حداقل 13 کشته در حمله حامیان دولت

نویسنده
یاسمین منطقی

» تلفات کودتای انتخاباتی تا روز چهارم

به گزارش منابع خبری، تا چهارمین روز پس از انتخابات مخدوش 22 خرداد، دستکم 12 نفر در تهران و 1  نفر در اصفهان تاکنون بر اثر حمله نیروهای نظامی و شبه نظامی به مردم معترض کشته شده اند. این در حالی است که شنیده ها از کشته شدن 1 نفر دیگر در تهران و 2 نفر دیگر در ارومیه خبر می دهند.

 

خبر کشته شدن 7 نفر در تهران از سوی شبکه سراسر رادیو وابسته به صدا و سیما نیز تائید شد، و علی اکبر محتشمی دبیر کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی نیز عصر سه شنبه از کشته شدگان با عنوان “شهید” نام برد. راهپیمایی روز دوشنبه میلیون ها تن از مردم ایران در تهران و شهرهای دیگر اعتراضی مسالمت آمیز بود که در پایان آن با حمله شبه نظامیان چندین کشته و مجروح برجا گذاشت.

در تهران این راهپیمایی مسالمت آمیز زمانی به خون کشیده شد که از تعداد ای بسیجان عضو گردان های ضد شورش از بالای پایگاه گردان گردان 117عاشورا وابسته به ناحیه مقاومت بسیج ویژه قدس در ضلع شمالشرقی میدان ازادی و ابتدای خیابان محمدعلی جناح با اسلحه کلاشینکف به شلیک مستقیم به سوی مردم پرداختند. تعدادی دیگر از شبه نظامیان لباس شخصی نیز سوار بر موتوسیکلت با اسلحه های کلت اتوماتیک به روی مردم آتش گشودند.

اگرچه منابع رسمی تعداد کشته شدگان را 7 نفر اعلام کرده اند، اما به گفته پزشکان بیمارستان رسول اکرم در تهران که روز سه شنبه در اعتراض به خشونت شبه نظامیان حامی احمدی نژاد دست به اعتصاب زدند، جسد 8 نفر از کشته شدگان به این بیمارستان منتقل شده است.

علی اکبر محتشمی دبیر کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی درخصوص خشونت های سه روز اخیر به صراحت آن را به جناح حامی محمود احمدی نژاد نسبت داد و گفت که “جریان طالبانی، خوارج و خشونت‌گرا” با اقدامات خشونت‌طلبانه می خواهند حرکت مردم را خاموش کنند. محتشمی پور همچنین به خشونت طلبان حامی احمدی نژاد هشدار داد که “در دادگاه مردم ایران محاکمه خواهند شد.”

هنوز امار دقیقی از تعدادمجروحان گزارش نشده، اما برخی گزارش ها شمار مجروحان را 50 تا 60 نفر عنوان کرده اند.

در خبری جداگانه، روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت گزارش کرد که دستکم 5 دانشجو از جمله 2 دانشجوی دختر در اثر حمله یگان های ویژه و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران کشته شده اند.

سایت بامداد خبر نزدیک به دفتر تحکیم وحدت  اسامی کشته شدگان را “مبینا احترامی، فاطمه براتی، کسری شرفی، کامبیز شعاعی و محسن ایمانی” اعلام کرد و گزارش داد که “ماموران امنیتی حامی احمدی نژاد با مراجعه به بیمارستان و  دریافت اجساد دانشجویان آنها را مخفیانه به خاک سپرده اند”. اما فرهاد رهبر معاون سابق اقتصادی وزارت اطلاعات که هم اکنون رییس دانشگاه تهران است در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مدعی شد که هیچ دانشجویی در حمله به کوی دانشگاه کشته نشده است. وی در عین حال تاکید کرد که “تعدادی از دانشجویان زخمی شدند که خوشبختانه میزان جراحت خیلی جدی نیست.”

از سوی دیگر، از اصفهان تصاویری در سایت های مختلف انتشار یافته که نشان می دهد  پسر (دانشجوی) جوانی در حمله ماموران به راهپیمایی معترضان به کودتای انتخاباتی کشته شده است.

در ارومیه نیز شاهدان عینی گزارش داده اند که بر اثر حمله شبه نظامیان و یگان های ویژه به مردم معترض در ساعات آغازین دوشنبه شب بر زمین افتادن و خونریزی شدید یک معترض را در چهار راه دانشکده ارومیه و شخص دیگری را در خیابان خیام جنوبی  دیده اند و گفته اند که این دو نفر بر اثر شدت جراحات کشته شده اند.

 

اعتراض 52 نماینده به کاربرد خشونت علیه مردم

علی لاریجانی رییس مجلس هشتم روز گذشته اعلام کرد که وزیر کشور باید پاسخ گوی اتفاقات اخیر باشد.

خبرگزاری ایلنا نیز گزارش داد که 52 تن از نمایندگان مجلس درسوال مشترکی از محصولی وزیر کشور خواستار حضور وی در مجلس شدند تا در خصوص اهمال و بی‌تدبیری‌های به عمل آمده در شرایط حساس کنونی توضیحات لازم را ارایه دهد.

نمایندگان در سئوال خود تاکید کرده اند که “دلایل برخوردهای قانونی ماموران نیروی انتظامی ، عوامل بسیج و گروه‌های سازمان یافته لباس شخصی با مردم، دانشجویان و تعرض آنان به کوی دانشگاه و محیط مسکونی و اموال مردم چیست؟ این بی‌تدبیری و عدم کفایت وزیر در کنترل نیروهای تحت امر از کجا ناشی می‌شود؟”

در سئوال 52 نماینده مجلس از وزیر کشور ذکر شده: “طی روزهای اخیر و بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور، شاهد اعتراضات مردمی نسبت به نتایج اعلام شده بودیم که در مقابله با این اعتراضات، برخوردهای شدید و افراطی از سوی نیروی انتظامی، بسیج و گروه‌های سازمان یافته با لباس شخصی که از سوی نهادهای فوق‌الذکر سازماندهی و هدایت می‌شوند، صورت گرفته است که با فجایع تاسف‌باری همراه بوده است.”

سوال کنندگان ادامه داده اند: “حمله لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران و دیگر خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و سایر شهرستان‌ها و تخریب اموال عمومی و اموال دانشجویان مظلوم توسط آنان و جرح و ارعاب و دستگیری دانشجویان که برای نمونه در دانشگاه تهران وضعیت بیشتر از یکصد نفر از دانشجویان ساکن مشخص نیست و شایعات زیادی در مورد بازداشت‌های خودسرانه و احتمال شهادت بعضی از دانشجویان در بین مردم پخش شده است و همچنین تعرض ماموران انتظامی و عوامل بسیج و گروه‌های سازمان یافته با لباس شخصی به مردم، اتومبیل‌های شخصی، مجتمع‌های مسکونی که با شعار الله‌اکبر و به صورت مسالمت‌آمیز به نتیجه انتخابات اعتراض دارند و هتک حرمت و سلب امنیت مردم و شهروندان عادی و جسارت و توهین به آنان، فضایی از رعب، وحشت و ناامنی را در کشور ایجاد کرده است که مسوولیت کامل این وضعیت برعهده وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور می‌باشد.”

نمایندگان سوال کننده در پایان تاکید کرده اند: “لازم است وزیر کشور در مجلس حاضر شده و در خصوص بی‌کفایتی و اهمال و بی‌تدبیری‌های به عمل آمده در شرایط حساس کنونی توضیحات لازم ارائه و مسوولین این اقدامات خلاف قانون را مشخص نماید.”