محبوبیت زندانیان، نشانه فساد حکومت

نویسنده

‏‏emadbaghi762.jpg

نادر کرمی ‏

‏‏

تعدادی از فعالان سیاسی،روزنامه نگاران و فعالان سازمان های مدنی دیروز با حضور در منزل عمادالدین باقی، ‏ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت این زندانی و سایر زندانیان، تاکید کردند که “برخورد با امثال باقی ،حکایت ‏بر شاخه نشستن و بن بریدن است.” در این جلسه که به دعوت کمیسیون حقوق بشر جبهه مشارکت و حمایت ‏‏”کمیته پی گیری بازداشت های خودسرانه” برگزار شد،سخنرانان خواستاراتحاد عمل بیشتر نیروهای مترقی به ‏منظور برخورد با سیاست های سرکوبگرانه شدند.‏

در این مراسم ابتدا فاطمه کمالی احمدسرایی، همسر باقی ضمن تشکر از حاضرین با شرح انتقال وی به بند 209 ‏این سئوال را مطرح کرد که: “چرا در شرایطی‌‌که حدود 50 روز به پایان دوره بازداشت باقی مانده، به بندی ‏دیگر، منتقل می‌شود؟”‏

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی دیگر سخنران این مراسم بود که با تاکید بر اینکه “مبارزه ادامه دارد” ‏اظهار داشت: “سیاست جریان راست افراطی حاکم بر اساس نظریه‌ای است با عنوان نصر بالرعب؛ یعنی پیروزی ‏از طریق ایجاد ترس و وحشت در دل مخالفان”‏‎.‎

وی با بیان اینکه “پاشنه آشیل و چشم اسفندیار این سیاست آن است که نیروهای سیاسی مخالف ترسی از خود نشان ‏ندهند”، افزود: “گاه احساس غرور می‌کنم که نسل جوانی از مبارزان به وجود آمده که پیامشان به حاکمان این ‏است که از ابزار زور و زندان شما ترسی نداریم‎.‎‏”‏

دبیرکل نهضت آزادی تأکید کرد: “برگزاری چنین نشست‌ها و تجمعاتی هم نشانه نترسیدن از اقدامات جریان حاکم ‏است. ما با حضور در اینجا به حاکمان می‌گوییم که اگر از نظر شما باقی مجرم است، ما هم در جرم او شریک ‏هستیم و اگر قرار است او در زندان باشد، ما هم آماده‌ایم که زندان برویم. همانطور که حتی شاید زمانی لازم باشد ‏همگی نامه‌ای امضا کنیم و در آن رسما به دادگاه انقلاب بگوییم باید ما را هم همچون باقی به زندان ببرید‎.‎‏”‏‎ ‎

یزدی ادامه داد:” راهبرد نصر بالرعب جریان حاکم تا جایی ادامه می‌یابد که عاملان آن بفهمند هزینه رفتارشان ‏بیش از فایده آن است و از این‌رو، ما باید هزینه این رفتارها را افزایش دهیم”‏‎.‎


دبیرکل نهضت آزادی ایران در ادامه با اشاره به اتفاقات اخیر کشور گفت: “زمانی مرحوم مدرس می‌گفت سیاست ‏ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست؛ حال آقایانی که به اسم دین حاکم شده‌اند، در عمل می‌گویند:دیانت ‏ما تابع سیاست ماست.“‏

وی توضیح داد: “آقایان امروز برای حضور در قدرت، علنا دروغ می‌گویند، مدرک جعل می‌کنند و بعد هم ‏می‌گویند به مدرک تحصیلی می‌گویند کاغذ پاره و باز هم خود را حکومت عدل علی(ع) می‌دانند. براستی که به ‏تعبیر علی (ع)، وقتی چنین تیپ آدم‌هایی بر سر کار باشند، زندان مقدس‌ترین مکان است‎.‎‏”‏

