تکاپوی آمریکا برای واکنش به وقایع ایران

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از فعالیت های دولت اوباما

مارک لندلر 

 

به گفته دو تن از مقامات وزارت خارجه آمریکا، درحالیکه کاخ سفید به اجرای یک نقش مرکزی تر در قبال وقایع ایران فکر می کند، دولت اوباما در پی انتقال دنیس راس مشاور ارشد امور ایران به پستی در شورای امنیت ملی آن کشور می باشد.

این اقدام درحالی صورت می گیرد که دولت اوباما برای اتخاذ موضعی مناسب در برابر انتخابات ایران و تنش های پس از آن، با مشکل روبرو شده است. مقامات وزارت خارجه می گویند جابجائی یاد شده به دلیل این تلاشها نیست. در عوض تغییر یاد شده نشان دهندۀ آن است که کاخ سفید بر روی واکنش به ایران متمرکز شده است. به گفته این مقامات، باراک اوباما با ارسال پیام ویدیوئی جهت تبریک سال نو با ایرانیان ارتباط برقرار کرد و شورای امنیت ملی وی نیز در حال پیگیری سیاست تماس با این کشور است.   

انتظار می رود آقای راس 60 ساله در کاخ سفید  کارآئی بیشتری نسبت به وزارتخارجه داشته باشد. وی در حال حاضر، عهده دار پست مشاور ویژه در امور خلیج فارس و آسیای جنوبغربی است.

مقامات گفتند به نظر می رسد آقای راس همچنان در مسأله سیاست های مربوط با ایران و ارائه مشاوره های استراتژیک درباره موضوعات گسترده تر خاورمیانه، نفوذ خود را حفظ کند. وی در جریان همایش های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یکی از مشاوران اصلی اوباما در شاخه سیاست اعراب- اسرائیل بود.

آقای راس در حال بررسی نحوه واکنش آمریکا به وقایع تهران است و روز دوشنبه در کاخ سفید حضور داشت. اظهارات رسمی دولت اوباما تا کنون با دقت  و محافظه کاری فراوان همراه بوده تا بهانه ای به دست تندروهای آن کشور دربارۀ دخالت آمریکا در امور ایران داده نشود.

دولت از تأیید جابجائی آقای راس خودداری کرده است. ایان سی کلی سخنگوی وزارتخارجه آمریکا گفت: «او در طول آخرهفته به شدت مشغول کار بوده و امروز نیز به کار خود ادامه خواهد داد. اگر اطلاعیه ای درخصوص کارکنان مان وجود داشته باشد، آنرا به اطلاع شما خواهم رساند.»

مقامات دولت آمریکا می گویند آقای راس به طور فزاینده ای از پست خود در وزارتخارجه خسته شده است. وی از روابط نزدیک با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آن کشور برخوردار نیست و مذاکرات صورت گرفته با او بر سر پست وی در وزارتخارجه با پیچیدگی هائی همراه بوده است. علت آن هم تا حدی به کم کاری دیپلمات های وزارتاخانه در وارد کردن وی به مسائل از جمله موضوعات خاورمیانه بوده است. 

عنوان آقای راس در وزارتخارجه بیانگر پیچیدگی قلمروی اختیارات وی در میان دو مقام سرشناس دیگر این وزارتخانه است: جورج جی میچل سناتور سابق و نماینده ویژۀ مسائل خاورمیانه از یک سو، و ریچارد هالبروک نماینده ویژۀ وزارتخارجه در امور افغانستان و پاکستان از سوی دیگر.

آقای راس مرد فعال در پشت صحنه بوده است. وی اخیراً از چندین کشور در منطقه دیدار کرد. با اینحال، آقای هالبروک پس از آنکه به عنوان اولین نماینده آمریکا در دیدار با همتای خود معرفی شد و در حاشیه کنفرانس هلند با معاون وزارتخارجه ایران گپ گوتاهی زد، گوی سبقت را از راس ربوده است.

 

 

منبع: نیویورک تایمز- 15 ژوئن 2009

 

 

www.nytimes.com/2009/06/16/world/16diplo.html