سهیل آصفی زندانی شد

نویسنده

soheilasefi.jpg

شیرین کریمی

در حالیکه سهیل آصفی، روزنامه نگار، دیروز از جلسه بازپرسی باز نگشت و راهی زندان شد، مسئولین قضایی برای آزادی موقت فرشاد قربانپور، روزنامه نگار دیگر، وثیقه ای دویست میلیون تومانی صادر کردند.

در همان لحظاتی که سهیل آصفی به سئوالات بازجویان پاسخ می داد و ساعت از ظهر هم می گذشت، فرشاد قربانپور در تماسی با منزل از همسرش خواست تا وثیقه لازم برای آزادی موقت او را فراهم آورد.

مدتی بعد از دادستانی با خانم قربانپور تماس گرفتند و میزان وثیقه را دویست میلیون تومان اعلام کردند، مقداری که به گفته خانم قربانپور تهیه آن از عهده وی خارج است. وی قرار است امروز همراه با نعمت احمدی، وکیل همسرش که توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران به وی معرفی شده به دادسرا برود و وضعیت خود را برای باز پرس پرونده توضیح دهد؛ هر چند: “به نظر نمی رسد به حرف من توجه کنند.”

از سوی دیگر بر اساس اخبار رسیده، سهیل آصفی نیز به زندان منتقل شده و به مادر وی گفته اند بعدا با وی تماس خواهند گرفت.

نتیجه یک “تماس” دیگر با مسعود باستانی، احضار سه باره وی به دادسراست. وی در هفته گذشته دو بار مورد بازجویی هایی طولانی قرار گرفته که محور آنها فعالیت حرفه ای وی بوده است. مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی در مورد محتوای این بازجویی ها به رادیو صدای آلمان چنین گفته است: “بازجویی‌ها یک سری موارد کلی بوده در ارتباط با اشخاص و ارتباط با سایت های خارج از کشور و همچنین یک سری موضوعات کلی بوده”. به گفته خانم باستانی قرار است بازجویان “امروز وارد مسائل جزیی تر بشوند”.

مسعود باستانی که سابقا سردبیرهفته نامه “ندای اصلاحات” در اراک بودکه به اتهام “نشر اکاذیب و اهانت”تعطیل ووی به شش ماه حبس و شصت ضربه شلاق محکوم شد. او به تازگی از زندان آزاد شده بود.

خانه مسعود باستانی، سهیل آصفی و فرشاد قربانپور در هفته گذشته به طور همزمان توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و کلیه وسایل شان از جمله کامپیوتر، یادداشت ها، موبایل ها، پاسپورت و شناسنامه های آنان ضبط و توقیف شد. در همان روز فرشاد قربانپور به زندان اوین منتقل شد، اما از مسعود باستانی خواسته شد روز بعد برای پس دادن بازپرسی به دادسرا برود. این بازجویی دو بار دیگر تکرار شد و امروز وی برای سومین بار به این بازجویی فراخوانده شده است.

سهیل آصفی نیز باید روز گذشته به دادسرا می رفت که حاصل آن باز داشت وی بود. گفته می شود روزنامه نگاران دیگری نیز در معرض این برخورد جدید قرار دارند. در همین ارتباط خانه فروزان آصف نخعی نیز مورد تفتیش قرار گرفته و از وی نیز خواسته اند خود را به دادسرا معرفی کند.

دور جدید یورش به روزنامه نگاران با اعتراض نهادهای جهانی حقوق بشری روبه روشده و بار دیگر این بحث را پررنگ کرده است که ایران در صدر کشورهایی قرار گرفته که بیشترین زندانی روزنامه نگار را دارد.