در دیدار جوادی فر با مرتضوی چه گذشت؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» شوک در دادگاه کهریزک

دهمین جلسه  دادگاه پرونده کهریزک با یک شوک خبری به پایان رسید. صالح نیکبخت ، وکیل خانواده امیر جوادی فر اعلام کرد که پدر امیر جوادی فر، از قربانیان بازداشتگاه غیر قانونی کهریزک، از شکایت خود در مورد اتهام معاونت در قتل دادستان سابق تهران صرفنظر کرده است. این تصمیم پس از دیدار مرتضوی با پدر امیر جوادی فر و در غیاب وکیل آنها اتخاذ شده و شایعات زیادی در مورد احتمال تهدید این خانواده را دامن زده است؛ شایعه ای که وکیل خانواده از آن اظهار بی اطلاعی و پدر خانواده در مورد آن سکوت کرده است.

علی جوادی فر، پدر امیر جوادی فرهم در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که در همه موارد اتهامی از سعید مرتضوی اعلام رضایت کرده و اعلام رضایت او تنها محدود به اتهام معاونت در قتل نبوده است.

او در عین حال گفت که رضایت اش تنها درباره سعید مرتضوی است و شکایت اش از دیگر متهمان این پرونده یعنی علی اکبر حیدری فر و حسن دهنوی (حداد) به قوت خود باقی است.

آقای جوادی فر درباره علت و یا چگونگی شرایط اتخاذ چنین تصمیمی توضیحی نداد؛ تصمیمی که پس از دیداری با مرتضوی اتخاذ شده است. صالح نیکبخت نیز از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی موکلش ابراز بی اطلاعی کرده و گفته است که موکلش روز یکشنبه بدون اطلاع او به عنوان وکیل پرونده و همچنین بدون اطلاع بابک جوادی فر، برادر امیر جوادی، جلسه ای با سعید مرتضوی داشته است.

آقای نیکبخت همچنین در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سئوال که آیا فشار یا تطمیعی در کار بوده  هم ابراز بی اطلاعی کرده است.

پدر و برادر امیر جوادی فر اماامروز در یادداشتی با عنوان “بخشش با خرد جمعی” که روزنامه شرق منتشر کرده نوشته اند:خانواده شهید امیر جوادی‌فر با در نظرگرفتن لوایح و دفاعیات دادستان وقت تهران در محضر دادگاه و براساس دلایل و مصالحی که به علت غیر علنی بودن دادگاه، در مجالی دیگر و بهتر در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت، با خرد جمعی به این جمع‌بندی رسیده تا ضمن رضایت، بخشش و گذشت نسبت به موارد اتهامی آقای سعید مرتضوی و تاکید به پیگیری مجدانه موارد اتهامی منتسب به دو قاضی دیگر، به ادامه روند پیگیری این پرونده اقدام کند. آنها نوشته اند که “ گذر تاریخ خود بهترین ناظر و شاهد درستی و نادرستی اقدام ما خواهد بود”.

خانواده امیر جوادی فر طی ۳ سال و ۱۰ ماه گذشته همچون خانواده های دیگر قربانیان بازداشتگاه کهریزک خواهان محاکمه و مجازات متهمان قضایی پرونده کهریزک بخصوص سعید مرتضوی بوده اند. آنها بارها در مصاحبه های مختلف خواهان برگزاری علنی دادگاه کهریزک شده بودند؛ مساله ای که هرگز به واقعیت نپیوست و ۱۰ جلسه دادگاه پرونده کهریزک به صورت غیرعلنی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران برگزار شد.

اما تنها آقای جوادی فر نیست که مرتضوی و حامیان اش برای گرفتن رضایت با او تماس گرفته اند. صالح نیکبخت در مصاحبه با روزنامه شرق و در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود سعید مرتضوی بارها با وکلا و خانواده‌های شاکیان برای گرفتن رضایت تماس گرفته ، گفته است: در دادگاه هم گفته‌ام در حدود ۱۸‌بار مستقیم و غیرمستقیم با واسطه و بی‌واسطه سعید مرتضوی درخواست ملاقات با من یا راضی‌کردن موکل و گذشت را کرده بود ولی من به او گفتم که من یک کار حرفه‌ای می‌کنم و اینها در زمره مسوولیت من نیست. احتمالا همان‌طور که با من تماس گرفته‌اند با و‌کلای دیگر هم تماس گرفته شده است.

کمالی، وکیل خانواده محمد کامرانی هم گفته: “چند‌بار مستقیما از سوی سعید مرتضوی هم تماس‌هایی با من جهت گفت‌وگو و دیه‌، گرفته شده بود که هر بار با پاسخ منفی من روبه‌رو شده است”.

در حالیکه از پیش اعلام شده بود دهمین جلسه دادگاه، آخرین جلسه خواهد بود و به اخذ آخرین دفاعیات از متهمان اختصاص دارد اما اعلام رضایت خانواده یکی از قربانیان از سعید مرتضوی، باعث پیچیدگی روند دادگاه شده است. گزارش ها از تبانی متهمان پرونده کهریزک از سویی و تلاش برای اختلاف افکنی بین خانواده های قربانیان از سوی دیگر حکایت دارد.

