خبرنگاران عدم سوءپیشینه بدهند هدیه بگیرند

نویسنده
حسین محمدی

» "تحقیر" برای دریافت یک جایزه سیصدهزارتومانی

پس از آنکه بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران اصول‌گرا نسبت به نحوه پرداخت هدیه احمدی‌نژاد به خود٬ گلایه کرده اند٬ نوبت به خبرگزاری فارس رسید تا این هدیه را “تحقیرآمیز” بخواند٬ چرا که خبرنگاران مجبورند برای دریافت این هدیه٬ گواهی عدم سوءپیشینه ارائه کنند.

ماجرای هدیه احمدی‌نژاد به خبرنگاران از آن‌جا آغاز شد که برخی از مسوولان دولتی در روز خبرنگار اعلام کردند احمدی‌نژاد قرار است هدیه‌ای به روزنامه‌نگاران بدهد.

چندی بعد اما معاون ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری گفت که این هدیه فقط به خبرنگارانی تعلق می‌گیرد که از سوی وزارت ارشاد تایید شده باشند.

سرانجام در آخرین روزهای سال ۹۰ این هدیه به خبرنگاران اهدا شد٬ اما نحوه ارائه آن با اعتراض روزنامه‌نگاران اصول‌گرا مواجه شد.

این افراد با حضور در معاونت اجرایی نهاد ریاست‌جمهوری کارت‌های هدیه‌ خود را دریافت کردند. مبلغ این کارت‌ها برای افراد متاهل ۴۰۰ و برای افراد مجرد ۳۰۰ هزار تومان بود.

اما به فاصله چند ساعت پس از دریافت این هدایا٬ اعتراضات آغاز شد؛ زیرا پیش از آنکه همه ثبت‌نام کنندگان کارت خود را دریافت کنند٬ معلوم شد که این کارت‌ها خالی است.

اکنون رسانه‌های اصول‌گرا نوشته‌اند که پس از ثبت‌نام خبرنگاران در سامانه سمان و آغاز بررسی پرونده‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی،پرونده اکثریت قریب به اتفاق خبرنگاران به دلایل مختلف از جمله نقص در الصاق اسکن اخبار و آثار تولیدی، عدم دریافت و الصاق معرفی‌نامه از رسانه مربوطه و… رد شده است.

 با این وجود اندک خبرنگارانی هم که توانسته‌اند از هفت‌خوان تکمیل تمام مدارک درخواستی برای عضویت قطعی در سمان بگذرند، با درخواست ابهام‌انگیز بزرگتری مواجه شده‌‌اند.

از این دسته از خبرنگاران برای قطعی شدن ثبت‌نام در سمان درخواست دریافت “سوء‌پیشینه” از نیروی انتظامی و ارائه آن به وزارت ارشاد شده تا در ادامه و در صورت تایید نهایی، گزینه “ارائه درخواست” سامانه سمان برای تقاضای کارت خبرنگاری وزارت ارشاد فعال شود”.

برخی از رسانه‌های اصول‌گرا همان زمان نوشته بودند که “شیوه پرداخت کارت هدیه خبرنگاران نیز واکنش خبرنگاران را برانگیخته است. رفتار دور از ادب و نزاکت برخی از شبه کارمندان حوزه معاونت اجرایی نهاد ریاست‌جمهوری با خبرنگاران زن و همچنین بی‌ادبی آنان به برخی از پیشکسوتان حوزه خبر و رسانه انتقاد آنان را در پی داشته است”.

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نیز در اعتراض به این برخوردها٬ بیانیه‌ای صادر و در آن با اشاره به اینکه “۷ ماه با شیوه های غلط، شخصیت و شانیت خبرنگاران این مرز و بوم به سخره گرفته شده”٬ نوشت: “این هدیه با روشی به خبرنگاران پرداخت شد که مایه تاسف شد و علامت سؤال‌های بسیاری را در اذهان بسیاری از اهالی فرهیخته و صبور رسانه و مطبوعات نسبت به رفتار دست اندرکاران نهاد ریاست جمهوری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ایجاد کرده است”.

این بیانیه افزوده بود: “مگر مجموع مبلغ در نظر گرفته شده برای هدیه خبرنگاران چقدر بود که چنین پروسه طویل المدتی برای اعطای آن طی شد؟ آیا دولتی که ماهانه یارانه ۷۰ میلیون نفر را به حساب واریز می‌کند، توانایی واریز هدیه ۷ هزار نفر را به حساب آنان نداشت تا آنان را به شیوه ای تحقیرآمیز به صف نکند؟”

اما محمدحسن صالحی‌مرام معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتراحمدی‌نژاد گفت که “تنظیم لیست بر عهده این معاونت بوده ولی ما پس از تنظیم، لیست خبرنگاران را به معاونت اجرایی داده‌ایم. چرایی خالی بودن کارت‌های باید از معاونت اجرایی سؤال شود”.

روزنامه‌نگاران اصول‌گرا در حالی برای دریافت این هدایا اقدام و نسبت به عدم پرداخت یا نحوه برخورد با خود اعتراض کرده‌اند که براساس مرام‌نامه اخلاقی انجمن روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در آمریکا٬ خبرنگاران باید “از پذیرش هدیه، لطف، دستمزد، سفر رایگان، برخورد ویژه خودداری” کنند.اما کمتر روزنامه‌نگار اصول‌گرایی به این مساله اعتراض کرده است.