیمه محتوای کشتی و آلودگی محیط زیست و امثال آن از یک شرکت دیگر دولتی هند دریافت می کند.

این مبلغ به مراتب کمتر از مبلغ یک میلیارد دلاری است که شرکت های بیمه اروپایی برای انجام بیمه تقاضا کرده بودند. تحریم های اتحادیه اروپا شرکت های بیمه را از بیمه کردن تانکر های نفتی حامل نفت ایران از اول ماه ژوئیه منع می دارد. این اقدام بخشی از تشدید تحریم های به رهبری آمریکا علیه ایران است تا این کشوررا وادار به تغییر برنامه هسته ای خود کند.

خریداری نفت ایران توسط واردکنندگان اصلی نفت این کشوراز ۷۴.۱ میلیون بشکه در ماه ژوئن به  یک میلیون بشکه  در ماه ژوئیه کاهش یافته است.

به غیر از شرکت مرکاتور، اکثر شرکت های کشتیرانی هندی از شرایط بیمه یادشده راضی نیستند و از اعزام تانکر به ایران خودداری کرده اند.

رئیس شرکت کشتیرانی هند گفت شرایط فعلی بیمه “ناکافی” است.

وی گفت: “بر روی گزینه های پوشش بیمه باید بیشتر کار کرد. وی افزود در صورت توافق با شرایط بیمه، حاضر است تانکر های خود را به ایران بفرستد.”

چهار خریدار اصلی نفت ایران عبارتند از چین، هند، ژاپن و کره جنوبی. دولت اوباما هر چهار کشور فوق را، پس از آنکه واردات خود را از ایران کاهش دادند، از تحریم خرید نفت ایران مستثنی کرد.

ژاپن اولین کشوری بود که راهی برای دور زدن تحریم های اروپا پیدا کرد و کشتی های خود را به مبلغ ۶.۷ میلیارد دلار از طریق بیمه های دولتی بیمه کرد. مجلس ژاپن در ماه ژوئن قوانین اضطراری را تصویب کرد تا از تحریم های نفتی علیه ایران احتراز کند.

ایران به چین، کره جنوبی و هند پیشنهاد کرده است که نفت را در تانکر های خود تحویل دهد.  لیکن تحلیلگران گفتند ناوگان ایران محدود است و خریداران نسبت به پوشش بیمه ایران تردید دارند.

تام گریدر، تحلیلگر انرژی برای شرکت آی اچ اس گفت: “پیچیدگی هایی که اتحاذ گزینه های دیگر برای ادامه وارد کردن نفت ایران، به دلایل بیمه و سایر مسائل وجود دارد، باعث شده است که کشورها به دنبال گزینه های دیگری برای تامین انرژی باشند.” وی گفت: “ژاپن به بیمه های دولتی متوسل شده است و هند هم بیمه هایی را برای کشتی ها پیش بینی کرده است که تا حدی موثر است ولی پالایشگاه ها هنوز با خطرروبر هستند.”

از نظر کلی هنوز تردیدها و نگرانی هایی از اعتبار و قابلیت بیمه هایی که ایران برای کشتی ها اعزامی به چین، کره جنوبی و ژاپن، تامین کرده است وجود دارد.

کره جنوبی در ماه ژوئیه به دنبال قطع بیمه کشتی ها، واردات نفت خام خود را از ایران متوقف کرد.

دو پالایشگاه کره جنوبی به آسوشیتد پرس گفتند در حال مذاکره با کره جنوبی و دولت ایران هستند تا چگونگی استفاده از تانکرهای نفتی با بیمه ایران را بررسی کنند.

سخنگوی یکی از پالایشگاه های کره جنوبی گفت: “ایران ابتدا پیشنهادی را مطرح کرد. ما اکنون در حال بررسی آن با دولت کره جنوبی هستیم ولی مطمئن نیستیم که واردات خود را از سر بگیریم.”

سخنگوی بانک نفتی هیوندای گفت که این شرکت در حال بررسی پیشنهاد ایران در زمینه بیمه کشتی هاست و اخبار قبلی در مورد از سر گیری واردات نفت خام ایران از اول سپتامبررا تکذیب کرد.

 

منبع: واشنگتن پست – 13 اوت