ناطق نوری: در انتخابات شرکت نمی‌کنم

نویسنده
مریم کاشانی

» اعلام کناره‌گیری

حجت‌الاسلام علی‌اکبرناطق‌نوری در جلسه کانون نمایندگان ادوار مجلس خبر داد که قصد شرکت در انتخابات آینده را ندارد: “در زمینه ورود به انتخابات احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم و در جناح یا گروه خاصی نیز قرار نمی‌گیرم.”

به گزارش سایت رسمی مجلس، ناطق‌نوری با انتقاد از آنچه که “تنگ‌نظری و کوشش برای حذف یکدیگر” می‌نامید، گفت: “متاسفانه چون قاعده بازی را بلد نیستیم و ابزار آن را نداریم، در زمان انتخابات فضای سیاسی کشور متشنج می‌شود.” او درباره عملکرد دولت روحانی هم تاکید کرد: “ با آقای روحانی در مجلس همکار بودم، ایشان در موقع تشکیل فراکسیون‌ها نیز اعتدال داشت و در حال حاضر نیز اعتدال را حفظ کرده و از نیروهای مختلف استفاده می‌کند که فرصت خوبی برای کشور بوده و نتیجه آن آرامش در کشور است.”

اعلام کناره‌گیری زودهنگام ناطق نوری از انتخابات می تواند تلاشی برای دوری از رقابت‌های سیاسی زودهنگام نیز باشد. تنها چند روز پیش از این سخنان، غلامعلی جعفرزاده،عضو فراکسیون رهروان ولایت و یکی از نزدیکان رئیس مجلس، این شایعه را که علی لاریجانی در صورت حضور ناطق نوری، از انتخابات کنار می‌رود، تکذیب کرده و گفته بود: “آقای علی لاریجانی امکان ندارد به نفع کسی از انتخابات کناره گیری کند.” او تاکید کرده بود: “آقای لاریجانی نه تنها از انتخابات کنار نمی کشد بلکه ایشان به عنوان یک استوانه انقلاب همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند کرد درحالی که من بعید می دانم آقای ناطق نوری دیگر حال و حوصله اینگونه مسائل را داشته باشد.” جعفرزاده این را هم اضافه کرده بود که “ آمدن یا نیامدن ناطق نوری هیچ ارتباطی با آقای لاریجانی ندارد، به هر دلیلی که آقای ناطق‌نوری از قدرت کناره گیری کرده  و خارج از گود مسائل را تعقیب می کند اما ممارست و استمرار آقای لاریجانی با مسائل جاری کشور او را به یک پیکره ورزیده انقلابی تبدیل کرده است بنابراین به نفع نظام نیست که شخصی چون آقای لاریجانی از سیاست کناره گیری کند چراکه نوع نگاه ایشان با آقای ناطق نوری کاملا متفاوت است .آقای لاریجانی شخصیتی ولایتمدار و منحصر به فرد است که برای نظام یک سرمایه بشمار می رود.”

 پیش از این اما ، محسن کوهکن دبیر کل جامعه نمایندگان ادوار مجلس از تلاش راستگرایان و برخی از نمایندگان ادوار مجلس برای متقاعد کردن ناطق جهت حضور در انتخابات خبر داده بود: “درخواست‌های انتخاباتی را می توان دو گونه مطرح کرد. درخواست اول اینکه وی(ناطق نوری) انتخابات را هدایت و به اصولگرایان کمک کند و درخواست دوم اینکه وی از تهران کاندیدای انتخابات مجلس شود، دوستان زیادی با ناطق در این باره صحبت کردند اما او تا این لحظه اعلام کرده تصمیمی در مورد ورود به امر انتخابات ندارد. اینکه ایشان حضور و کمک کنند امری قابل قبول است اما در این بخش هم دوستان موفق نشدند. البته این روزها مدام حرف هایی مبنی بر نزدیکی ناطق با اصلاح طلبان مطرح می شود در صورتی که اگر حاج آقای ناطق تصمیم بگیرد به امر انتخابات ورود پیدا کند حتما در کنار برادران اصولگرا خواهد بود، شکی در این نداریم.”

