پشت ویترین - این‌جا باران صدا ندارد؛ شهری میان تاریکی؛ هیچ وقت پای زن‌ها به ابرها نمی‌رسد؛ ستاره آخرین عشق نادر؛ شب آفتابی

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

 

این‌جا باران صدا ندارد

نویسنده : کامران محمدی

قیمت : 4700 تومان

انتشارات : چشمه

«این‌جا باران صدا ندارد» سومین رمان و دوازدهمین کتاب این نویسنده‌ جوان است که باید آن را ادامه‌ای بر دو رمان «آن‌جا که برف‌ها آب نمی‌شوند» و «بگذارید میترا بخوابد» دانست. سه رمان مستقل که در عین‌حال ویژگی‌های مشترکی دارند.

 کامران محمدی نخ تسبیحی که این سه رمان را تبدیل به یک سه‌گانه می‌کند، «فراموشی» می‌داند. مفهوم مشترک فراموشی همان‌ چیزی است که سبب شده نویسنده‌، این سه رمان را «سه‌گانه‌ فراموشی» بنامد.

ناشر در توضیح این رمان نوشته است: «رمان «این‌‌جا باران صدا ندارد» هم درست همچون «آن‌جا که برف‌ها آب نمی‌شوند» و «بگذارید میترا بخوابد»، ماجراهایش در سه‌ روز اتفاق می‌افتد. در رمان اول، سه روز برفی، بستر رویدادهای داستان است. در «بگذارید میترا بخوابد»، سه روز آفتابی و گرم و در «این‌جا باران صدا ندارد»، سه روز بارانی. رمان «این‌جا باران صدا ندارد» هم درست مثل دو رمان قبلی این نویسنده در ژانر ادبیات روان‌شناختی می‌گنجد. نویسنده این‌بار هم تلاش می‌کند در پس پرده‌ روایت و داستانی که پیش می‌رود به تحلیل روان‌شناسانه‌ی قهرمان‌های این رمان بپردازد.»

 

 

شهری میان تاریکی

نویسنده: هورناز هنرور

انتشارات: نشر آموت

قیمت : 7500 تومان

«شهری میان تاریکی» رمانی اجتماعی درباره‌ چهار شخصیت زن است که روایت داستانی آن در هریک از فصل‌های بیست‌گانه‌ کتاب توسط یکی از شخصیت‌ها صورت می گیرد. شخصیت‌ها در این رمان در ابتدا درگیر زندان درون خود هستند که در پایان، پس از بیرون آمدن از زندان درون خود، به آزادی در اجتماع می‌رسند. این رمان داستان زندگی زنان در جامعه‌ ایرانی را با نگاهی مدرن بررسی می‌کند.

داستان رمان «شهری میان تاریکی» در فصل پاییز شکل می‌گیرد و به زمستان ختم می شود. این رمان از زاویه دید زن‌ها شکل گرفته و مردان نقش مکمل دارند که به شخصیتِ تعبیری، از دید زن تبدیل شده‌اند.

ناشر درباره این کتاب معتقد است «هر چهار شخصیت اصلی زن در رمان درگیر یک کشمکش درونی است که در انتها هرکدام با چالش هایی به شناخت این گره ها دست می‌یابند، هرچند بعضی از آن‌ها قربانی تصمیمات خود شده و خواهند شد اما چیزی که در انتها نه به عنوان یک جمع بندی، بلکه به عنوان یک آغاز از منِ درونی کاراکتر ها عاید می شود شاید مهمترین نتیجه ای باشد که از ابتدا نویسنده به دنبالش بوده‌است.» هورناز هنرور، جدا از نوشتن و ترجمه، فعالیت‌هایی در عرصه فیلمسازی داشته و تاکنون جوایزی نیز در این زمینه به دست آورده است.

 

 

هیچ وقت پای زن‌ها به ابرها نمی‌رسد

نویسنده : مرضیه سبزعلیان

انتشارات : ثالث

مجموعه داستان «هیچ وقت پای زن‌ها به ابرها نمی‌رسد» شامل 16 داستان کوتاه مرضیه سبزعلیان توسط انتشارات ثالث منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران توزیع شد.

مرضیه سبزعلیان، نویسنده کتاب در گفتگو با مهر با اشاره به این که در بیشتر داستان‌های کتاب زنی به عنوان راوی و شخصیت اصلی وجود دارد که اتفاقاً درگیر دغدغه‌هایی از جنس زنانگی است، گفت: «هیچ وقت پای زن‌ها به ابرها نمی‌رسد» مجموعه‌ای است که مملو از نگاه و دغدغه زنان است. هرچند قایل به دسته بندی و نامگذاری ژانر زنانه و مردانه در داستان نیستم، اما شاید بتوان با توجه به نمایه‌های متنی زنانه و حضور پررنگ و تاثیرگذار زنان در این مجموعه داستان، آن را جزو مجموعه داستان‌های زنانه به حساب آورد.

