دروازه بان ثابت در بازی انتخابات

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» باز هم ریاست هیات نظارت به جنتی رسید

باز هم ریاست هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به احمد جنتی، دبیر 85 ساله و ریز نقش شورای نگهبان سپرده شد. او که مانند ۱۹ سال گذشته به این سمت منصوب می شود،  دو سال پیش توسط اصلاح طلبان متهم به تقلب و حمایت علنی از احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری شد؛همان اتهامی که حالا طرفداران احمدی نژاد به وی می زنند.

 

تنها انتخاب نظام

خبر چند خطی و بدون جزئیات انتخاب جنتی به سمت ریاست هیات نظارت بر انتخابات مجلس نهم در حالی روی خروجی خبرگزاری‏های ایران قرار گرفت که احتمال هر انتخابی به جز وی برای ریاست هیات نظارت بر انتخابات نزدیک به صفر بود.

هیات نظارت بر انتخابات که قرارست به عنوان یک نهاد بی طرف، وظیفه تضمین و تعیین سلامت انتخابات در ایران را بر عهده داشته باشد در نگاه گروه‏های معترض، ازعوامل اصلی مخدوش شدن سلامت انتخابات است. این در حالی است که دایره اختیارات جنتی از تعیین صلاحیت افراد برای ورود به رقابت انتخاباتی تا تأیید سلامت نتیجه نهایی آن گسترش یافته است بی آنکه خود، مشمول هیچ نظارت و قضاوتی باشد.

 سال گذشته مهدی کروبی در نامه‏ای سر گشاده، جنتی را شریک “دزدان رای مردم” دانسته و گفته بود که به دلیل اظهاراتش درباره‏ی کمک مالی یک میلیارد دلاری به سران جنبش سبز از وی شکایت می‏کند. تا کنون نه هیچ دادی از مهدی کروبی ستانده شده و نه حتی شکایت ده سال پیش تاجزاده از جنتی به دست دستگاه قضایی رسیده است ضمن اینکه این دو شاکی، روزگار را در حبس می‏گذرانند و احمد جنتی در پی تدارک انتخاباتی دیگر است.

 

حمایت به مثابه روشنگری

جنتی طی ۱۹ سال گذشته و به ویژه از انتخابات مجلس هفتم در سال ۸۲ تا کنون،  ماه‏ها قبل از برگزاری انتخابات نه تنها حمایت آشکارش را از جریان‏ها و نامزدهای خاص پنهان نکرده، که گاه آن را مصداق روشنگری و حرکت در جهت منافع عمومی نیز دانسته است.

آنچه از شواهد و قرائن صحنه سیاست امروز ایران بر می‏آید نشان از آن دارد که این حکایت دیرین در مورد انتخابات مجلس نهم هم تکرار خواهد شد؛ انتخاباتی که سران حکومت به صور مختلف اعلام کرده اند جریانی به نام اصلاح طلب در آن حضور نخواهد داشت. احمد جنتی خود به صراحت در دی‏ماه گذشته و در جواب شرط‏هایی که سید محمد خاتمی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم گذاشته بود گفته بود: “اصلا نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست و آنها خواب های بی تعبیری را دیده اند در حالیکه مردم و مسئولان آنها را به هیچ وجه قبول ندارند.”

 

هشدارهای جدی جنتی

جنتی از نخستین کسانی است که با طرح مساله “تلاش نامشروع و غیر قانونی”  گروه رحیم مشایی برای رسیدن به کرسی‏های مجلس، فرزندی “ناخلف” و “منحرف” را از دل جریان اصولگرا به دنیا آورده و شکاف درونی این جناح را کلید زده است. او ماه گذشته گفته بود که “جریان انحرافی برای انتخابات پول توزیع می‌کند.”

هشدارهای جنتی درباره حضور “غیر خودی”‏های نو پا از اواسط سال گذشته شکلی جدی به خود گرفت و از آن زمان هر چه گذشت هشدارها جدی‏تر و حلقه بر یاران احمدی‏نژاد تنگ‏تر شد تا کار به جایی رسیده که نه اصولگرایان، طرفداران احمدی نژاد را اصولگرا می‏دانند  و نه  خود آنها دیگر بر پیوندشان با این جریان تأکید می‏کنند.

عباس امیری فر، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری، یکی از چهره‌های جنجالی طرفدار احمدی‌نژاد و از حامیان سرسخت رحیم‌مشایی، چند روز قبل از آنکه راهی زندان شود گفته بود: “رقابت ما با جریانی خواهد بود که نام خود را اصولگرا گذاشته.”

به گفته وی “جریان اصولگرا و جریان راست سنتی خاصیت سیاسی خود را از دست داده است و قطعا هر چقدر به انتخابات مجلس نهم نزدیک‌تر خواهیم شد، شکاف بیشتری را مشاهده خواهیم کرد.”

تنها دو هفته پس از این اظهارات بود که خبر رسید احمدی نژاد هیچ نماینده‏ای درشورای سیاست گذاری اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم ندارد؛ حال آنکه تا چند روز پیش از انتشار این خبر قرار بوده شورای سه نفره وحدت اصولگرایان، لیستی ۱۳ نفره را به رئیس جمهور ارائه دهد تا وی از میان آن فهرست، ۹ نفر را برگزیند که به همراه نماینده رئیس جمهور در مسائل مربوط به وحدت اصولگرایان به جمع بندی برسند.

 

جنتی مقابل احمدی نژاد

در این میان احمد جنتی با تکیه بر این منطق که “ملاک، حال فعلی اشخاص است” حمایت‏های بی دریغ دو سال اخیر خود از محمود احمدی‏نژاد و دولتش را که تا مرز درخواست “زندان طولانی مدت”، “اعدام” و “سرکوب خشن” مخالفان او پیش رفته بود، پس گرفته است.

او که روزگاری نه چندان دور معتقد بود “انتخاب احمدی نژاد نشان ولایتمداری مردم است” پس از جریان استعفای حیدر مصلحی و خانه نشینی یازده روزه احمدی نژاد، تریبون نماز جمعه تهران را در بیست و سومین روز اردیبهشت ماه فرصتی مناسب یافت تا از اختلاف رهبر و احمدی نژاد برسر انتخابات بگوید و هشدار دهد که “پر و بال جریان انحرافی قیچی و به حسابشان رسیده خواهد شد.”

دو روز پیش نیز وی از همان تریبون درباره نزدیکان احمدی نژاد گفت که آنها “قصد دارند اعتماد مردم را سلب و اعتماد ضدانقلاب را جلب کنند.”  

در این فضا اما باز هم راه ورود هواداران احمدی نژاد به بازی انتخابات، سوراخ‏های تنگ فیلترشده مرد کهنسال شورای نگهبان است که از هر انتخاباتی به انتخابات دیگر تنگ‏تر می‏شود در حالی که او  نیز همچون محمود احمدی‏نژاد هیچ نشانی از عقب نشینی  بروز نداده است.