ما در کنار مردم ایران هستیم

نویسنده

» شهردار پاریس در جمع تظاهر کنندگان ایرانی و فرانسوی:

در شامگاه  17 تیر به دعوت شهرداری پاریس و با همکاری “کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی” مراسمی در مقابل ساختمان شهرداری این شهر برپا شد. در این مراسم برتراند دولانوئه شهردار پاریس، عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، اعضای شورای شهر پاریس، معاونین شهردار و جمع زیادی از ایرانیان و فرانسویان مدافع حقوق بشر حضور داشتند.

در مراسم پاریس که به مناسبت حمایت از مردم ایران و در اعتراض به سرکوب معترضان به انتخابات توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته بود، چادری مقابل ساختمان شهرداری پاریس افتتاح شد. در این چادر فیلم های مستندی از مبارزات مردم در روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری  به مدت سه روز به نمایش گذاشته می شود.

شهردار پاریس در خصوص علت حضورش در این برنامه گفت: من فکر می کنم این بسیار اهمیت دارد که در این مقطع، اهالی شهر پاریس اعم از زن و مرد ارزش های مطلوب خودشان را برای مردم ایران آرزو نمایند. این ارزش ها عبارتند از دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و عدالت. اینها ارزشهایی هستند که ما از صمیم قلب برای مردم ایران آرزو می کنیم و در راه مبارزه این مردم برای رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر خودمان را در کنارشان احساس می نماییم.

شهردار پاریس افزود: ما ایران و مردم آن را بسیار دوست داریم و به همین جهت در مبارزه مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، قویا از آنان حمایت می کنیم .

همچنین، عبدالکریم لاهیجی با اشاره به موارد گسترده نقض حقوق بشر پس از برگزاری انتخابات 22 خرداد و نیز مخدوش بودن کلی این انتخابات، بر خواست فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر برای ارسال نماینده ای شخصی از سوی بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد  به ایران تاکید کرد.

لاهیجی خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور، نماینده مزبور می تواند به منظور تکمیل گزارش دبیرکل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران برای شصت و چهارمین مجمع عمومی این سازمان در پاییز امسال به تحقیق و جمع آوری اطلاعات بپردازد. نایب رئیس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر در بخش دیگری از اظهارات خود به شواهد حاکی از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، سرکوب آزادی بیان، نقض حق آزادی تشکل و تجمع، دستگیری های گسترده و بازداشت های خودسرانه و نقض حق دفاع از حقوق بشر در ایران از سوی مقامات حکومتی اشاره کرد و بخشی از مستندات مربوط به هریک از تخلفات فوق را تشریح نمود.

وی در گفت و گو با خبرنگار روز با یادآوری نصب تصاویر بزرگ اینگرید بتانکورت، گروگان مشهور کلمبیایی در محل بسیاری از شهرداری های فرانسه، که تا زمان آزادی وی ادامه داشت، اهمیت این حرکت را در بسیج افکار عمومی در خصوص وضعیت وی یادآور شد و حرکت اخیر شهرداری پاریس راجع به ایران را زمینه ای برای آغاز حرکتی مشابه دانست.

 یاشار محتشم هماهنگ کننده ایرانی مراسم پاریس و عضو “کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی” نیز در توضیح این مراسم گفت:  این بسیار با اهمیت است که شهردار پایتخت فرانسه به این شکل از جنبش مردم ایران حمایت می کند و اجازه می دهند در مقابل ساختمان شهرداری این فضا و امکان به کمیته ای ایرانی داده بشود که بتوانند از جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران حمایت کنند.

وی افزود: شاید برای اولین بار باشد که شهرداری پاریس، در این سطح از مبارزات حق طلبانه و دموکراسی خواهانه مردم ایران حمایت کرده باشد.

در کنار مراسم، طومار “احمدی نژاد رئیس جمهور من نیست” نیز از سوی ایرانیان امضا می شد. این طومار سبز رنگ از قبل در چندین کشور در معرض امضاهای ایرانیان قرار گرفته و با استقبال گسترده مواجه شده است. طومارهای سبز تهیه شده در هر کشور، با انبوهی از امضاهای شهروندان ایرانی مقیم خارج از ایران در نهایت به هم متصل و بر برج ایفل آویزان خواهد شد. طومار شهر پاریس به مدت سه روز تا 11 ژوئیه در معرض امضاهای ایرانیان مقیم قرار خواهد گرفت.