شرط حضور یکی از سران فتنه در مراسم تحلیف

نویسنده
نازنین کامدار

» خاتمی در ضیافت نظام خواهد بود یا نه

با نزدیک شدن به موعد برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس، مسئله حضور یا عدم حضور محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق در این نشست، به دغدغه اصلی رسانه های داخلی تبدیل شده است.

محمد خاتمی اگر چه بارها از ارادت اش به آیت الله خامنه ای سخن گفته و طی هفته های گذشته در چند محفل بزرگداشت چهره های مورد وثوق نظام از جمله رضا داوری اردکانی و داوود رشیدی به عنوان “چهره فرهنگی” شرکت و دقایقی هم سخنرانی کرده، اما کماکان از سوی طیف راستگرای جمهوری اسلامی، که اکثریت مجلس را نیز در اختیار دارد، به عنوان یکی از “سران فتنه” شناخته می شود. یکی از سران فتنه که البته مدت هاست درباره موسوی و کروبی اظهار نظری نکرده و در عوض بر “نقش رهبری در جلوگیری از تقلب انتخاباتی” تاکید کرده است.

 پس از مخالفت مجلس اسلامی با حضور جک استراو در مراسم تحلیف، حالا همه تلاش ها بر جلوگیری از حضور خاتمی در مراسم متمرکز شده تا جایی که مجلس دیروز به طور رسمی  اعلام کرد از وی برای شرکت در مراسم دعوت نکرده و تنها به “شرط” آنکه حسن روحانی از وی به عنوان “میهمان ویژه” دعوت کند، مجلس اجازه ورود خاتمی به صحن علنی را خواهد داد.

در ابتدا، یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفت که از خاتمی برای حضور در مراسم تحلیف دعوت نخواهد شد، اما چند ساعت بعد با ذکر یک “شرط” بار دیگر احتمال حضور خاتمی در اولین جلسه رسمی حکومتی پس از سال ۸۸ قوت گرفت.

منبع آگاه اول، گفته بود: “مجلس هیچ برنامه‌ای برای دعوت از محمد خاتمی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی ندارد و این تصمیم قطعی است. عدم موضع‌گیری شفاف محمد خاتمی در فتنه ۸۸ و برائت نجستن از فتنه‌گران یکی از دلایل عدم دعوت از وی است. در روزهای اخیر برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از خاتمی به عنوان مهمان ویژه مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی نام برده‌اند در حالی که مجلس هیچ‌ برنامه‌ای در این زمینه ندارد. تاکنون از سوی مجلس هیچ دعوتی از خاتمی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب صورت نگرفته و به هیچ وجه قرار هم نیست که دعوتی صورت گیرد و این تصمیم مجلس تغییر ناپذیر است”.

وی افزود: “همراهان آقای روحانی در دیدار از مجلس از چهره‌های معتدل و میانه رو و همچنین اطرافیان وی بودند و قطعاً در مراسم تحلیف نیز همراهان او از میان این چهره‌ها خواهند بود. طبق قانون در مراسم تحلیف رئیس جمهور، مقامات و مسئولانی که دارای مناصب حکومتی و اجرایی هستند، شرکت خواهند کرد و برنامه‌ای برای دعوت از افرادی که در زمان فتنه مواضع مشخصی نداشتند، نداریم”.

به دنبال انتشار سخنان این منبع آگاه، خاتمی دیروز و در حاشیه یک مراسم ختم، در خصوص حضور یا عدم حضور در مراسم تحلیف گفت: “هنوز دعوت‌نامه‌ای برایم نیامده و بیان کردن این موضوع هنوز زود است”.

اما به فاصله چند ساعت پس از انتشار مصاحبه منبع آگاه فارس، اینبار یک منبع آگاه از مجلس در گفت و گو با تابناک، ضمن تعدیل اظهارات قبلی از “شرط” برای حضور خاتمی خبر داد.

وی گفت: “مجلس، برنامه‌ای برای دعوت از سید محمد خاتمی ندارد؛ اما اگر رئیس جمهور منتخب وی را در فهرست میهمانان ویژه خود برای مراسم تحلیف گذارد، رئیس جمهور اسبق می‌تواند در مجلس حضور پیدا کند؛ بنابراین، آنچه ‌از قرائن پیداست، شرط حضور سید محمد خاتمی در مراسم تحلیف، این است که رئیس‌جمهور برگزیده مردم، بخواهد وی در این مراسم ‌باشد و مانع دیگری در این زمینه نخواهد بود”.

گفتنی ست حضور هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در این مراسم قطعی شده و تنها سید محمد خاتمی است که همچنان تکلیف اش روشن نیست.

محمد خاتمی، از جمله چهره هایی است که با حمایت خود از حسن روحانی به کسب رای اکثریت توسط وی کمک کرد، اما ناظران معتقدند روحانی  آنطور که از هاشمی بابت حمایت های اش قدردانی کرده، از خاتمی نکرده است. حتی چند روز پیش روزنامه کیهان در خبری مدعی شد که روحانی بابت مطرح کردن اسم احمد مسجد جامعی به عنوان گزینه مورد نظرش برای وزارت ارشاد، از وی سخت دلخور شده و در تماسی با او خواستار “عدم تعیین تکلیف” برای کابینه یازدهم شده است؛ خبری که سخنان دیروز خاتمی مبنی بر لزوم باقی ماندن مسجد جامعی در شورای شهر صحت آن را تا حدی تایید می کند.

حال باید منتظر بود و دید که آیا سرانجام خاتمی که در بخش راستگرای حکومت به یکی از سران فتنه شهرت دارد، از طریق شرکت در اولین نشست رسمی پس از ۴ سال، به مجلس نظام  پذیرفته خواهد شد یا نه.