او درباره نزدیکی احتمالی ناطق نوری و علی لاریجانی هم گفته بود: “نقشی که حاج آقای ناطق در جریان اصولگرایی دارد خیلی محوری و تعیین کننده تر است البته ما به آقای لاریجانی ارادت داریم و شخصیت قابل قبول و قابل احترامی است اما در جریان اصولگرایی اصل بر همگرایی گذاشته شده است. اگر اصل بر همگرایی نباشد و یک یا دو سلیقه اصولگرا بخواهند کار را به پیش ببرند شاید کار راحت تر انجام شود اما کار بر مبنای همگرایی همه اصولگرایان و با محوریت جامعتین است بنابراین نقش لاریجانی هم نقش خوبی خواهد بود.”

این سخنان نشان می‌داد که برخلاف تصوری که از ائتلاف ناطق‌نوری و علی لاریجانی و بخشی از هواداران دولت روحانی وجود دارد، این اتحاد آنچنان قدرتمند نیست که بتواند در هر شرایطی دوام آورد.

گفتنی است که در مردادماه سال گذشته نیز علی‌اکبر ناطق‌نوری طی سخنانی اعلام کرد که از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده است. او گفته بود: “بنده بنا ندارم در انتخابات شرکت کنم و نمی‌کنم و تشخیص می‌دهم که تکلیفی در این زمینه ندارم. در نقاط مختلف دنیا اتاق‌های فکری وجود دارد که این اتاق‌های فکر افرادی که سا‌ل‌ها کار سیاسی کرده اند تجربه‌ی خود را در اختیار جوان‌هایی که تازه وارد عرصه‌ی سیاست می‌شوند، می‌گذارند و من وقتی ریاستم در مجلس تمام شد بر این موضوع تاکید کردم.” ناطق‌نوری در آن زمان تاکید کرده بود: “من ۲۰ سال نماینده بودم و ۲۰ سال پوستر بنده در سطح دیوارهای شهر زده شد و این موضوع بس است، من اکنون ۷۱ سالم است و از نسل اول انقلاب هستم. ما باید به نسل‌های دیگر برای حضور در عرصه فرصت بدهیم.”

در همان زمان، حجت‌الاسلام غرویان در واکنش به این سخنان اظهار کرد: “این‌ مباحث تا الان در حد صحبت بوده است و تا انتخابات مجلس ممکن است در نظر ایشان تغییری صورت گیرد. شخصیت ایشان شخصیت قابل قبولی برای اصولگرایان است و احتمال قوی اجماع حول آقای ناطق صورت می‌گیرد.”

با وجود اعلام مکرر ناطق نوری مبنی بر کناره‌گیری‌اش از سیاست، حضور پشت صحنه او همچنان تاثیر گذار بوده و به همین دلیل این ادعا هم چندان جدی گرفته نشده است. از سوی دیگر خطر نزدیکی ناطق‌نوری به اصلاح‌طلبان آنقدر هست که نگرانی راستگرایان را نیز برانگیخته است.

اواخر اسفندماه گذشته، حجت الاسلام محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به خبرگزاری ایسنا گفته بود: “ما در هفته‌های گذشته با آقای هاشمی رفسنجانی دیدار مفصلی داشته و با محمدرضا عارف نیز دیداری داشته‌ایم. ما همچنین دیداری با حجت‌الاسلام ناطق نوری داشته و از دیدگاه‌های ایشان مطلع شده‌ایم. آقای ناطق نوری هنوز قطعاً نگفته‌ که به صحنه انتخابات می‌آید اما حضورش در انتخابات را هم نفی نکرده‌ است.” او اضافه کرده بود: “درواقع با روی کار ‌آمدن دولت احمدی نژاد و فعال شدن پایداری‌ها افرادی مثل آیت‌الله هاشمی، ناطق نوری و حتی علی لاریجانی به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شده‌اند. در خرداد ۹۲ هم همه گروه‌های معتدل و میانه با اصلاح‌طلبان اجماع کردند اما اصول‌گرایان با وجود همه تلاش‌های مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی نتوانستند به اجماع برسند.”

رهامی حتی پیش‌بینی کرده بود که ممکن است در انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست واحدی متشکل از “اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل اصول‌گرا مثل نزدیکان حجت‌الاسلام ناطق نوری” ارائه شود.