یزدی با اشاره به اینکه “مبارزه با چنین جریاناتی همچنان باید ادامه داشته باشد”، افزود: “در این راه خستگی و ‏یأس مظهر کفر است. ما راه طولانی آمده‌ایم و راهی طولانی‌تر در پیش داریم که ادامه آن جز با سر پرشور و ‏عشق ممکن نیست. امیدواریم پایمردی‌ها به جایی برسند که به دلیل بی‌فایده بودن این راه، آن را کنار بگذارند‎. ‎‏”‏


‎ ‎آمادگی دانشجویان برای پرداخت هزینه‎ ‎

مهدی عربشاهی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، دیگر سخنران این مراسم با ابراز خشنودی از ‏برگزاری این نشست با اشاره به اظهارات دبیرکل نهضت آزادی، گفت: “نشانه‌های شکست این سیاست در شرایط ‏فعلی هم آشکار است. چنانکه در همین جلسه می‌بینیم دو دوست ما (خانم هدایت و آقای هاشمی) که کمتر از 24 ‏ساعت قبل در زندان اوین به سر می‌بردند، الان و بعد از آزادی در این جمع حاضر شده‌اند”‏‎. ‎

عربشاهی تأکید کرد: “کمتر کسی در میان فعالان سیاسی و دانشجویی است که در حال حاضر، از ابزار رنگ و ‏رو رفته و زنگ‌زده حاکمان یعنی زندان بترسد و به‌ویژه در میان دانشجویان، بسیاری آماده به میدان آمدن و هزینه ‏پرداختن هستند‎.‎‏”‏

وی با ابراز خوشنودی از آزادی دو عضو ارشد دفتر تحکیم وحدت و نیز دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در هفته ‏جاری، در عین‌حال از پرونده‌سازی‌های تازه خبر داد و گفت: “مهمترین اتفاق در زنجان رخ داده که شاهد وارونه ‏شدن ماجرای دانشگاه و عوض شدن جای متهم و شاکی و بازداشت اعضای انجمن اسلامی هستیم”‏‎. ‎

این فعال دانشجویی هم در پایان سخنانش بر مقاومت و ایستادگی و پرداخت هزینه‌ در شرایط کنونی تأکید و ابراز ‏اطمینان کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی برای زندانیان و خانواده آنها دلگرم‌کننده خواهد بود‎.‎

‎ ‎زندان رفتن ها بی حاصل نیست‎ ‎

دکتر محسن کدیور، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات هم در این نشست پس از تبریک نیمه شعبان گفت: ‏‏”ظاهرا سنتی که در این سال‌ها باب شده، آن است که اعیاد مذهبی را به جای شادی در مساجد، در منزل دوستان ‏زندانی و در جمع خانواده آنها بگذرانیم که با توجه به شرایط موجود هم، کار درست همین است”‏‎.‎

وی افزود: “امروز نیمه شعبان است و در فرهنگ شیعی، نام امام دوازدهم با عدالت عجین است. از طرفی، اکنون ‏در جامعه ما حکومت و دولتی حاکم است که بیش از همه سنگ مهدویت را به سینه می‌زند. اما آیا براستی ‏رویه‌های موجود در جهت تحقق عدالت است؟ من فکر می‌کنم دست‌کم در حوزه حقوق شهروندی کسی نباشد که ‏معتقد باشد با حضور این آقایان، معیارهای عدالت در جامعه ما بالا رفته است‏‎. ‎‏”‏

وی در ادامه با اشاره به اینکه “فعالیت اصلی باقی در حوزه حقوق بشر و انعکاس صدای زندانیان گمنام بود”، ‏اظهار داشت: “باقی می‌گفت که ما به دنبال دادرسی عادلانه و برگزاری محاکمات با حضور هیات‌منصفه و اعاده ‏حق داشتن وکیل برای همه متهمان و تامین حداقل حقوق زندانی متهم مثل امکان مطالعه کتاب و روزنامه هستیم؛ ‏امروز می‌بینیم که نه تنها این حداقل حقوق در مورد باقی رعایت نشده، بلکه وی در شرایط سلامت جسمانی به ‏زندان رفته ولی در حال حاضر با مشکلات مختلف و از جمله کسالت قلبی مواجه است. در این شرایط، انتظار ‏خانواده و دوستان باقی این است که حداقل ضوابط بهداشتی و درمانی درباره باقی رعایت شود‎.‎‏”‏‎ ‎

