مصر به راه خمینی نخواهد رفت

نویسنده

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره موضع محکم نظامیان مصر

به گزارش خبرگزاری منا، ارتش مصر روز دوشنبه با اشاره به شخصیت روحانی که انقلاب 1979 ایران را رهبری کرد، اعلام کردمصر “با یک آیت الله خمینی دیگر اداره نخواهد شد.”

شورای عالی نیروهای مصر پس از دیداری سه ساعته با سردبیران و خبرگزاری منا، اعلام کرد: “مصر توسط یک خمینی دیگر اداره نخواهد شد.”

فرماندهان نظامی در حالی این اظهارات را بیان کردند که در خصوص جدی تر شدن حضور اخوان المسلمین در صحنه سیاسی آن کشور نگرانی هایی وجود دارد. فعالیت اخوان المسلمین در دوره حکومت حسنی مبارک  ممنوع بود. مبارک  در 11 فوریه و پس از بروز نا آرامی های عمومی استعفا کرد.

کنار رفتن مبارک از قدرت سبب نگرانی غرب از ظهور یک رژیم اسلامگرا در مصر شد؛ کشوری که اخوان المسلمین در آن قدرتمندترین نیروی مخالف محسوب می شود. این در حالی است که  اخوان المسلمین اعلام کرده است که به حکومت اسلامی تمایلی ندارد.

محمد مختار الملا معاون وزیر دفاع روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: “شورای عالی نیروهای مسلح به احزاب افراطی اجازه کنترل مصر را نخواهد داد.”

ضمناً ارتش بر تعهد خود برای انتقال قدرت به حاکمان غیرنظامی پس از انجام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و نیز احترام به آزادی بیان تأکید کرد.

خبرگزاری منا گزارش کرد: “این شورا ابراز امیدواری کرد که مصر فردا، دموکراتیک و پیشرفته باشد.”

مبارک در ماه فوریه قدرت خود را به ارتش منتقل کرد و ارتش نیز خود را متعهد دانسته است که پس از برگزاری انتخابات مجلس در ماه سپتامبر، قدرت را به حاکمیت غیرنظامی تحویل دهد.

منبع: میدل ایست آنلاین- 5 آوریل