دور بعدی انتخابات بدون احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تصفیه در اصول‌گرایان

برخی از چهره های اصولگرایان برای نخستین بار از فهرست “بدون احمدی‌نژاد” خبر داده و گفته اند که وی و یارانش جایی در لیست آن‌ها برای انتخابات مجلس نخواهند داشت؛ خبری که به معنای شروع حذف محمود احمدی‌نژاد از جرگه اصولگرایان تلقی شده است.

حذف احمدی‌نژاد از بازی انتخاباتی اصول‌گرایان در حالی آغاز شده که در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره اسنفدیار رحیم‌مشایی منتشر شده و یک سایت اصول‌گرا بدون ذکر منبع، خبر از حصر خانگی وی داده است.دیگر خبرگزاری‌ها نیز گرچه این خبر را تکذیب کرده‌اند، اما همگی به غیبت رسانه‌ای مشایی از 25 اردیبهشت به این سو اشاره دارند.

 

قدم نخست

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس خبر از آن داد که “اصولگرایان بدون حضور جریان انحرافی درصدد وحدت حداکثری هستند”. سخنان باهنر در حالی بیان شد که پیش از این اصول‌گرایان از دخالت اطرافیان احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس اظهار نگرانی کرده بودند.

در آن زمان غلامرضا مصباحی مقدم، از نمایندگان روحانی مجلس، در گفت‌وگویی با سایت خبرآن‌لاین، – نزدیک به علی لاریجانی گفته بود که “رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است”.

آیت‌الله محمد یزدی نیز در  اظهارنظری درباره این گروه گفته بود: “کسانی که رسما به مراجع توهین می کنند و درباره موسیقی اظهار نظر می‌نمایند ما می دانیم مقصودشان چیست، ما می دانیم که چرا شورای ایرانیان مقیم خارج را راه انداختند چون می خواستند مکتب ایرانی درست کرده و آن را در مقابل مکتب اسلامی علم کنند”.

این سخنان حاکی از آن است که اصول‌گرایان تصمیم خود را برای جدایی از احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نهم گرفته‌اند.

اصول‌گرایان پیش از این با تشکیل کمیته‌ای قصد همکاری با احمدی‌نژاد برای وحدت در میان اصول‌گرایان را داشتند، اما به دنبال اتفاقات رخ داده بر سر مساله عزل حیدر مصلحی، اکنون این کمیته روش خود را تغییر داده است.

تاکید باهنر بر جدایی از “جریان انحرافی” همزمان بود با گزارش یک سایت اصولگرا، که بدون نام بردن از هیچ‌ منبعی، خبر داد اسفندیار رحیم‌مشایی در حصر خانگی قرار دارد. وب‌سایت افتاب ـ نزدیک به حسن روحانی ـ نیز با وجودتکذیب شایعه بازداشت مشایی در گزارش خود در این زمینه آورده است: “صفحه مربوط به رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری که فعالیت‌های مشایی را پوشش خبری و تصویری می‌داد از تاریخ 29 اردیبهشت ماه به روز رسانی نشده است این در حالی است که صفحه مربوط به رئیس‌جمهور در تاریخ 19 خرداد و معاون اول ایشان در 18 خرداد به روز رسانی شده است… آخرین تصویر منتشر شده از همراهی احمدی نژاد توسط مشایی مربوط است به حضور وی در جلسه هیات دولت مورخ 25 اردیبهشت ماه که در جایگاه همیشگی‌اش در صندلی کناری احمدی نژاد نشسته بود. جالب اینجا است که سایت رسمی ریاست جمهوری از تاریخ مذکور به بعد تصاویر جلسات هیأت دولت را منتشر نکرده است”.

غیبت رحیم‌مشایی زمانی معنادار می‌شود که در روزهای گذشته برخی منابع خبری دلیل لغو سفر احمدی‌نژاد به کشور ارمنستان را صدور حکم ممنوع‌الخروجی اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی دانسته بودند.

خبر ممنوع‌الخروجی این دو تن در حالی به طور غیررسمی منتشر شده است که روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها از “وقوع اشتباه” در نقض حکم انفصال از خدمت حمید بقایی، خبر داده و نوشته اند که دادیاران این دادگاه اشتباه کرده‌اند. علی‌اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در این زمینه گفته است: “این شعبه تصمیم به نقض حکم انفصال گرفته اما بلافاصله بعد از آن، دادرسان این شعبه اعلام اشتباه کردند و این پرونده برای رسیدگی به این اشتباه به شعبه دیگر تشخیص ارسال شده است”.

بقایی، پیش از این در دادگاه به دلیل تخلفاتش در سازمان میراث فرهنگی به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده اما احمدی‌نژاد منتقدان بقایی را “جاهل و عقب افتاده” خطاب کرده بود.

 

شهرآشوبی عجیب و غریب

در این میان اما برخی از اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که حامیان مشایی به زودی مشکلات بیشتری برای کشور ایجاد خواهند کرد. حجت‌الاسلام عباس نبوی در همین زمینه در گفت‌گویی با فارس، هشدار داده است: “سکوت جریان انحرافی زیاد طول نخواهد کشید و این جریان با هتک حیثیت افراد، سکوت خود را خواهد شکست… مردم و مسوولان اگر مدتی صبر کنند، مهر ماه، بسیاری از موضوعات مشخص می‌شود”.