کدیور آنگاه با طرح این پرسش که “آیا افکار عمومی جامعه ما حرف حکومت را قبول دارد یا نه؟”، گفت: “وقتی ‏می‌بینیم افرادی چون باقی در جامعه محترم هستند، این نشان می‌دهد زندان رفتن‌ها بی‌حاصل نبوده است‎.‎‏”‏‎ ‎

رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات افزود: “امروز کوس فساد و رسوایی مقامات دولت، وزرا، وکلا و ‏سرداران به زمین خورده است. امروز چنان مجلس ضعیفی تشکیل شده که با اشاره رهبران به کسی رأی اعتماد ‏می‌دهد که رسوایی او آشکار است و با این وجود، از حق خود دفاع نمی‌کند. براستی چه زمان در طول تاریخ ‏ایران، دولتی چنین آشکارا دروغ می‌گفته و پاسخگو نبوده است؟”‏

‎ ‎دستیابی به مشترک سیاسی‎ ‎

رضا علیجانی، فعال ملی- مذهبی هم با ابراز خوشحالی از آزادی دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، ‏گفت که حضور آنها در چنین نشستی توهم بودن کارآمدی ابزار زندان برای حاکمان را نشان می‌دهد‎.‎

وی توضیح داد: “اقداماتی چون جمع شدن افراد و فعالان مختلف در دفاع از حقوق زندانیان اقدامی خوب و ‏فایده‌بخش است. چنانکه امروز می‌توانیم بگوییم ابزار زندان کند شده اما پرسش آن است که آیا به اندازه کافی از ‏ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم؟”‏

علیجانی افزود: “ما وقتی با پدیده زندان و زندانی مواجه می‌شویم، یک احساس عاطفی به وجود می‌آید که حسی ‏مثبت است و باعث می‌شود به‌رغم تفاوت در عقاید و مشی سیاسی جمع شویم و به دفاع از حقوق مثلا عمادالدین ‏باقی بپردازیم. سؤال من آن است که آیا می‌توان گامی پیش رفت و به جای باقی، این حس را نسبت به پدیده ‏بزرگ‌تری ،همچون ایران، هم داشته باشیم؟ آیا می‌شود حتی در قبال اقدامات سیاسی همچون انتخابات هم به نقاط ‏مشترک برسیم؟”‏‎ ‎

وی با بیان اینکه در جهت تحقق این وضعیت، باید روند “وحدت در عین کثرت” را تقویت کنیم، گفت: “ما در ‏حوزه مسایل عاطفی، وحدت را تقویت می‌کنیم و در مواقع جدی‌تر، به کثرت بیشتر بها می‌دهیم. آرزوی ما این ‏است که روزی به این نقطه برسیم و در مباحث غیرعاطفی هم به وحدت درعین کثرت دست یابیم‎. ‎آقای باقی ‏مظهر همین مساله بود و به‌رغم هویت مذهبی خود، فارغ از عقیده و ایدئولوژی و اتهام زندانی از او دفاع ‏می‌کرد‎.‎‏”‏‎ ‎

‎ ‎پرونده بی سابقه‏‎ ‎

فریده غیرت، عضو هیأت مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان، نیز در ادامه این نشست به تحلیل ابعاد حقوقی ‏پرونده باقی پرداخت و گفت: “آنچه در این چند سال برای آقای باقی پیش آوردند، شاید در طول تاریخ حقوقی ما ‏و نظام قضایی آشفته ما هم بی‌سابقه باشد. مروری بر سیر برخورد قضایی با آقای باقی نشان می‌دهد که بارها ‏برای او پرونده در پرونده تشکیل دادند و قبل از اتمام یک محکومیت، محکومیتی دیگر برایش در نظر گرفتند. حال ‏هم که او را به بند 209 زندان اوین منتقل کرده‌اند؛ این، همان بندی است که باقی به دلیل کمبود اکسیژن دچار ‏حملات قلبی شد و در همان وضعیت هم با صدای ضجه و فریاد یک دانشجو، شکنجه می‌شد‎.‎‏”‏‎ ‎