این روزنامه‌نگار و منتقد ادبی، با اشاره به این که داستان‌ها موضوع محور هستند و در نگارش داستان‌ها چندان دغدغه بازی‌های فرمی نداشته است، بیان کرد: داستان‌ها در فضایی رئال و در ژانر واقعگرای مدرن - اجتماعی سوژه‌هایی را روایت می‌کنند که عمدتاً جزو تابوهای جامعه محسوب می‌شوند.

«فردای چهارشنبه، آخرش خلاص می‌شوی از دستم، شوهر زعفرانی، دلواپس آبی، مواظب رازهایت باش، ساق پاهای زنی میان زنبق‌ها، صدایش می‌زنم طاهر، سرگردانی یک بوس کوچولو، راحتی جماعتی ناراحت، صورتی‌های پشت پنجره، زن سالم، سایه‌های بی سر، مسافر ساعت یازده، من هم بزرگ میشوم یک روز، پشت پرده چه کسی است؟ و زنی در همین حوالی» عناوین داستان های کتاب است.

 در بخشی از داستان «صورتی‌های پشت پنجره» می‌خوانیم: حالا غروب‌ها بنفشه می‌آید، ولی دیگر تنها نیست، تمام پهنای کوچه باریک را دخترهایی گرفته اند که پیراهن‌های حریر صورتی دارند. هیچ کدام چادر و روسری ندارند. به جای آن دور گردن‌های بی استخوانشان یک حلقه طناب گره خورده که دنباله اش روی زمین می‌کشد و خرت خرت صدا می‌کند. بعضی‌ها حلقه‌ها را دست گرفته اند و توی همهمۀ گنگی نزدیک پنجره می‌شوند.

 

 

ستاره آخرین عشق نادر

نویسنده: هنری مورتیمر دوراند

ترجمه: افشین مبصر

انتشارات: شمع و مه

 قیمت: 9000 تومان

تعداد صفحات: 264 صفحه

در این اثر قصه‌ تاریخی آخرین عشق نادر روایت شده که در حقیقت وقایع سه سال آخر سلطنت نادر را در بر می‌گیرد و سعی دارد بخشی از رازهای دگرگونی ناگهانی نادر را باز کند. در این سه سال نادر مایوس با اندیشه‌ای پریشان چنان ظلم و ستمی بر مردم خود روا داشت که به قول میرزا مهدی خان استرآبادی مردم از ظلم و جور او به غارها پناه بردند.

خونریزی و ستمکاری شعله غضب نادر را تیز‌تر می‌کرد تا جایی که خود نیز در آن آتش سوخت و پرده تاریک موحشی بر تاریخ حیات خود کشید و قلمرویی را که به زور شمشیر از رود سند تا کنار دجله تحت فرمان درآورده بود، با مرگش به کلی از هم پاشید

شب آفتابی

نویسنده: نسرین ثامنی

نشر آموت

 قیمت: 11000 تومان

چاپ دوم رمان «شب آفتابی» نوشته نسرین ثامنی روانه بازار نشر شد. یک رمان اجتماعی که بازهم بر اساس یک عشق خاص نوشته شده است. از انتشار اولین رمان نسرین ثامنی در سال 1361 تاکنون بیش از سه دهه می‌گذرد و حالا ناشر در توضیح نوع کار نویسنده معتقد است:«او طی این سال‌ها پرکارترین نویسنده‌ زن پس از انقلاب بوده است. جوانان دیروز که با خواندن آثاری چون «گلی در شوره‌زار» نوشته این نویسنده رمان‌خوان شده‌اند، اکنون در میانسالی به سر می‌برند. نسرین ثامنی آرزو دارد «نسرین ثامنی» باقی بماند و هرگز مانند دیگری نباشد. او راوی رنج‌های نهفته‌ انسان‌ها بوده است. می‌گوید: «زن و مرد ندارد، انسان با رنج به دنیا آمده و با رنج زندگی می‌کند و با رنج می‌میرد. ما فقط قصه‌ این رنج‌ها را می‌نویسیم.»»

«مهسا» عاشق و دلباخته «نیما» استاد نقاشی اش شده است. نیما که ده سال قبل همسر و فرزندش را در حادثه رانندگی از دست داده، همچنان به روح ِ همسر مهربانش وفادار مانده و حاضر نیست به عشق ِ داغ و ناپخته مهسا پاسخ مثبت بدهد. مهسا از نیما خواستگاری می کند اما نیما از او فرار می کند. نیما برای فرار از شرایط پیش آمده به دماوند می رود تا…

 «شب آفتابی» به گمان این نویسنده متفاوت‌ترین رمانش به لحاظ قصه و پاکیزه‌ترین رمانش از لحاظ زبان در میان آثار او به شمار می‌رود..