هشدار به روحانی: از همراهی با امریکا دست بردار!

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» توسط یک مقام سپاه

در تداوم حملات فرماندهان سپاه پاسداران به حسن روحانی در مورد مذاکرات هسته ای، یکی از مقامات ارشد این نهاد نظامی به طور تلویحی رییس دولت جمهوری اسلامی را از جمله “فریب خوردگان و خائنین” خوانده و به وی چنین هشدار داده: “دست از دشمنی با ملت و همراهی با آمریکا بردارید.”

سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی روز شنبه ۵ اردیبهشت در جریان سخنرانی در مراسمی با عنوان “یادواره شهدای پاسدار و محمد منتظر قائم” با اشاره به وقایع روی داده در طبس (حضور نظامی امریکا در ایران برای آزاد سازی گروگانهای امریکایی) در سال ۱۳۵۹ خطاب به “فریب خوردگان داخلی و خائنین” گفت: “همانطور که آمریکا در چنین روزی به فکر جنایت در حق ملت ایران بود، بنی صدر و اطرافیانش در طرح ریزی خیانت به ملت بزرگ ایران بودند.”

مشاور فرهنگی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه بدون نام بردن از حسن روحانی همچنین اضافه کرد: “کسانی که هنوز خیال می کنند آمریکا ابرقدرت و آقای جهان است، کسانی که فکر می کنند بدون دیدن «کدخدا» نمی توانیم کارمان را پیش ببریم، کسانی که سناریوی آمریکا را در فتنه های داخلی اجرا می کنند، عبرت بگیرند و سرانجام بنی صدر را ببینند. ببینید کار بنی صدر به کجا رسید.”

او همچنین تاکید کرد که “برای خودتان هم که شده خود را نجات بدهید. دست از دشمنی با ملت و همراهی با آمریکا بردارید. این انقلاب الهی است. خدا در واقع طبس ثابت کرد این انقلاب را مانند خانه خود دوست دارد و نمی گذار انقلاب از بین برود.”
سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی البته اشاره روشنی درباره علت مقایسه حسن روحانی با ابولحسن بنی صدر نکرده اما به نظر می رسد این مقایسه وی تهدید رییس دولت کنونی به برکناری از سوی مجلس باشد. ابوالحسن بنی صدر نخستین رییس جمهوری اسلامی پس از انقلاب در پی افزایش اختلافاتش با آیت الله خمینی در خردادماه سال ۱۳۶۰ با رای عدم کفایت از سوی مجلس شورای اسلامی از کارش برکنار شد.

هرچند مشاور فرهنگی نماینده آیت الله خامنه‌ای درسپاه نامی از حسن روحانی نبرده اما روحانی تنها کسی از مقامات کنونی جمهوری اسلامی است که در اردیبهشت ماه سال ۹۲ در جریان یکی از نشست های انتخاباتی خود در دانشگاه صنعتی شریف، آمریکا را “کدخدا” خوانده بود.

۲۳ اردیبهشت ماه او گفته بود: “ آمریکا یک ابرقدرت جهانی و ایران یک قدرت منطقه ای است روابط این دو کشور در ۳۴ سال گذشته روابط خوبی نبوده چرا که آنها منافعی دارند که با منافع جمهوری اسلامی همخوانی ندارد.”

به گفته او”ما با آمریکا در مسائل منطقه ای و بین المللی اختلاف داریم اما قطعا دوستی و دشمنی با دنیا دائمی نیست و هر کشوری می تواند روابط خود را با دیگران بهتر کند بر همین اساس در روابط خارجی بحث صفر و صد نیست و اگر بتوانیم تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم این بهترین اقدام است البته مذاکره با آمریکا امکان پذیر اما سخت است.”

رییس کنونی دولت جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه« به نظر من مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است» همچنین گفته بود: “بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف «کدخدا» هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم.”

پیش از این نیز تعدادی از مقامات سپاه پاسداران با برجسته کردن واژه “کدخدا” حملاتی را متوجه حسن روحانی کرده بودند.

از جمله حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی در اسفندماه ۱۳۹۲ در این ارتباط گفته بود: “برخی می‎گویند برویم با ارباب و کدخدا آشنا بشویم تا یک لقمه نانی هم به ما برسد، آمریکا و اسرائیل گرگ است و نمی‎توان با او آشتی کرد، اما همچنان در این توهم هستند که با نزدیک شدن به آمریکا می‎توانند به بهره‎مندی برسند؛ اما خبر از گرگ‎صفتی آمریکا ندارند.”

حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه نیز تاکنون بارها با تکیه به این گفته حسن روحانی انتقاداتی را متوجه او کرده است. او روز ۹ دی ماه سال گذشته درسومین همایش فصلی مسئولین نمایندگی ولی فقیه نیروی زمینی سپاه گفته بود: “برخی از مسئولین ما در قالب اصول بین المللی حرکت می‌کنند و امروز اعتقاد دارند باید با کدخدا به توافق برسیم حتی اگر امتیازاتی که به ضرر منافع ملی باشد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که راه برون رفت از این شرایط، استحکام درونی است اما برخی از مدیران ارشد ما اعتقاد به رفع مشکلات بیرونی با عملکرد دیپلماسی دارند. مطمئناً مذاکره با آمریکا هیچ سودی نخواهد داشت و در سایه ایستادگی و استقامت در مقابل نظام سلطه است که به موفقیت دست پیدا خواهیم کرد.”

معاون فرهنگی، اجتماعی و راهبردی سپاه پاسداران هم اخیرا در جریان یک سخنرانی در انتقاد از سیاست خارجی حسن روحانی، “کدخدا” خواندن ایالات متحده از سوی اورا اشتباه خوانده و با اشاره به اقدامات کنگره امریکا و اظهارات مقامات دولتی ایالات متحده درباره عدم لغو یک مرحله ای تحریم ها پس از توافق احتمالی در مذاکرات هسته ای، گفته بود رییس دولت هم اکنون به اشتباه خود پی برده است.

محمدحسین صفارهرندی ۲۸ فروردین در جریان سخنرانی در گیلان گفته بود: “برخی از اعضای دولت فعلی در تبلیغات انتخاباتی اعلام می‌کردند که مذاکرات الکی است و باید مشکل را با آمریکای کدخدا حل کرد، مقام معظم رهبری به دولت میدان دادند و امروز دولت به حرف دیروز ملت رسیده و از سخنانش عقب می‌نشیند که ما با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم نه فقط با آمریکا.”

صفار هرندی که ۲ روز بعد از سفر روحانی به استان گیلان در جمع اعضای سپاه در رشت سخنرانی می‌کرد همچنین گفته بود: “روحانی اعلام کرد که طرف ما ۱+۵ است و همه دنیا آمریکا و مجلس و سنای آنان نیست و این حرف ملت و شهداست که رئیس جمهور نیز به آن رسیده است. در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی شاهد مواضع انقلابی رئیس جمهور هستیم.”

اشاره صفارهرندی به گفته‌های ۲۶ فروردین حسن روحانی در رشت بود که گفته بود: “این‌که سنای آمریکا چه می‌گوید، مجلس نمایندگان آمریکا چه می‌خواهد و تندروهای آمریکا و مزدوران آن‌ها دنبال چه هستند، به ملت و دولت ما ارتباطی ندارد و ما در برابر تعامل، تعامل می‌خواهیم و برابر حسن نیت، حسن نیت می‌خواهیم و برابر احترام، احترام می‌خواهیم. به شما اعلام می‌کنیم طرف ما سنای آمریکا و مجلس نمایندگان آمریکا نیست. بلکه طرف ما یک مجموعه به نام گروه ۱+۵ است.