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: “آقایان فهمید‌ه‌اند به هیچ شکل نمی‌توانند باقی را زندانی کنند و حتی اگر جسم ‏او ناسالم شود، با اندیشه‌اش نمی‌توانند کاری کنند. به همین دلیل و در شرایطی که در پرونده اخیر برای ایشان حکم ‏برائت صادر شد، دادستان درخواست تجدیدنظر کرده و حتی شنیده‌ایم پروند‌ه دیگری برایش تشکیل شده است‎. ‎همه ‏این برخوردها در شرایطی با باقی انجام می‌شود که او گناهی جز دفاع از حقوق زندانیان و مطالبه حاکمیت قانون ‏ندارد. فلسفه تشکیل انجمن دفاع از حقوق زندانیان هم این بود که زندانی با هر اتهام و جرمی حتی زندانیان مواد ‏مخدر و قاتلان از حقوق خود بهره‌مند شوند‎.‎‏”‏‎ ‎

‎ ‎به دنبال حقیقت‎ ‎

علیرضا علوی‌تبار، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هم با انتقاد از برخوردهای انجام‌شده با باقی گفت: “ظاهرا هر چه ‏قدرت در ایران شخصی‌تر می‌شود، برخورد با زندانیان هم شخصی‌تر می‌شود. چنانکه به نظر می‌رسد برخوردها ‏با باقی نوعی انتقام‌گیری شخصی است”‏‎. ‎

علوی‌تبار در تحلیل ریشه چنین برخوردهایی گفت: “ما در تحلیل‌های خود، نباید قاعده مدیریتی تناسب اختیار و ‏مسؤولیت را فراموش کنیم. از این زاویه، مسؤولیت مستقیم اقدامات دستگاه قضایی با مقام رهبری است؛ چراکه ‏کنترل این دستگاه بر عهده رهبری است. اگر عدالتی از سوی دستگاه قضا جاری می‌شود، افتخارش برای ایشان ‏است و اگر ظلمی می‌شود، باز هم مسؤولیت آن متوجه مقام رهبری است و ایشان باید در دنیا و آخرت پاسخگوی ‏این اقدامات باشد”‏‎.‎

وی با تأکید بر اینکه “قدرت را با کاغذ و نصیحت نمی‌توان کنترل کرد”، گفت: “وقتی قدرت مطلقه می‌شود، ظلم ‏طبیعی‌ترین نتیجه آن است. از این‌رو، برای مقابله با قدرت مطلقه چاره‌ای نداریم جز آنکه قدرت همسنگ آن را ‏ایجاد کنیم و برای ایجاد چنین قدرتی، باید متشکل شویم و رسانه‌های خود را داشته باشیم”‏‎. ‎

علوی‌تبار با اشاره به تأسیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان توسط باقی گفت: “نهادی که باقی شکل داد، الگویی ‏برای ماست. او به جای حرفهای بزرگ گامی به پیش نهاد. ما هم امیدوارم چون او باشیم و به زودی چشممان به ‏آزادی او و سایر دوستان روشن شود‎. ‎‏”‏

‎ ‎حکومت اعتماد به نفس ندارد‎ ‎

سیامک طاهری، عضو کانون نویسندگان ایران هم در این نشست با اشاره به اظهارات برخی سخنرانان این نشست ‏که گفته بودند حکومت در قبال این دستگیری‌هایی که انجام داده، نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند، گفت: “قبل از ‏جلب اعتماد مردم، حکومت باید بتواند اعتماد خود را به این اقدامات نشان دهد؛ در حالیکه می‌بینیم وقتی ظلمی ‏می‌‌شود، افشاگران ظلم را بازداشت می‌کنند و این، نشان می‌دهد به خود اعتماد ندارند”‏‎. ‎

