سیزدهم آبان باعث تغییر رفتار آمریکا شد

نویسنده
حسین محمدی

» تفسیر اصول‌گرایان از واکنش‌ها به راه‌پیمایی:

به فاصله یک روز پس از برگزاری مراسم سیزدهم آبان٬‌ رسانه‌های مختلف اصول‌گرا ضمن ابراز رضایت از نحوه برگزاری این راه‌پیمایی٬‌تغییر لحن اخیر آمریکا را ناشی از برگزاری این راه‌پیمایی دانسته‌اند.

روزنامه کیهان - که مدیرمسوول آن توسط آیت‌الله خامنه‌ای منصوب می‌شود - برای گزارش نخست خود تیتر “آمریکا: مردم ایران به ما اعتماد ندارند” را برگزید و نوشت که این مساله به دلیل راه‌پیمایی سیزدهم آبان بوده است. کیهان نوشت: “مقامات کاخ سفید در واکنش به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان، اذعان کردند مراسم امسال از سال‌های پیش گسترده‌تر بوده و این حاکی از بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکاست.

در حالی که از روزهای قبل از ۱۳ آبان، رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب با فضاسازی و تلاش فراوان سعی داشتند اینگونه القاء کنند که مراسم روز مبارزه با استکبار، امسال با عدم استقبال مردم مواجه خواهد شد، مردم ایران یک‌بار دیگر ثابت کردند تحلیل‌های آنان چقدر سست و بی‌پایه است.

اینگونه بود که صدها خبرنگار داخلی و خارجی راهی سفارت سابق آمریکا در تهران شدند تا واکنش مردم به مراسم امسال را ببینند و مخابره کنند. حضور مردم و فریادهای “مرگ بر آمریکا”ی آنان چنان بود که حتی دشمنان را نیز وادار به اعتراف کرد و نشان داد برخلاف تمام جوسازی‌های خارجی و برخی دنباله‌های داخلی آنان، تزلزلی در روحیه استکبارستیزی مردم به وجود نیامده و آنان همچنان آمریکا را به فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی، “شیطان بزرگ” می‌دانند. در همین حال، “مری هارف” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به راهپیمایی روز ۱۳ آبان، به وجود سابقه عمیق بی‌اعتمادی اشاره کرد، اما گفت “طرفین امیدوارانه مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند”.

رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ نیز در تحلیلی٬ با اشاره به برخی سخنان اخیر مقام‌های ایالات متحده٬ این مساله را نشانه “تایید منطق استکبار ستیزی ملت ایران” دانست و نوشت: “داوم مواضع ضد ایرانی مقامات ارشد امریکا و رژیم صهیونیستی علیه مردم ایران که انتظار دارند بعد از ۳۵ سال ظلم، هیچ واکنشی نسبت به آنها نشان داده نشود، به خوبی روشن می سازد منطق استکبارستیزی جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته از جمله راهپیمایی ۱۳ آبان ۹۲ تا چه میزان دقیق و به جا بوده است، و در این میان افراد خوش بینی که تصور می کردند با عقب نشینی در برابر دشمنان ملت، می توان از «اعتماد سازی» سخن گفت و به تبع آن مشکلات داخلی را حل و فصل کرد باید بیش از هر زمان دیگر در نگاه خود به عرصه بین الملل تغییر صورت داده و «واقع بینانه» تر به مساله نگاه کنند”.

روز سیزدهم‌ آبان٬ سعید جلیلی٬ دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در جمع تظاهرات کنندگان سخنرانی کرده و گفته بود: “امام به آمریکایی ها می فرمود که مشکل شماست که بی منطق هستید و برای همین بود که امام می گفت آنان به غیر از برداشتن ما از مسیر خود راضی نمی شوند… امام منکر واقعیت‌ها نبود اتفاقاً هنر امام واقع‌بینی صحیح و دقیق بود، واقع‌بینی که مبتنی بر یک اندیشه صحیح است… امروز پس از ۳۴ سال واقعیتی را که امام متوجه آن شدند دوستان آمریکا به آن اعتراف می‌کنند و حتی به آن معترض نیز هستند… مرگ بر آمریکا مرگ علیه ملت آمریکا نیست بلکه مرگ علیه دولتی است که ظالمانه با ملت‌ها حتی با خود آمریکایی‌ها رفتار می‌کنند. شهید همت‌ها، باکری‌ها و بهشتی‌ها فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دادند و مرگ بر آمریکا را تبدیل به یک سمبل همبستگی و آزادی‌خواهی کردند… اینهایی‌ که صحبت از حقوق بشر می‌کنند خودشان هم می‌دانند که دروغ می‌گویند. این حقوق بشر یعنی حقوق ظالم‌ها این سازمان‌ها برای منفعت خودشان است نه برای مظلومان”.