پیشتر علی اکبر حیدری فر در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که او دستور اعزام بازداشت شدگان به کهریزک را صادر کرده: “به عنوان دادیار داستانی تهران در سال ۸۸ دستور بازداشت و اعزام به کهریزک را صادر کرده ام و این دستورات ارتباطی با سعید مرتضوی نداشته و من شخصا انجام داده ام”.

سعید مرتضوی نیز همواره نقش خود در این زمینه را رد کرده است. این در حالیست که برخی گزارش ها از تبانی دادستان سابق تهران با دادیار سابق اش خبر میدهند؛ دادیاری که براساس گزارش سایت بازتاب اتهاماتی چون قاچاق عتیقه، مواد مخدر و کشیدن اسلحه در پمپ بنزینی در اصفهان را نیز دارد.

همزمان گزارش ها حکایت از برخوردهای چند گانه متهمان پرونده با شاکیان دارد چنانچه در طول جلسات دادگاه از خانواده محمد کامرانی عذرخواهی می کنند و می گویند پسر شما اشتباهی بازداشت شده، امادرباره امیر جوادی فر می گویند سابقه بازداشت داشته، مجرم بوده و عکسی از او در اختیار داریم و..

دیروز اما آخرین جلسه دادگاه کهریزک نبود. دیروز تنها سعید مرتضوی از خود دفاع کرد و به گفته صالح نیکبخت، دفاعیات علی اکبر حیدری فر و حسن دهنوی (حداد) هنوز باقی مانده است.

 پیش از شروع دادگاه علی اکبر حیدری فر گفته بود که “۲۰ شاهد از پلیس امنیت، اطلاعات، سپاه و ناجا را در قالب لایحه ای به دادگاه معرفی کرده و خواستار تحقیق از آنها شده ایم”. اما به گفته آقای نیکبخت، قاضی پرونده، شهود را نپذیرفته است.

امیر جوادی فر به اتفاق محمد کامرانی و محسن روح الامینی، سه قربانی بازداشتگاه کهریزک هستند که به دلیل ضرب و شتم و شکنجه های صورت گرفته در این بازداشتگاه که به گوانتاناموی ایران معروف شد، جان باختند. البته بازداشتگاه کهریزک قربانیان دیگری نیز دارد. رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه و رامین آقازاده قهرمانی و احمد نجاتی کارگر؛ اما حکومت تنها مسئولیت قتل سه نفر را برعهده گرفت و پرونده ای برای رسیدگی به شکایات خانواده های آنها تشکیل شد.

پیش از این دادسرای نظامی تهران در دادگاهی در غیاب آمران کهریزک، فرماندهان را تبرئه و چند سرباز و درجه دار نیروی انتظامی را که از عاملان فجایع این بازداشتگاه بودند، به قصاص و انفصال از خدمت و حبس محکوم کرده بود. همان زمان خانواده های قربانیان کهریزک اعلام کردند که از قصاص محکومان گذشت کرده اند و خواهان رسیدگی به شکایات شان از مرتضوی، حداد دهنوی و حیدری فر هستند.

قاضی مرتضوی (دادستان سابق تهران)، حسن حداد دهنوی (معاونت امنیت وقت دادستان تهران) و علی اکبر حیدری فر (دادیاری که دستور انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را داده بود) مرداد ماه سال ۸۹ و با دستور دادگاه انتظامی قضات از سمت های خود تعلیق شدند و همزمان مصونیت قضایی آنها نیز لغو شد. سعید مرتضوی اما با حکم محمود احمدی نژاد به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس با حفظ سمت به ریاست سازمان تامین اجتماعی رسید. تاکنون ۱۰ جلسه از محاکمه آنها به عنوان متهمان پرونده کهریزک برگزار شده است.

تیر ماه ۸۸ معترضان به انتخابات مخدوش ریاست جمهوری پس از دستگیری به بازداشتگاهی منتقل شدند که در جریان پاکسازی منطقه خاک سفید تهران پارس ساخته شده و از سوی نیروی انتظامی در جریان طرح امنیت و برخورد با کسانی که از نظر پلیس اراذل و اوباش نامیده می شدند، مورد استفاده قرار می گرفت.

معترضانی که به این بازداشتگاه منتقل شده بودند به شدت تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفتند. گزارش ها از تجاوز به برخی زندانیان این بازداشتگاه نیز حکایت دارد. پس از کشته شدن تنی چند از بازداشت شدگان و آزادی برخی دیگر قضیه کهریزک علنی شد. بعد از آن بود که آزادشدگان به بیان وقایعی پرداختند که بر آنها در این زندان غیرقانونی گذشته بود.

کشته شدن فرزند مشاور محسن رضایی در همین بازداشتگاه باعث شد مساله تا سطح مقامات عالی رتبه نظام کشیده شود. بعد از آن مجلس شورای اسلامی کمیته ای ویژه تشکیل داد و دادستان وقت تهران را مقصر اصلی فاجعه کهریزک معرفی کرد.