وی افزوده است: “جریان انحرافی نمی‌تواند مدت زیادی سکوت کند و بالاخره آرامش خود را از دست می‌دهد؛ لذا این جریان مدت مؤثری ساکت نخواهد بود و در سه ماه آینده تحولات زیادی اتفاق می‌افتد. احتمال اینکه آن‌ها یک شهر آشوبی گسترده‌ در شهرهای مختلف برای بازی با افشاگری‌‌ها و هتک حرمت و هتک حیثیت افراد انجام دهند، زیاد است. حساس کنونی، شهر آشوبی عجیب و غریبی است که جریان انحرافی آغاز کرده و به راحتی نیز از آن دست نمی‌کشد”.

سخنان نبوی درباره “شهرآشوبی” این جریان در حالی است که مدیرعامل خبرگزاری فارس در این زمینه نظر دیگری دارد؛ به باور وی “جریان انحرافی تلاش‌های زیادی کرده تا جمعیت خاکستری را برای خود جمع کند، اما موفق نشده است”.

با وجود برخی ادعاها درباره مفاسد اقتصادی یا اخلاقی اسفندیار رحیم‌مشایی و یاران نزدیک وی، و متهم کردن آنان به جاسوسی، یک نماینده مجلس در پاسخ به سخنان احمدی‌نژاد درباره عدم وجود مدارک لازم درباره “جریان انحرافی” معتقد است که بسیاری در انتظار صدور اجازه از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی برای انتشار این مدارک هستند.

حسین اسلامی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، در این زمینه گفته است: “بازرترین سند تایید وجود چنین جریانی در کشور، دستگیری افرادی است که از سوی وزارت اطلاعات انجام شده و چنانچه مقام معظم رهبری صلاح بدانند به اطلاع مردم رسانده خواهد شد تا همه در جریان وجود چنین اسنادی قرار بگیرند… یکسری اسناد و مدارک در زمینه امتیاز دهی­ها و رانتهای غیرقانونی در کمیسیون اصل نود وجود دارد که چنانچه انکار وجود جریان انحرافی ادامه داشته باشد در اختیار مطبوعات قرار خواهیم داد و در این صورت این افراد که ادعای قدیس بودن داشته و دیگران را تکذیب می کنند باید در مقابل این اسناد پاسخگو باشند”.

پیش از این آیت‌الله مصباح یزدی هم انتقادات تندی را متوجه این جریان کرده بود که با واکنش روزنامه هفت صبح وهمچنین روزنامه ایران مواجه شد.

هفت صبح با انتقاد از سخنان مصباح یزدی نوشته بود: “آیا در مرکز برنامه‌ریزی ابلیس نفوذی دارید یا اینکه رابطه‌تان آنقدر خوب است که اخبار این مرکز را برای شما هم می‌فرستند؟… اگر در سال ۹۲ امکان شرکت وی در انتخابات میسر شود و شما هم از ایشان طرفداری نکنید مطمئن باشید که ۳۴ میلیون رای را خواهد آورد”.

روزنامه ایران نیز در مطلبی با ادعای اینکه افرادی چون مصباح یزدی بحث اجنه را به احمدی‌نژاد ربط داده‌اند، از وی به عنوان فردی “اقتدارگرا” یاد کرده است.

 

محل سکونت اجنه و خدمات آنان

در این شرایط و پس از چند روز، دوباره بحث استفاده از اجنه در میان گروهی که از سوی اصول‌گرایان “جریان انحرافی” خوانده می شوند بالا گرفته است. سایت شفاف نزدیک به محمدباقر قالیباف، در همین زمینه با انتشار گزارشی از محل زندگی ارواح و اجنه در ایران در نزدیکی شهر سمنان٬ نوشته است که “ریگ جن” در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است.

علیرضا افشار، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی هم از آغاز طرح شناسایی رمالان و جن‌گیران در ۱۰ استان کشور خبر داده و گفته است: “وزارت کشور با عقد قراردادی با یک موسسه غیردولتی قصد دارد مدعیان دروغین، اندیشه‌های انحرافی و رمال‌ها و جن‌گیر‌ها در محلات را شناسایی کند. پس از شناسایی این افراد، چنانچه وسعت کار آن‌ها محدود و خانوادگی باشد در بار اول به آن‌ها تذکر داده می‌شود و چنانچه به فعالیت‌های خود ادامه دهند به قوه قضائیه معرفی خواهند شد”.

وب‌سایت شبکه خبری صدای آمریکا نیز گزارشی از روزنامه وال استریت جورنال را منتشر کرده که در آن یک فال بین مدعی تماس با احمدی نژاد، احضار جن های وارد به مسائل امنیتی خبر داده است. در این مطلب آمده: “وی با جن هائی تماس می گیرد که بتوانند به روشن شدن موضوع های مربوط به امنیت ملی و ثبات سیاسی رژیم کمک کنند. احضار جن هائی که برای موساد، آژانس اطلاعاتی اسرائیل، و یا سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا کار می کنند، بخشی از برنامه تماس های منظم او با جن هاست. خودش می گوید بعضی اوقات جن های درخدمت کشورهای عرب خلیج فارس را هم احضار می کند”.

پیش از این اخبار مختلفی درباره ارتباط برخی از افراد نزدیک به احمدی‌نژاد با جن‌گیرها و دستگیری برخی از آنان منتشر شده بود. عباس غفاری، یکی از افرادی است که با احمدی‌نژاد و برخی دیگر از نزدیکان وی در ارتباط بوده و اکنون در بازداشت به سر می‌برد. روزنامه جوان ـ وابسته به سپاه پاسداران ـ پیش تر نوشته بود که به زودی اعترافات غفاری منتشر می‌شود. در عین حال برخی دیگر از رسانه‌های اصول‌گرا نیز فهرستی از خدمات اجنه به احمدی‌نژاد را منتشر کرده بودند.