هاشمی رفسنجانی شبهه دارد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» تعبیر متفاوت نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران:

حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بار دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در تیررس انتقادهای خود قرار داد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه با اشاره به برخی سخنان هاشمی رفسنجانی گفت: “نوع حرف زدن‌های هاشمی نشان می‌دهد که در خیلی جاها شبهه دارد‌.”

این نخستین بار است که یکی از نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی از تعبیر “شبهه” برای  هاشمی رفسنجانی استفاده می کند؛ پیش از این وی را “حامی فتنه” یا “خواص بی بصیرت” معرفی می کردند.

مقصود سعیدی از “شبهه”، دیدگاه رییس سابق مجلس خبرگان در خصوص شورای فقهاست. به گفته سعیدی “هاشمی برخی مواقع شورای رهبری را مطرح کرد و اخیرا نیز شورای فقاهت را مطرح می‌کند، وی همچنین در جایی گفته که چرا ولایت زمینی را آسمانی می‌کنید.”

سعیدی در ادامه توضیح داد: “این چالش فکری و اعتقادی زمانی مشخص می‌شود که سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید دین نظام و حکومت ندارد و در دولت اصلاحات آدم‌هایی بودند که وضو داشتند ولی می‌گفتند حکومت در دین جایگاهی ندارد.”

حزب کارگزاران سازندگی در سال ۷۵ و دولت دوم هاشمی رفسنجانی و با حضور تعدادی از وزیران، معاونان و استانداران وی تاسیس شد و به حزب هاشمی رفسنجانی شهرت یافت.

رییس سابق مجلس خبرگان از جمله معدود مقامات مسوول جمهوری اسلامی به شمار می رود که به تخصصی شدن فقه و لزوم تشکیل شورای فقها نگاه متفاوتی دارد؛ دیدگاهی که طرفداران فقه سنتی و مریدان آیت الله خامنه ای  آن را در راستای تضعیف جایگاه رهبری می بینند. به اعتقاد آنها “در کشوری که در راس آن ولی فقیه وجود دارد، بن‌بستی نداریم و در همه مسائلی که نیاز به اظهارنظر است ولی فقیه وجود دارد.”

هاشمی رفسنجانی اما معتقد است: “امروزه همه اذعان دارند که یک مجتهد نمی‌‏تواند در تمامی ابواب زندگی مردم متخصص باشد به همین دلیل باید فقه تخصصی شود و اگر فقه تخصصی را پذیرفتیم باید تقلیل تخصصی را پذیرفت و اگر هم این دو مورد را پذیرفتیم باید شورای فقه را بپذیریم. اگر فقه تخصصی را پذیرفتیم تقلید تخصصی را هم باید بپذیریم یعنی لازم نیست مقلدین در همه امور از یک مجتهد تقلید کنند. می‌توانند بررسی کنند که مثلا مجتهد متخصص در قضا، دفاع، مسایل اخلاقی، مسایل اقتصادی و غیره کیست تا در هریک از مسایل از بهترین‌های همان موضوع تقلید کنند. مدیریت جامعه باید براساس شورای فقها باشد و شورای نگهبان باید از همه تخصص‌‏ها برخوردار باشد.”

این نخستین بار نیست که هاشمی رفسنجانی مورد انتقاد علی سعیدی قرار می گیرد؛ نماینده خامنه ای در سپاه پس از اوج گرفتن اعتراض های مردمی نسبت به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری، به همراه مجتبی ذوالنور جانشین سابق خود در سپاه، مواضع تندی علیه هاشمی رفسنجانی گرفتند.

به ادعای سعیدی “غیر از موسوی و کروبی عناصر و بنیان‎گذاران اصلی و عوامل پشت پرده فتنه را یا نمی‌توان به راحتی نمی‌توان معرفی کرد، چون حریم دارند و این فتنه را عجیب و سخت می‌کنند.”

سعیدی پس از آخرین نماز جمعه رفسنجانی در ۲۶ خرداد سال ۸۸ نیز اینگونه موضع گیری کرد: “آقای‌هاشمی سرمایه‌ای بوده که الان دچار ضربه‌هایی شده است، برخی ازاین ضربه‌ها به دلیل اندیشه‌های خود اوست و برخی دیگر نیز به دلیل اطرافیان و بستگان ایشان است. رهایی از این وضعیت شجاعتی مانند آقای خزعلی می‌خواهد که تبری بجوید. هاشمی آدم زیرکی است و برای حفظ سابقه ارزشمند خود باید برگردد و جبران کند و به همان توصیه‌هایی که امام(ره) به آیت‌الله منتظری داشتند، توجه کند.”

وی بار دیگر هنگامی که هاشمی بخش هایی از نامه خود به آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره لزوم رابطه با آمریکا را منتشر کرد، موضع گیری کرد. هاشمی در آن زمان گفته بود : “در نامه‌ای که در آخرین سال‌های زندگی امام (ره) نوشته بودم، به ایشان گفتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، دوامی ندارد. آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر از دید ما اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟”

اما به اعتقاد نماینده خامنه ای در سپاه “اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شائبه اختلاف نظر بین مسئولان نظام را در میان دشمنان تقویت خواهد کرد و این در حالی است که اختلاف نظرهای موجود، بسیار جزیی است و همه خدمتگزاران نظام در راستای آرمان‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب کار می‌کنند. افرادی که در گذشته جایگاهی داشتند و مردم از آنها انتظاراتی دارند، نباید وارد مسائلی شوند که زمینه طمع ورزی دشمنان را فراهم کند.”

همزمان با سعیدی، حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان هم در همین ارتباط به هاشمی حمله کرد: “آقای هاشمی از آمریکا با عنوان «قدرت برتر دنیا»! یاد می کند که مخصوصا با توجه به رخدادهای چند سال اخیر، چه در برخورد آمریکا با ایران و چه در برخورد با انقلاب های اسلامی منطقه، شکست در عراق و افغانستان و دهها نمونه دیگر از این دست، تعجب آور است.”

با این حال به نظر می رسد هاشمی رفسنجانی پس از آنکه بار دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماندگار شد، استراتژی خود را بر مبنای مواجهه نظری با منتقدان شورای فقهی و طرفداران ایده ولایت فقیه تنظیم کرده است؛ امری که با مراجعه به سایت رسمی وی قابل  ردیابی است. در جدیدترین اثر مکتوب وی به نام “آزاد اندیشی دینی و روشنفکری دینی” هم که به اهتمام یاسر هاشمی فرزند کوچک وی از سوی دفتر نشر معارف انقلاب اسلامی منتشر شده، هاشمی به بیان چرایی تشکیل شورای فقها می پردازد.