همسر رئیس جمهور در خانه خودش جشن بگیرد

نویسنده
حسین محمدی

» دردسرهای مهمانی همسر روحانی در سعدآباد

برگزاری جشنی از سوی صاحبه عربی٬ همسر حسن روحانی٬ در کاخ سعدآباد به مناسبت تولد دختر پیامبر اسلام٬ با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها ضمن انتقاد از روحانی٬ خواستار پاسخ‌گویی دولت درباره هزینه‌های این مراسم و همچنین دلایل برگزاری آن شده‌اند.

آن‌‌گونه که رسانه‌ها نوشته‌‌اند٬ این جشن از سوی همسر حسن روحانی و با حضور “همسران وزرا، سفرا و زنان دولت” برگزار شده؛ مراسمی که مناسبت آن نیز تولد دختر پیامبر اسلام بوده و دولتی ها آن را “مولودی” و مخالفان دولت “جشنی اشرافی” خوانده اند.

روح‌الله حسینیان٬ نماینده مجلس٬ در نطق خود در مجلس، برگزاری این مراسم را با “جشن هنر شیراز” مقایسه کرد و گفت: “جشن هنر شیراز هم در ابتدا با هدف توجه به موسیقی سنتی ایجاد شد و بعد از آن سر از ناکجا آباد در آورد”.

جشن هنر شیراز٬ از جشن‌هایی بود که در زمان حکومت محمدرضا پهلوی و با حضور هنرمندان داخلی و خارجی برگزار شد٬ اما برگزاری آن با اعتراض گروه‌های مختلف جامعه همراه بود.

حسینیان در نطق خود همچنین اضافه کرد: “اعتراض جدی من به دخالت همسران مقامات در کارها است، همسر رییس جمهور اگر می خواهد جشنی برگزار کند، آن را در خانه خودش که هم بزرگ است و هم جادار برگزار کند؛ نه در کاخ‌هایی که متعلق به مردم است… باید با بدعت‌گذاری‌ها مقابله شود، قبلا هم در دولت‌هایی بودند کسانی که تلاش کرده‌اند والاحضرت ها را برگردانند اما مردم با حضورشان پای صندوق های رای به آن ها پاسخ دادند. رییس جمهور نباید اجازه بدهد که همسران مقامات از امکانات دولتی برای احیای سنت های جاهلی استفاده کنند”.

این اما تنها انتقاد اصول‌گرایان از برگزاری این مراسم نبود. رسانه‌های مختلف اصول‌گرا نوشتند که در این مراسم “رقص لزگی” توسط “شش دختر”انجام شده و به حاضران سکه‌های طلا اهدا شده است.

رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری در این زمینه نوشته بود: “رقص لزگی ۶ دختر، کنسرت موسیقی زنان و برگزاری شوی لباس زنان بخشی از ویژه برنامه‌های این ضیافت بود… با توجه به چهره و پوشش نامناسب بسیاری از افراد دعوت شده در این مراسم پرحاشیه، به خبرنگاران و عکاسان حتی اجازه نزدیک شدن به محیط کاخ سعد آباد نیز داده نمی‌شد تا این جشن خصوصی زنانه دولتی‌ها، انعکاسی در رسانه‌ها نداشته باشد”.

وب‌سایت اصول‌گرای ایران اسلامی هم در خبری مدعی شد که در این مراسم به هر یک از حاضران ۵ سکه بهار آزادی هدیه داده شد٬ لباس‌هایی با قیمت ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومان به نمایش درآمد و هزینه‌های این مراسم نیز میلیاردی بود.

محمدحسن آصفری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ نیز در واکنش به برگزاری این جشن٬ خواستار پاسخ‌گویی روحانی درباره نحوه تامین هزینه‌های این جشن شد و گفت: “دولت باید به مردم و نمایندگان پاسخ دهد که هزینه‌های جشن کاخ سعد آباد از کجا آمده است؟ دولت از یک سو از مردم می خواهد با توجه به خالی بودن خزانه با نگرفتن یارانه نقدی به دولت کمک کنند تا اهدافش را پیش ببرد و از یک سو چنین جشن هایی با چند صد میلیون تومان هزینه برگزار می‌کند”.