پیش از این و پس از گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما و همچنین ملاقات ظریف و جان کری٬ زمزمه‌هایی پیرامون امکان حذف شعار “مرگ بر آمریکا” مطرح شده بود. حتی سایت هاشمی‌رفسنجانی نیز اقدام به انتشار خاطره‌ای از آیت‌الله خمینی پیرامون موافقت وی با حذف این شعار کرده بود که البته با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. برای مثال هم‌زمان با روز ۱۳ آبان٬ نمایندگان مجلس در صحن علنی و در میانه جلسه٬‌اقدام به سر دادن شعار “مرگ بر آمریکا” کردند و برخی دیگر از آنها خواستار برگزاری “هرچه باشکوه‌تر مراسم ۱۳ آبان” شدند.

سیزدهم آبان ماه٬ سال‌گرد یورش برخی از دانشجویان به سفارت آمریکا در سال ۵۸ و اشغال آن است. این دانشجویان بیش از یک سال برخی از اعضای سفارت را گروگان گرفتند. مساله‌ای که در نهایت منجر به قطع روابط میان ایران و آمریکا شد.

روز جمعه نیز احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران٬ در خطبه‌های نمازجمعه گفته بود: “آمریکا در تجربه نشان داده در مذاکره هیچ چیزی به کشور مقابل نداده است، آنها فقط زبان مقاومت را می فهمند وقتی مسئول سیاسی اتحادیه اروپا می گوید ما فشار و مذاکره را همزمان جلو می بریم ما هم به آنها می گوییم ما شعار مرگ بر آمریکا و مذاکره را همزمان پیش می بریم”.

اصول‌گرایان پیش از این نیز تلاش کرده بودند که به شعار “مرگ بر آمریکا” وجهه‌ای دینی داده و آن را برگرفته از قرآن معرفی کنند. عبدالله حاج‌صادقی جانشین نمایندگی ولی‌فقیه در مراسمی خطاب به “مداحان پاسدار” گفته بود: “دشمن با مذاکره می‌خواهد بعد جهانی انقلاب را بشکند. آنها می‌خواهند بگویند ما از اصول و آرمان‌های انقلاب دست برداشتیم در حالی که همچنان شعار مرگ بر آمریکا را می‌گوییم. قرآن شعار مرگ بر آمریکا را گفته است. دشمن می‌خواهد اینگونه القاء کند که ایران از شعار مرگ بر آمریکا پشیمان شده است”.

محمد جعفر اسدی٬ رییس بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح٬ نیز در این‌باره چنین گفته بود: “امام خمینی به حق فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و ملت ایران تا نفس دارد این شعار مرگ بر آمریکا را فریاد خواهند زد. افرادی که تلاش می‌کنند تا شعار مرگ بر آمریکا حذف شود در واقع تلاش آنها برای ورود شیطان به دل‌ها است. جاری شدن این شعار بر زبان مردم ایران به منزله «اعوذ بالله من‌الشیطان الرجیم» است همان طور که حضرت امام خمینی فرمود آمریکا شیطان بزرگ است”.

هفته گذشته بیلبوردهایی در سطح شهر تهران در مخالفت با آغاز مذاکرات محدود جمهوری اسلامی و آمریکا در سطح شهر تهران نصب شده بود که پس از افزایش انتقاد حامیان دولت٬ شهرداری تهران اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کرد. پس از چند روز درگیری٬ اعلام شد که موسسه فرهنگی‌ـ‌هنری “اوج” تهیه کننده این بیلبورد‌ها و بسیج شهرداری تهران مرجعی بود که با نصب آن‌ها موافقت کرده بود.

همچنین برخی از نهادهای زیرنظر سپاه پاسداران هم برگزاری همایشی با عنوان “مرگ بر آمریکا” را در دستور کار گنجانده اند.

سازمان هنری رسانه‌ای “اوج”، خبرگزاری “تسنیم”، “حزب‌الله سایبر”، شبکه “نصر‌ تی‌وی”، سازمان “بشارت” و سازمان فضای مجازی “سراج” برگزارکنندگان این جشنواره هستند و موضوعاتی چون “چرا مرگ بر آمریکا؟”، “چرا آمریکا غیرقابل اعتماد است؟”، “آمریکا و عهدشکنی”، “آمریکا و خودبرتربینی”، “آمریکا و حقوق بشر”٬ “آمریکا و ظلم”٬ “آمریکا و ایران‌هراسی”، “آمریکا در چنبره صهیونیسم جهانی”، “آمریکا و استعمار فرانو”، “دموکراسی دروغین در آمریکا”، “آمریکا و دیکتاتوری” و “آمریکا و جنبش ۹۹%” از دیگر موضوعات این جشنواره است.