هند و قول کاهش واردات نفت از ایران

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از بازار نفت

پراتیش نارایان

هند قصد دارد واردات سالانه نفت خام خود از ایران را به میزان 20 درصد کاهش دهد در حالیکه عربستان سعودی در حال ذخیره کردن 80 میلیون بشکه نفت خام برای کنترل افزایش قیمت نفت است.

به گفته چهار مقام هندی که خواستند نامشان فاش نشود، هند قصد دارد خرید نفت از ایران را از 17.5 میلیون تن به 14 میلیون تن در سال منتهی به 31 مارس برساند. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در دیداری از دهلی نو از هند خواست فشار خود بر ایران را برای برنامه هسته ای مناقشه آمیز این کشور بیشتر کند.

کلینتون در هند گفت آمریکا معتقد است آنقدر عرضه نفت توسط عربستان سعودی و عراق در خلیج فارس وجود دارد که به مشتریان نفت ایران امکان دهد نیاز های خود را تامین کنند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان امروز در توکیو گفت عربستان سعودی به قدر کافی نفت خام در سواحل و در تانکر ها ذخیره کرده است که بتواند عرضه کند؛ وی گفت ولی قیمت های نفت هنوز کمی بالاست.

نرخ معاوضه برنت - دوبی برای ماه ژوئن، که معیار اندازه گیری بازار اروپا برای نفت خاورمیانه است با 15 سنت افزایش به 3.67 دلار در بشکه رسید. این نرخ برای ماه ژوئیه با 8 سنت افزایش به 3.68 دلار می رسد.

نرخ معاوضه در ژوئن 76 سنت بیشتر از ماه اوت بوده است.

بر اساس آمار بلومبرگ سود تبدیل یک بشکه نفت خام دوبی به سوخت قابل معامله در سنگاپور بطور متوسط در پنج روز گذشته 3.90 دلار بوده است. این رقم در 5 آوریل معادل 3.06 دلار بوده و میانگین 30 روزه این رقم 3.69 دلار است.

منبع : بلومبرگ – 8 مه 2012