محکومیتهای فله ای و یک آزادی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

در این هفته همزمان با آزادی سعید حجاریان پس از 109 روز حبس، احکام زیادی برای زندانیان صادر شد.هم در تهران و هم در سایر شهرها.

 رییس  دادگستری استان تهران، از صدور حکم برای 20 تن از بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات خبر داد.وی به اسامی این افراد و میزان احکام صادره اشاره ای نکرد.

در همین حال، دادگاه انقلاب، فرهاد حاج میرزایی از فعالان کرد را به 10 سال و چهار ماه حبس محکوم کرد.همچنین  کیوان امیری الیاسی، از فعالان دانشجویی چپ  به تحمل پنج سال حبس محکوم شد. افزون بر اینها،عبدالله نژاد، وکیل دادگستری و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق به 28 ماه حبس محکوم شد.

در کرمانشاه هم کمیته انضباطی دانشگاه رازی برای 17 تن از دانشجویان احکام تنبیهی وکمیته انضباطی دانشگاه بابل هم برای بیش از 10 دانشجو احکام انضباطی صادر کردند.

آنطرفتر در آذربایجان هم شماری بازداشت شدند. از جمله، محمود بوداقی، شاعر آذربایجانی و همچنین حسن ارک و ابراهیم دشتی.

و سعید متین پور، روزنامه نگار آذربایجانی که هم اکنون زندانی است، وضعیت جسمانی وخیمی پیدا کرد و به دلیل ناراحتی قلبی به بهداری زندان منتقل شد.

در همین حال، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت روزنامه نگاران زندانی ابراز نگرانی کرد. در بخشی از این بیانیه آمده: “ادامه‌ی روند ناگوار کنونی، نه تنها جایگاه ایران را در جهان، از جهت وضع آزادی بیان و مطبوعات، از آنچه که هست، اسف‌بارتر و رسواتر می‌سازد؛ بلکه فاقد هرگونه توجیه قانونی، دینی، عقلی و عرفی بوده، و نیز مغایر و تهدیدکننده‌ی منافع ملی است”.

و بالاخره، همسران هشت تن از زندانیان سیاسی هم طی نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار آزادی همسرانشان شدند. و این در حالی است که از اوین خبر رسید که احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، بهمن احمدی امویی و مسعود باستانی از سوی بازجویان  مورد ضرب شتم قرار گرفته اند و هنگامه شهیدی و فریبا پژوه تحت فشار هستند تا به اعترافات مورد نظر بازجویان تن دهند.