ممنوعیت خاتمی به نفع اصلاح‌طلبان است

نویسنده
مریم کاشانی

» بازگشت آرام رهبر اصلاح‌طلبان

علی صوفی، وزیر سابق تعاون و عضو شورای مرکزی حزب تازه‌تاسیس اتحاد ملت ایران اسلامی در گفتگو با خبرگاری ایلنا اعلام کرد که شبهه‌ای برای محوریت خاتمی در میان اصلاح‌طلبان وجود ندارد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: “اصلاح‌طلبان ممنوعیت‌های رسانه‌ای آقای خاتمی را به عنوان یک ممنوعیت بازدارنده نمی‌دانند و یک متغیر تاثیرگذار در انتخابات پیش رو نیست چون اصلاح‌طلبی به نام خاتمی گره خورده و بدون نام رئیس دولت اصلاحات مفهمومی ندارد و شناخته شده نیست و هر جا گفته شود لیست اصلاح‌طلبان مردم متوجه خواهند شد که این لیست نزدیکان رئیس دولت اصلاحات است و برای تبلیغات نیاز به استفاده از نام و تصویر ایشان نیست.” او با اشاره به اینکه هیچ شک و شبهه‌ای درباره اینکه رهبری اصلاحات به عهده آقای خاتمی است وجود ندارد، تاکید کرد: “گروه‌های اصلاح‌طلب نیز به این نتیجه رسیده‌اند که وزن کشی نکنند و مثل سال ۸۴ هرکدام ساز جدایی نزنند در عین اینکه همه احزاب اجازه دارند در همه حوزه‌ها فعالیت کنند و این یک فعالیت طبیعی و منطقی است و در این رابطه هیج مناقشه‌ای وجود ندارد.”

اظهارات وزیر سابق تعاون در واقع پاسخی به فشار قوه قضائیه برای حذف نام خاتمی از صحنه سیاسی است. تاثیرگذاری سیدمحمد خاتمی در انتخابات مختلف و خصوصا نقشی که او در پیروزی حسن روحانی بازی کرد، موجب افزایش فشار بر او شده و با نزدیک شدن زمان انتخابات و احتمال نقش‌آفرینی دوباره او از رسانه‌ها خواسته شده است که تصویر خاتمی را منتشر نکنند. بی‌تردید این محدودیت‌ها در انتخابات آینده و نحوه تبلیغات اصلاح‌طلبان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

با اینهمه به نظر می‌رسد که حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی همچنان در حال ایفای نقشی جدی در میان اصلاح‌طلبان است. دیروز حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران از دیدار اعضای شورای مرکزی این حزب با خاتمی خبر داده و گفته بود: “ در این جلسه که در دفتر آقای خاتمی برگزار شد، مواضع انتخاباتی حزب کارگزاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عنوان کردیم که در انتخابات مجلس دهم در قالب ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان فعالیت خواهیم کرد. در این جلسه نماز ظهر را به امامت آقای خاتمی اقامه کردیم و ایشان با تاکید بر ضرورت توجه به تحزب عنوان کردند که علیرغم اینکه ما در زمینه دموکراسی در منطقه پیشتاز بودیم، اما در خصوص فعالیت حزبی پیشرفتی نداشتیم. رئیس دولت اصلاحات در این جلسه با اشاره به ظرفیت نیرومند حزب کارگزارن بر ضرورت استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت تاکید کرد.”

همزمان مرتضی حاجی، وزیر سابق آموزش ‌‌وپرورش نیز در مراسم شورای مشورتی اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی گفت: “ راهبردهایی که ما را به هدف می‌رساند، همگی با هماهنگی آقای خاتمی تنظیم شده است. درس بزرگی از انتخابات گذشته گرفتیم و آن اینکه جناب آقای دکتر عارف، رفتاری در اخلاق سیاسی نشان داد که در تاریخ ماندگار شد. آقای عارف در شرایطی که فاصلهٔ چندانی هم از لحاظ رای آوری با آقای دکتر روحانی نداشت، اما به دلیل مصالح کشور، پذیرفت که به ائتلاف و کناره گیری تمکین کند. این اتفاق نباید تنها یک بار مشاهده شود.”

این سخنان چند روز پس از ان بیان می‌شود که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که “ دستور صادر‌شده برای استفاده از نام رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات، در حد اخبار و تصاویر است و استفاده از نام منع قانونی ندارد.” این سخنان به معنی عقب نشینی تلویحی قوه قضائیه محسوب شد. پیش از این گفته می ‌شد که حسن روحانی با ارسال نامه اعتراضی مجمع روحانیون مبارز به قوه قضائیه نسبت به ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی اعتراض کرده است.

گرچه راستگرایان تلاش می‌کنند تا نقش سیدمحمد خاتمی در تحولات داخلی ایران را انکار کنند، اما نگرانی انها از فعال شدن خاتمی و توان اثرگذاری او بر افکار عمومی هیچگاه پنهان نبوده است. اخیرا حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، مشاور نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران  گفته بود: “از گذشته تاکنون اصلاح‌طلبان هیچ وقت یک رهبر قوی مشخص نداشته‌اند، هر چند سیدمحمد خاتمی در دوره‌ای فرشته نجات آنها شد، اما واقعیت این است که در حال حاضر نه عارف و نه موسوی خویینی‌ها و نه حتی هاشمی رفسنجانی هیچ یک نمی‌توانند رهبری اصلاح‌طلبان را به عهده بگیرند.”