رد صلاحیت هاشمی؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نگرانی نهادهای امنیتی از واکنش‌ها

در حالی که امروز شورای نگهبان کار بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را به پایان می رساند، خبرها از یک سو حکایت از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و تعطیلی ستادهای انتخاباتی وی و از سوی دیگر امنیتی شدن فضای پایتخت دارد.هم‌زمان اخباری پیرامون استعفای محمود احمدی‌نژاد از پست ریاست‌جمهوری در اعتراض به ردصلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی منتشر شده است.

شورای نگهبان پیش از این مهلت بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات را 5 روز تمدید کرده بود. این فرصت امروز به پایان می‌رسد و این شورا اسامی نهایی تایید صلاحیت‌شدگان را به وزارت کشور اعلام خواهد کرد. وزارت کشور نیز برای انتشار این اسامی، دو روز وقت خواهد داشت.

در دو روز گذشته بحث ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی مجددا بالا گرفته است و بسیاری از سایت‌های خبری به نقل از “یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود” خبر ردصلاحیت وی را منتشر کردند. این مساله حتی به سایت جوان آن‌لاین، متعلق به دفتر سیاسی سپاه پاسداران، نیز رسید که در خبری کوتاه، نوشت که صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی رد شده است.

هم‌زمان حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان که توسط آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت منصوب شده، در سرمقاله امروز این روزنامه، درباره حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات و احتمال ردصلاحیت وی نوشت: “آقای هاشمی در صورت تایید صلاحیت هم شانسی برای پیروزی ندارد چرا که حمایت تمام‌قد ایشان از فتنه ۸۸ بر کسی پوشیده نیست و تبلیغات این روزها که هاشمی در پی نجات اقتصاد کشور است نیز با توجه به حامیان و اطرافیان وی و سابقه ناموفق اقتصادی ایشان در دوران ۸ ساله دولت سازندگی جایی برای باور اینگونه تبلیغات باقی نگذاشته است… با استناد به مختصات صحنه کنونی می‌توان بدون کمترین تردیدی گفت؛ اصحاب فتنه و مدیران بیرونی آنها برای هاشمی یک بازی دو سر باخت تدارک دیده‌اند. اول؛‌ اعلام نامزدی با توجه به آن که پیش از این به صراحت از کاندیداتوری خود با عنوان “اقدام خلاف‌شرع و زیان به نظام” یاد کرده بود و دوم؛ باخت ایشان در وزن‌کشی انتخابات و اگر رد صلاحیت احتمالی نیز به آن اضافه شود می‌توان این بازی را “سه سر باخت”! تلقی کرد. و از سوی دیگر اصحاب فتنه برای خود- به خیال خام- بازی دو سر‌بُرد در نظر گرفته‌اند، چرا که از یکسو آقای هاشمی را بی آن که وی را نامزد جبهه اصلاحات معرفی کنند به قربانگاه باخت در انتخابات برده‌اند و از سوی دیگر در پوشش حمایت از وی، وارد عرصه‌ای شده‌اند که مطابق قانون و به دلیل وطن‌فروشی و خیانت، مجاز به ورود نبوده‌اند. و اما، در این میان وظیفه الهی، خطیر و سنگینی بر عهده شورای محترم نگهبان است. این وظیفه خطیر در یک کلمه نجات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دام خطرناکی است که دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها پیش پای ایشان پهن کرده‌اند. شورای محترم نگهبان اسناد و دلایل قانونی قابل توجهی برای رد صلاحیت ایشان در اختیار دارد و با استناد به آن می‌تواند چرخه فریبی که برای وی تدارک دیده‌اند را مختل کند. حالت آقای هاشمی را بعد از پایان این بازی دو سر باخت در نظر بگیرید، آیا به ایشان حق نمی‌دهید که آرزو کند کاش نامزد نشده بود و یا کاش شورای نگهبان صلاحیت وی را احراز نکرده بود؟! تا از این دام نجات پیدا می‌کرد؟! آیت‌الله هاشمی در صورت احراز صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان حق دارد فردای قیامت از اعضای محترم این شورا شکایت کند که چرا ایشان را از دامی که پیش روی او گسترده بودند، نجات نداده‌اند؟”

رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان در روز گذشته همچنین اقدام به انتشار خبری پیرامون پیغام مخفیانه جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، به هاشمی‌رفسنجانی کردند. این خبر اما توسط دفتر وی تکذیب شد.

