مدیران دانشگاه به بحران دامن نزنند

نویسنده

morteza_eslahchi_b.jpg

دانشگاه علامه از حدود دو هفته قبل صحنه اعتراضات صنفی دانشجویان بود. به طوری که این اعتراض به محافل بیرون از دانشگاه نیز کشیده شد. در این باره با مرتضی اصلاحچی دبیر انجمن اسلامی این دانشگاه گفت و گو کرده ایم.

علت اعتراضات دانشگاه علامه چه بود؟

اغلب دانشکده های دانشگاه علامه مدت هاست که مشکلات زیادی دارند. مسائل صنفی و رفاهی دانشجویان مانند سلف سرویس، آب آشامیدنی، ساختمان دانشکده ها، خوابگاهها… دانشکده علوم اجتماعی نیز همین وضع را دارد. در این دانشکده که ساختمان آن در حال تکمیل است همزمانی کار ساختمانی و بنایی موجب تحصن و اعتراض هایی در دهکده المپیک، خوابگاه دختران و خوابگاه پسران شد. دانشجویان معترض خواهان این بودند که رئیس دانشگاه برای پاسخ دادن به کمبودها و مشکلات در میان معترضین حضور یابد. اما رئیس دانشگاه در هیچکدام از این تجمع ها حضور نیافت و در عوض بلافاصله پس از هر تجمعی، تعداد بسیاری از دانشجویان از سوی حراست احضار وبه شدت ارعاب شدند. به دانشجویان احضار شده اعلام شد در صورت تکرار حضور آنان در تجمع ها به شدت با آنان برخورد خواهدشد. درتجمع چند روز قبل هم معاون دانشجویی به جای رئیس دانشگاه در میان دانشجویان حضور یافت و در میان سخنانش با عصبانیت دانشجویان را “بی شعور” خطاب کرد و گفت “شما هیچکدام آدم نیستید”. یعنی از یک سو هیچ جوابی به اعتراضات داده نمی شود؛ و از آن سو برای جلوگیری از اعتراضات صنفی همواره تعداد زیادی از دانشجویان را به حراست احضار می کنند و با اقسام روشها به تهدید آنها می پردازند.

دانشجوها به اعتراضات خود ادامه می دهند؟

دانشجویان در حالی که تحت فشار فزاینده ای قرار دارند معتقد به ایستادگی برای دستیابی به حقوق خود هستند. آنها اکنون در خصوص انجمن هم مسایلی را مطرح کرده اند؛ هر چند انجمن اسلامی هنوز بطور رسمی وارد قضیه اعتراض دو هفته اخیر دانشجو ها نشده است. اکنون انجمن تمام نیروی خود را روی برگزاری انتخابات متمرکز کرده است که از اردیبهشت ماه تاکنون همواره برای برگزاری آن با بی مهری مسوولین دانشگاه مواجه بوده است. اما بحث اصلی این است که اگر دانشجویان به پاسخ درستی در قبال اعتراضات خود دست نیابند و به این نتیجه نرسند که مسوولین دانشگاه از مشی خود عقب نشینی کرده اند این تحصن ها و اعتراضات ادامه خواهد داشت.

انجمن اسلامی علامه در چه وضعیتی است؟

انتخابات انجمن در اصل باید در اردیبهشت ماه برگزار می شد اما دانشگاه اجازه برگزاری آن را نداد و هر دفعه مسایلی را مطرح کرد که انجمن باید نسبت به رفع آن اقدام می کرد؛ اما باز هم مسوولین دانشگاه مشکل جدیدی را پیش رو می گذاشتند. مدیران دانشگاه بطور مرتب در مسیر برگزاری انتخابات انجمن سنگ اندازی می کنند.

دانشگاه بطور دقیق از انجمن چه در خواست هایی داشت؟

اولین خواست آنها در ارتباط با ساختار انجمن و تعداد اعضاء بود. بعد هم گفتند در خواست برگزاری انتخابات را به هیات نظارت ارایه کنید. همچنین برای سال قبل گزارش کار ارایه دهید. به هر حال چون به این نتیجه رسیدیم که امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد ترجیح دادیم در مهرماه اقدام به برگزاری آن کنیم. دانشگاه هم با این امر موافقت کرد. اما اکنون مشکل دیگری را مطرح کرده اند مبنی بر اینکه مصوبه تاسیس انجمن را ارایه دهیم، در حالی که چنین مصوبه ای باید در بایگانی هیات نظارت وجود داشته باشد اما آنها منکر وجود آن هستند و بر همین اساس معتقدند انجمن غیر قانونی است. لذا برای تاسیس دوباره آن باید اساسنامه و هیات موسس معرفی شود و طبق آیین نامه از هیات نظارت دانشگاه مجوز بگیرد.

