همسر علی شاکری: باید بدانم همسرم کجاست

نویسنده

رابین رایت


همسر علی شاکری، بازرگان ایرانی مقیم کالیفرنیا از دولت ایران خواست در مورد همسرش که از تاریخ 8 ماه مه در تهران دستگیر شده است، اطلاعاتی در اختیار او قرار دهد. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا، تهران را متهم کرده که “روند نگران کننده ای” را برای آزار و اذیت شهروندان ایرانی - آمریکایی در پیش گرفته است.

شاکری که یک فعال صلح است، دست کم چهارمین شهروند آمریکایی است که طی هفته های اخیر در تهران بازداشت شده و وزارت امور خارجه آمریکا نیز بازداشت وی را تأیید کرده است. پیش از این خانواده شاکری از وزارت خارجه آمریکا خواسته بودند در این مورد اظهار نظر نکند. دولت ایران بازداشت وی را انکار کرده است، اما سه فرد بازداشت دیگر متهم به جاسوسی هستند.


زهره شاکری در یک مصاحبه تلفنی گفت همسرش سه بار از زندان اوین با او تماس گرفته و خواهش کرده است در مورد موقعیت او اظهار نظر علنی نکند. یکی از اعضای خانواده شاکری نیز دو هفته قبل او را در زندان ملاقات کرده و از او نیز خواسته شده است در این مورد حرفی نزند. اما پس از گذشت 24 روز بالاخره همسر شاکری تصمیم گرفته سکوت خود را بشکند.


خانم شاکری می گوید: “من باید بدانم همسرم کجاست. من از پا درآمده ام. نمی دانم چه باید بکنم.”

خانم شاکری می گوید از 17 ماه مه تماسی با همسرش نداشته است. به گفته گروههای فعال حقوق بشر در ایران امری عادی است که از بازداشت شدگان می خواهند به اعضای خانواده خود تأکید کنند در مورد زندانی شدن آنها سکوت اختیار کنند.

به گفته همسر آقای شاکری، وی برای دیدن مادر بیمار خود به ایران رفته بود که در طول اقامتش در ایران مادرش درگذشت. به گفته دوستان و خانواده اش، قرار بود شاکری 8 مه به آمریکا بازگردد، اما در فرودگاه دستگیر شد.


از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات جاسوسی بر علیه آمریکایی های بازداشت شده را “مضحک” خوانده است. تام کیسی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشته است: “شاکری هیچگونه ارتباطی با دولت آمریکا ندارد. او از مقامات دولت آمریکا نیست و برای این دولت کار نمی کند. او یک شهروند آزاد است.”


وزارت امور خارجه آمریکا در مورد سفر شهروندان آمریکایی به ایران هشدار داده است. درخواست علنی زهره شاکری همان روزی عنوان شد که ائتلاف فعالان بین المللی حقوق بشر از ایران درخواست کرد بلافاصله دو ایرانی ـ آمریکایی بازداشت شده را آزاد کند، موقعیت شاکری را روشن کند و ممنوعیت سفر روزنامه نگاری را که ایرانی-آمریکایی است، لغو کند.


این ائتلاف دربرگیرنده سازمان عفو بین الملل، ناظر حقوق بشر، اتحادیه بین المللی حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز و شیرین عبادی وکیل فعال در حوزه حقوق بشر و اولین زن مسلمان برنده جایزه صلح نوبل است.


در بیانیه مشترک این ائتلاف آمده است: “ به نظر می رسد این قبیل اقدامات از سوی مقامات امنیتی ایران تلاشی برای پاشیدن تخم رعب و وحشت در میان جامعه گسترده تر روزنامه نگاران، نویسندگان، محققان و فعالان است. “


شاکری عضو هیئت مؤسس کانون ایجاد صلح شهروندی در دانشگاه کالیفرنیا است. وی در وب سایت این سازمان اینگونه توصیف می شود: “فعال ایرانی- آمریکایی که حامی دموکراسی در ایران و صلح در جهان است.”


در همین حال رابرت لوینسون عضو اسبق اف بی آی نیز که 8 ماه مارس به منظور تجارت به جزیره کیش سفر کرده بود، در ایران ناپدید شده است. به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، تهران یا پاسخی به پیام های رسمی در مورد لوینسون نداده و یا منکر داشتن هرگونه اطلاعی از جا و مکان او شده است.


منبع: واشنگتن پست، 1 ژوئن، 2007