بحث احتمال ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی پس از آن قوت گرفت که برخی از ستادهای وی در تهران و شهرستان‌ها، فعالیت خود را متوقف کردند. وب‌سایت “آفتاب صبح امید”، در این زمینه نوشت که تعطیلی فعالیت‌های ستادی به دلیل “شایعه رد صلاحیت آیت الله هاشمی و فضای امنیتی در تهران” بوده است.

این وب‌سایت همچنین به نقل از یک “یک منبع آگاه در ستاد هاشمی” نوشت: “طی روزهای گذشته چندین نفر از فعالان ستادی به نهادهای امنیتی احضار شده اند و با توجه به فضای امنیتی حاکم بر شهر بهتر است تا اعلام قطعی صلاحیت ها توسط وزارت کشور، فعالیت ستادی مشهود نداشته باشیم و انشاءالله با قطعی شدن حضور آقای هاشمی در انتخابات، فعالیت ستادها از سر گرفته خواهد شد”.

پیش از این در برخی شهرستان‌ها نیز فعالان ستاد هاشمی‌رفسنجانی توسط نیروهای امنیتی احضار و حتی برخی نیز بازداشت شده بودند. دلیل این بازداشت‌ها نیز “فعالیت پیش از موعد انتخاباتی” ذکر شده بود.

در تحولی دیگر وب‌سایت بهار نیوز، که گفته می‌شود نزدیک به محمدرضا عارف است، در خبری نوشته است: “در حالیکه ظهر امروز، برخی سایت‌های اصولگرا خبر رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را مخابره کردند، ساعتی پیش خبرنگار سیاسی بهارنیوز از یک منبع موثق مطلع شد این خبر صحت دارد و در رای‌گیری اعضای شورای نگهبان، رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام واجد احراز صلاحیت برای ریاست‌جمهوری شناخته نشده است. همچنین صلاحیت اسفندیار مشایی نیز رد شده است”.

یکی از صفحات متعلق به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، هم نوشته است که صلاحیت مشایی و هاشمی‌رفسنجانی به طور قطعی برای انتخابات رد شده است. گرچه برخی نیروهای اصلاح‌طلب نیز گفته‌اند خبر ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی، جنگ روانی ستاد قالیباف است.

با این حال محسن هاشمی‌، فرزند هاشمی‌رفسنجانی، تمام اخبار درباره ردصلاحیت پدر خود را رد کرده و گفته است: “ما این خبرها را از سایت‌ها شنیده‌ایم و بیشتر آن را خبرسازی رسانه‌ای می‌دانیم. سایت‌ها، نماینده شورای نگهبان نیستند که به جایش اظهارنظر کنند لذا باید از منبع رسمی این خبر را شنید”.

غلام‌علی رجایی، از نزدیکان هاشمی‌رفسنجانی، نیز در وبلاگ خود نوشته است: “مدتی است بازی رسانه ای به غلط علیه هاشمی شروع شده و ظاهرا دوستان در جهت عدم تحقق حماسه سیاسی ذوق زده شده اند و آخرین تلاشهایشان هم بی ثمر مانده. شایعات زیادی این چند روزه مبنی بر تایید صلاحیت آیت الله هاشمی مطرح می شود که در پی آن تماس ها و پیام های زیادی برای مطمئن شدن از این سوال روانه من شده است. فردا که نتایج تایید صلاحیت ها اعلام شد، با آمدن آیت الله رو سیاهی آن می ماند به ذغال!! هاشمی ستون محکم انقلاب، بازوی رهبری و پناه مردم در نجات کشور از این بحران ساخته شده توسط مدعیانی است که می خواستند جهان را مدیریت کنند. هاشمی شناسنامه انقلاب است و هیچ عاقلی مهر باطل به شناسنامه خود نمی زند”.

هم‌زمان اکبر هاشمی‌رفسنجانی، با حضور در شهر قم، بدون این‌که اشاره‌ای به امکان ردصلاحیت خود کند، با مقایسه وضعیت امروز کشور با دوران نخست ریاست‌جمهوری خود پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق، چنین سخن گفته: “متأسفانه گروه یا جریان‌های سیاسی که در گذشته، با تعریف و تمجیدهای غلط بی‌حدّ و حصر خود، موجبات شکل‌گیری شرایط موجود را فراهم کرده‌اند، امروز به جای اذعان به اشتباهات و جلوگیری از تداوم آن، همچنان اصرار به پیمودن همان مسیر دارند… سوءاستفاده‌های سیاسی و جناحی از اعتقادات پاک دینی و باورهای ارزشی مردم طی سالهای اخیر نیز، متأسفانه موجبات سست شدن اعتقادات مردم به‌ویژه جوانان و سوءاستفاده دشمنان اسلام و معاندان داخلی و خارجی را فراهم کرده است”.