شما با این موضوع موافقت کردید؟

ما مخالفت خود را اعلام کرده اما همزمان گفته ایم تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که آنها همین اساسنامه را مورد بررسی قرار داده و شبهات خود را به ما اعلام کنند تا ما بر اساس آن مجمع عمومی تشکیل دهیم و احیانا در راستای روشن تر شدن و تبیین اساسنامه اقدام کنیم.

پس شما بنای کار را برتعامل با مدیریت دانشگاه گذاشته اید؟

بله، از همان اول بر همین اساس حرکت کردیم. حتی مدتی قبل نامه ای برای هیات نظارت فرستادیم و در آن به برخی از مسایل مورد نظر دانشگاه و هیات نظارت اشاره کردیم و پیرامون آنها توضیح دادیم اما هنوز هیچ جوابی از سوی هیات نظارت داده نشده است.

بیانیه معترضین که هفته گذشته صادر شد وضعیت دانشگاه را خیلی بد تر ازآنچه شما می گویید تصویر می کرد.

بله، درست است. در واقع مسایلی که در دانشگاه و جود دارد بسیار مهم و وضعیت از این هم حاد تر است. دانشگاه علامه در مورد مسایل صنفی، فرهنگی و سیاسی وضعیتی بسیار بحرانی دارد. احضار های متعددی به حراست و کمیته انضباطی صورت گرفته است. حتی احضار های زیادی از نهادهای خارج از دانشگاه صورت گرفته. از سویی بسیاری از نشریات مستقل دانشجویی بیش از 18 ماه است که یا منتشر نمی شود و یا در صورت انتشار امکان توزیع در داخل دانشگاه را ندارد و ما مجبوریم در بیرون از دانشگاه اقدام به چاپ و توزیع آنها میان دانشجویان علامه کنیم. همچنین از حدود 18 ماه قبل تاکنون هیچ مجوز جدیدی برای انتشار نشریه صادر نشده است. همچنین فضای دانشگاه، بخصوص در خصوص پوشش و آرایش دختران به شدت امنیتی شده است…


برای این تحمیل ها از نیروهای انتظامات استفاده می کنند؟

بله، از نیروهای انتظامات و حراست استفاده می کنند. بخصوص درپردیس مرکزی این مساله خیلی بیشتر وشدید تر است و مرتبا انتظامات و نگهبانی به علت نوع پوشش دختران کارت دانشجویی آنان را توقیف می کند و آنان را به حراست می فرستد. حراست هم بسیار تند وخشن با آنها برخورد می کند.

احضار به کمیته انضباطی هم داشتید؟

داشتیم اما تعداد کمی بودند. در واقع برنامه دانشگاه این است که برای جلوگیری از ایجاد فضای رسانه ای و نیز ندادن بهانه، از طریق احضار به حراست و برخورد شدید به کنترل دانشجویان بپردازد. آنها نسبت دانشگاههای دیگر زیرکی بیشتری به خرج داده اند: استفاده از زبان تهدید و ارعاب.

در بیانیه ی معترضین هفته ی گذشته هشدار هایی به ادامه ی روند کنونی مدیریت دانشگاه داده شده بود؟

بله. وضعیت دانشگاه به شدت بحرانی است. من بارها به مسوولین دانشگاه هم این مسایل را گفته ام. اکنون در دانشگاه علامه وضعیت به سمتی پیش می رود که بچه ها در حال موضع گیری نسبت به دانشگاه هستند. به نظر من اگر روند کنونی مدیران دانشگاه ادامه یابد اعتراضها و تجمعات دانشجو ها در وضعیت بسیار حاد تری قرار خواهد گرفت. . پیشنهاد من این است که مسوولین دانشگاه با تغییر روند کنونی مسیر را به وضعیت حاد منتهی نکنندو به اعتراضات دانشجو ها دامن نزنند.