وزیر ارشاد: عیار خبرنگاری بالا رفته

نویسنده

ahmadiiran.jpg

شیرین کریمی

“جلسه حاضر، جلسه منحصر به فردی است، زیرا غیر از خبرنگار کس دیگری در آن حضور ندارد”.

این جمله در جلسه انجمن صنفی روزنامه نگاران گفته نشده است. گوینده آن سردار حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد است در جلسه دیدار محمود احمدی نژاد از خبرگزاری ایرنا. در این جلسه که طی آن “مرکز داده اینترنتی خبرگزاری جمهوری اسلامی با قابلیت ارایه سریعتر اطلاعات و اخبار به کاربران اینترنت”توسط محمود احمدی‌نژاد، همزمان با روز خبرنگار، مورد بهره‌برداری قرار گرفت، رئیس دولت نهم نیز از هم خانوادگی با مطبوعات سخن گفت: “ما همه از یک خانواده هستیم و یک آرمان مشترک داریم.”

محمود احمدی نژاد قبل از شرکت در این جلسه، در جمع اعضای دولت خود” ماموریت خبرنگاران” را” از جنس کار پیامبران” دانسته و گفته بود: “همانطور که پیامبران از حقایق عالم خبر می دهند، خبرنگاران از اطراف خود خبر می دهند و هر اندازه خبر آنان به واقعیت و صداقت نزدیک باشد و از جعل، دروغ و تهمت فاصله داشته باشد کار آنان به کار انیباء شباهت بیشتری پیدا می کند”.

اما خبرنگاران روزنامه شرق و دیگر روزنامه هایی که وزیر ارشاد دولت نهم آنان را متهم به”کودتای خزنده” کرده و مشاور رئیس جمهور نیز از تشکیل ستادی برای “مقابله” با آنان خبر داده، کارشان از جنس کار این”پیامبران” نبود. به همین علت محمود حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز خبرنگار، بعد از آرزوی “سلامتی و توفیق” برای خبرنگاران پارلمانی، بلافاصله اضافه کرد: “عمل روزنامه شرق به هیچ وجه قابل توجیه نیست و من به جامعه مطبوعاتی توصیه می‌کنم که به جای محکوم کردن توقیف روزنامه شرق درج آن مصاحبه در این روزنامه را محکوم کنند.”

چرا که به گفته احمدی نژاد”اگر خبرنگار بکوشد تا اخبار درست را منعکس کند، قصدش تهییج آنی نباشد و بخواهد به انسانها کمک کند تا انتخابهای درستی داشته باشند ، این کار بسیار حساس، دشوار و در عین حال لذت بخش و خداپسندانه است”.

آقای احمدی نژاد البته “تعریف خبر و رسالت خبرنگاری را که در غرب مطرح است” نادرست خواند و افزود: “در فرهنگ ما آمیختن کذب و صدق به قصد فریب افکار عمومی راهی ندارد و با همین نگاه خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران حرکت های نوینی در کار خبر و خبر رسانی آغاز شده که رسانه ها می توانند با غول های خبری مقابله کنند و این مساله جای تبریک به کسانی دارد که در این عرصه حرکت می کنند . امروزه ما هزاران خبرنگار داریم که با عشق و ایمان الهی تلاش می کنند که با اطلاعات درست و دقیق موجبات رونق کشور را فراهم می آورند و از این رو جا دارد صمیمانه از این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.”

بر اساس همین تعریف و “حرکت های نوینی” که در مطبوعات آغاز شده،سردار صفار هرندی نیز از بالا رفتن “عیار خبر و خبرنگاری” در کشور سخن گفت؛ هر چند دلیلش را جای دیگر جست: “وجود رییس جمهوری که هم خبرسازترین و هم خودش خبررسان‌ترین است.”

به همین دلیل “جریان خبر و خبرنگاری، یک دینی به چنین شخصیتی دارند”. حالا چطور قرار است این دین ادا شود از دید سردار هرندی “جزو مواردی است که دکتر احمدی نژاد در پاسخ آن حتما خواهند گفت: نه ما طلبکار کسی نیستیم”.

به این ترتیب در حالی که روزنامه نگاران ایران در روز خبرنگار یا خانه نشین بودند و بیکار، یا مانند سهیل آصفی، فرشاد قربانپور، علی فرحبخش و مسعود باستانی در زندان، روی دیوار ها می نوشتند، سردار هرندی و محمود احمدی نژاد و محمود حداد عادل، تا توانستند این روز را به خبرنگاران خودی “تبریک و تهنیت” گفتند. هر چند در همان لحظات سردار دیگری ـ عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ـ در جمع خبرنگاران سازمان خود “کانون‌های قدرت وثروت در جامعه را از موانع بزرگ تولید و پخش خبر اطلاع رسانی شفاف به مردم” می خواند و به خبرنگاران توصیه می کرد: “بدون توجه به این فشارها با رویکردی صادقانه و متعهدانه و براساس مصالح کشور درباره نقاط ضعف و قوت اطلاع رسانی کنند.”