طی روزها و هفته‌های گذشته، گرچه اخبار مختلفی پیرامون رد یا تایید صلاحیت کاندیداها مطرح شده، اما بیشترین گمانه‌زنی‌ها حول اکبر هاشمی‌رفسنجانی – کاندیدای اصلاح‌طلبان – و اسفندیار رحیم‌مشایی – کاندیدای دولت – صورت گرفته است.

سایت الف، متعلق به احمد توکلی، پیرامون امکان رد یا تایید صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی، چنین نوشته بود: “ طی روزهای گذشته از همین حیث فشارهای زیادی بر شورای نگهبان بوده است. نامه ۱۰۰ نماینده مجلس و بعد هم نامه هفت هزار و خرده ای حقوق دان و بعد از آن اظهارات آیت الله یزدی که هرچند اسم نبرد اما با توجه به سابقه اختلاف با هاشمی، سخنانش بر ردصلاحیت آیت الله تعبیر شد، گویای این قبیل فشارها است. یادداشت روزنامه کیهان که تائید صلاحیت هاشمی را خواسته یا ناخواسته همراهی با فتنه آمریکائی-اسرائیلی دانسته بود هم باید به این لیست اضافه شود. اظهارات روز جمعه آیت الله جنتی نیز توسط بسیاری جهت دار و کنایه آمیز علیه هاشمی تفسیر شد. در همین رابطه اخبار ضدونقیض هم فراوان است. خبر تائید و ردصلاحیت هاشمی در محافل به صورت درگوشی رد و بدل می شود. برخی معتقدند که ردصلاحیت هاشمی از عهده شورای نگهبان خارج است و برخی دیگر می گویند شورای نگهبان ردصلاحیت می کند اما رهبری حکمیت می کنند. برخی دیگر معتقدند که قانون درباره هاشمی صراحت دارد و مثلا دهقان عضو هیات رئیسه مجلس می گوید که اگر شورای نگهبان به مر قانون عمل کند حتما هاشمی ردصلاحیت می شود. اما برخی اظهارات آیت الله یزدی و آیت الله جنتی را اینطور تعبیر می کنند که چون شورای نگهبان به عنوان یک نهاد انقلابی نمی تواند آیت الله هاشمی را ۵۰ سال سابقه مبارزاتی و فردی که منصوب رهبری است ردصلاحیت کند، مجبورند موضع شخصی خود را فارغ از تصمیم شورای نگهبان اعلام کنند تا مقابل افکار عمومی از خود رداتهام سازند”.

علاوه بر هاشمی‌رفسنجانی، نام اسفندیار رحیم‌مشایی نیز به عنوان دیگر کاندیدای مطرح ردصلاحیت شده منتشر شده است. همین مساله باعث به وجود آمدن شایعه استعفای احمدی‌نژاد از پست ریاست‌جمهوری شده است. این در حالی است که پیش از این رحیم‌مشایی گفته بود که در صورت ردصلاحیت “از مسیر قانون حق خود را پیگیری خواهیم کرد و این به معنای شلوغ‌کاری نیست، چراکه معتقد هستیم با شلوغ‌کردن مملکت، اتفاقی نخواهد افتاد”. وی همچنین اضافه کرده بود: “ما برای خودمان یک صلاحیت کامل و کافی قائل هستیم که اگر اینگونه نبود، اصلاً در انتخابات حضور پیدا نمی‌کردیم”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان گفته بودند که احمدی‌نژاد در صورت ردصلاحیت مشایی در انتخابات، از مقام خود استعفا خواهد داد و یا تلاش خواهد کرد که انتخابات را به تعویق بیندازد.

در تحولی دیگر، وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نوشته است: “نیروهای امنیتی و ضد شورش از ساعاتی قبل در نقاط مختلف شهر تهران از جمله خیابان ولیعصر، سعادت آباد مناطق شمال و مرکز تهران مستقر شده اند. همچنین گزارش شده است که از میدان امامت نیروهوایی پیروزی نیروهای نظامی به نقاط دیگر در حال اعزام هستند. ایجاد این فضای امنیتی باعث تعجب و تحیر شهروندان شده است. در گزارشی دیگر از مناطق مختلف شهر تهران شهروندان از سرعت بسیار پایین اینترنت خبر داده اند و در برخی مناطق به طور کلی اتصال به اینترنت ناممکن شده است”.

برخی از شهروندان ساکن ایران نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند نام هاشمی‌رفسنجانی در اس.ام.اس‌های فارسی فیلتر شده و این اس.ام.اس‌‌ها به مقصد نمی‌رسند.