رکوردی دیگر از اعدام‌ها در دوره روحانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۹۰ تا ۱۰۰ مورد در ماه

همزمان با اوج گرفتن اعدام زندانیان سیاسی،‌ اجرای احکام اعدام مربوط به جرایم کیفری نیز شدت کم سابقه‌ای به خود گرفته است. محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران به روز می‌گوید از زمان تحلیف حسن روحانی، تاکنون دست کم ۲۲۳ نفر اعدام شده‌اند که ۱۴۰ نفر آنها به تائید خبرگزاری‌های رسمی رسیده است.

روز چهارشنه، ۱۵ آبان،‌ رئیس کل دادگستری شهرستان جیرفت در استان بم از اعدام پنج زندانی پس از تلاش برای فرار از زندان خبر داد.

خبرگزاری فارس در واپسین ساعات شب گذشته به نقل از احمد علی انجم رئیس دادگستری کرمان گفته است پنج زندانی که روز چهارشنبه اعدام شدند، در طول پنج روز، اقدام به حفر کانالی به طول ۱۵ متر از سالن دارالقرآن زندان جیرفت کرده بودند.

این مقام قضایی گفته است این سه نفر تا نهایی شدن فرار خود فقط حفر سه متر دیگر را لازم داشتند که با مشکوک شدن و تجسس مسئولان زندان نقشه آنها لو رفت و فرارشان ناکام ماند.

احکام اعدام زندانیان که به گفته رئیس کل داگستری استان کرمان از “محکومان سابقه‌دار” بوده‌اند، مرتبط با جرایم مربوط به مواد مخدر بوده است.

اجرای حکم اعدام این زندانیان در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته گذشته، با شدت گرفتن اعدام‌ها در ایران دست کم ۲۰ نفر به جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.

 

 از زمان تحلیف روحانی تا کنون

هفته گذشته ائتلاف جهانی علیه اعدام، که بیش از ۱۵۰ عضو از سراسر جهان دارد، در بیانیه‌ای با “بی رویه” توصیف کردن روند اعدام‌ها در ایران، از اتحادیه اروپا، سازمان ملل و جامعه جهانی خواست که این مساله را در راس هرگونه مذاکره ای با ایران قرار دهند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران که از سازمان‌های عضو ائتلاف جهانی اعدام است به روز می‌گوید: “پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران تا کنون ۳۱۲ اعدام به ثبت رسیده که ۱۸۴ مورد آن به تائید دستگاه قضایی ایران رسیده و ۱۲۸ مورد دیگر به صورت غیر رسمی به سازمان‌های مدافع حقوق بشر گزارش شده است.”

به گفته این فعال حقوق بشر آمار اعدام‌ها از سوم اوت، زمان تحلیف حسن روحانی تا کنون به ۲۲۳ نفر رسیده که اخبار ۱۴۰ مورد آن در خبرگزاری‌های رسمی منتشر و ۸۲ مورد نیز به صورت غیر رسمی گزارش شده است.

 آقای امیری مقدم می‌گوید از ۲۴ خرداد ماه، زمان برگزاری انتخابات تا امروز، بدون احتساب ماه رمضان، هر ماه ۹۰ تا ۱۰۰ نفر اعدام شده اند.

 کمیپن بین المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران، روز ۱۶ مهر در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که جمهوری اسلامی در ماه های قبل از این تاریخ،رکورد تازه ای از اجرای مجازات مرگ را به ثبت رسانده است.

به نوشته این دو سازمان حقوق بشری از زمان تحلیف حسن روحانی تا ۱۶ مهرماه، دست کم ۱۲۵ نفر به اتهامات و جرایم مختلف در ایران اعدام شدند.