وی افزود: “حکومت اگر به اقدامات خود در قبال مخالفان سیاسی اعتماد داشت، با آنها همان‌طور برخورد می‌کرد ‏که با مجرمان عادی عمل می‌شود. مگر حکومت از انتشار اخبار مربوط به محکومیت و اعدام افرادی چون بیجه ‏می‌ترسد؟ مگر آنها را براحتی در ملاءعام اعدام نمی‌کند؟ اما چرا درمورد زندانیان سیاسی پنهان‌کاری می‌کنند و ‏حتی از مصاحبه‌ خانواده‌ها وحشت دارند؟”‏

‎ ‎پس از سعید امامی نوبت سعید مرتضوی است‏‎ ‎

مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت هم با تأکید بر ضرورت گردهمایی جریانات مختلف در ‏دفاع از حقوق زندانیان، گفت: “نگاهی به ترکیب دوستانی که دربند هستند، نشان می‌دهد اقتدارگرایان بیشترین ‏حساسیت را نسبت به کسانی دارند که منشاء اثر هستند و به دنبال ایجاد نهادهای مدنی می‌روند‎.‎‏”‏‎ ‎

وی با تأکید بر اینکه “جریان حاکم انجام هر حرکتی را اجازه می‌دهد جز نهادسازی”، گفت: “بازداشت آقایان قابل، ‏باقی، اسالو و اعضای دفتر تحکیم وحدت به همین دلیل صورت گرفته است. آقای باقی انجمن دفاع از زندانیان را ‏بنا گذاشت، آقای هادی قابل تنها روحانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت است، آقای اسانلو و اعضای ‏دفترتحکیم هم توانسته بودند میان کارگران و درون دانشگاه حرکت‌هایی ایجاد کنند”‏‎. ‎

تاج‌زاده در ادامه از “سه سعید” یاد کرد که به سه شکل مختلف در برابر جریان اصلاحات دموکراسی‌خواه ‏ایستادند‎. ‎

وی توضیح داد: “ما توانستیم سعید امامی رابعنوان نماد جریان «قتل‌عام درمانی» شکست دهیم و بعید است دوباره ‏پروژه قتل‌های زنجیره‌ای راه بیفتد. بعد در جریان ترور آقای حجاریان، با انصار حزب‌الله مواجه شدیم که شاخه ‏نظامی آن سعید عسگر بود و با ایستادگی مردم، آن هم بی‌نتیجه ماند. با این حال، هنوز سعید سومی مانده که همان ‏سعید مرتضوی است و هنوز نتوانسته‌ایم بر او پیروز شویم. وقتی بر این سعید پیروز می‌شویم که قانون بر دستگاه ‏قضایی حاکم شود‏‎.‎‏”‏‎ ‎

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: “ما وقتی می‌توانیم بر سعید مرتضوی پیروز شویم که از خود ‏همبستگی نشان دهیم و افکارعمومی را فعال کنیم. اگر مرتضوی فعالان تشکل‌ها را بازداشت می‌کند، ما باید با ‏فعالیت خود باید این حرکت را خنثی کنیم‎.‎‏”‏

تاج‌زاده در ادامه با بیان اینکه “باقی اکنون نماد دو فاجعه است؛ یکی بازداشت ایشان و دیگری، رشد فساد ‏حکومتی” افزود: “سلامتی یک نظام سیاسی را هم در راس و هرم قدرت می‌توان دید و هم در زندان. هرچه رأس ‏یک نظام سالم باشد، احتمال آنکه زندانیان مجرم باشند و برخورد با آنها مورد تأیید افکارعمومی قرار گیرد، بیشتر ‏است. اما هرچه زندانیان محبوب‌تر باشند، این نشانه‌ای از رشد فساد در رأس حکومت خواهد بود”‏‎.‎