 

پاسخ‌ دولتی‌ها به منتقدان

اما مقام‌های دولتی مقابل انتشار این اخبار اقدام به پاسخ‌گویی کردند. روابط‌عمومی نهاد ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای در واکنش به انتقادها منتشر کرده و در آن نوشت: “امسال نیز به همین مناسبت و در امتداد سنتی هر ساله مراسم جشن ولادت زهرای اطهر (س) و روز زن؛ جشنی به میزبانی همسر رئیس جمهوری با حضور همسران سفرای کشورهای خارجی و مدیرانِ نظام اسلامی و همچنین جمع کثیری از بانوان فرهیخته ایران اسلامی برگزار شد”.

براساس آن‌چه در این بیانیه گفته شده: “در این جلسه با رعایت تمام جنبه های شرع مقدس و شئونی که مجالسی از این دست دارد، تعدادی از دختران خردسال به شادمانی پرداختند و نمونه هایی از پوشش و حجاب زنان اقوام مختلف ایرانی در ادوار و مناطق مختلف به نمایش درآمد”.

این بیانیه رسانه‌هایی که به انتقاد از برگزاری این جشن پرداخته بودند را به “ذکر افترا و مطالب کذب و دروغ” متهم کرد.

اسحاق جهانگیری٬ معاون اول دولت روحانی نیز در صفحه فیس‌بوک خود به نقل از همسرش - که در این مراسم حاضر بود - درباره این جشن نوشت: “جلسه ای رسمی بوده با حضور همسران سفرای مقیم تهران، محلش هم ساختمان حافظیه بوده است. یعنی همانجایی که همه ساله در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مراسم رسمی دیدار سفرای مقیم تهران با رئیس جمهور برگزار می شود. برنامه هم ویژه بانوان بوده است. لذا هیچ اختلاطی در کار نبوده است، شام هم نه تنها اشرافی نبود بلکه بسیار مختصر و در حد یک پذیرایی ساده بوده، به ما هم یک سمبوسه و یک تکه پیتزای کوچک رسید”.

جهانگیری ادامه داده: “پیش خودم گفتم منتقدین ما که اینطور رگ های گردن را به حجت قوی کرده اند کجا بودند وقتی که در دولت قبل جلساتی با دعوت از ایرانیان مقیم خارج کشور و استقرار در هتل پنج ستاره، با پرداخت کلیه هزینه ها از جمله هزینه بلیت و گاهی تا ده هزاردلار برای هر نفر با آن همه ریخت و پاش برگزار می کردند؟ جالب است که در آن زمان آرام و خاموش و حتی دعاگوی دولت بودند ولی امروز به یک برنامه رسمی اینطور با توسل به دروغ، گیر می دهند. واقعا نیروی سیاسی برای زدن رقیب و جا انداختن گفتمان “اشرافیت” مجاز به دروغ بافی است؟ آیا خانم ها در شعار فقط نصف جامعه ما هستند ولی اجازه ندارند یک جلسه کوچک ۱۵۰نفره برای خودشان داشته باشند؟”

هم‌‌زمان الهام امین‌زاده٬ معاون حقوقی روحانی٬ در گفتوگویی با ایسنا٬ ضمن تکذیب اخبار رسانه‌های اصول‌گرا درباره این جشن٬گفت: “این مراسم با سخنرانی سرکار خانم الهی قمشه‌ای درخصوص جایگاه زن در اسلام و نقش زن در خانواده آغاز شد و ایشان به راهکارهایی جهت اعتلای نهاد خانواده اشاره نمودند. در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از پوشش و حجاب زن ایرانی در ادوار و مناطق مختلف به نمایش گذاشته شد. در این مراسم به هیچ کدام از حاضرین سکه‌ای اهدا نشد. هیچ خبرنگار و مردی در این مراسم حضور نداشت و خلاف شرعی مشاهده نگردید”.