خطرناک ترین در تاریخ انفورماتیک

نویسنده

» گزارش ایل جورناله از ویروس جاسوس شعله

رولا اسکولاری

اسمش فلیم است و  از دوسال پیش در سیستم های کامپیوتری خاورمیانه، اختلال ایجاد می کند، اما  هدف اصلی آن ایران بوده است. حالا یک شرکت امنیت سایبری روسی  این ویروس را کشف کرده و  درباره آن اعلام داشته: “فلیم، یکیی از پیشرفته ترین ابزار حمله سایبری است”. معنی نام آن “شعله آتش” است و آرام ارام وارد کامیپوترها می شود و سرانجام به آن صدمه ای وارد می کند که قابل درمان نیست.

در قدرت این ویروس هیچ شکی نیست و پیداست که یکی از اهداف اصلی اش ایران است، کشوری که بیش از کشورهای دیگر  آلوده شده است اما  کشور های دیگر عبارتند از  مصر، سوریه، سرزمین های فلسطین، لبنان و سوریه است. لابراتوار روسی کاسپرسکی، که یکی از بزرگترین تولید کنندگان آنتی ویروس در جهان است، می گوید که فلیم از استانکس نت که در سال 2010 کشف شد و سایت های اتمی ایران را مورد حمله قرار داد، موثر تر است. هرگز مشخص نشد که چه کسی پشت این قضیه است اما بسیاری حدس می زنند که اسرائیل و آمریکا در ساخت آن دست دارند و هدفشان پایان دادن به برنامه های اتمی این کشور است.

حتی الان هم کشف شدن فلیم، باعث بوجود آمدن شایعات و رد و بدل شدن اتهامات شده است. دیروز، اظهارات معاون نخست وزیر اسرائیل از رادیو نظامی پخش شد که باعث بوجود آمدن تردید هایی در مورد نقش اسرائیل در طراحی این ویروس شد. موشه یعلون، گفت: “این منطقی است که هر کس که ایران را تهدید مهمی تلقی می کند از هر وسیله ای برای متوقف کردن آن استفاده کند. اسرائیل این شانس را دارد که یکی از کشور های پیشرفته از لحاظ تکنولوژی است و با ابزار هایی که دارد، هرنوع امکانی برایش فراهم است.”

آنشل پففر، کارشناس نظامی روزنامه هاآرتض، معتقد است که اظهارات یعلون را می شود به دو طریق تفسیر کرد. این اظهارات یا یک حرکت بدون قاعده است، یا اقدامی است برای اینکه این توهم بوجود بیاید که اسرائیل قادر است دست به چنین حمله ای بزند، حتی اگر در واقع چنین چیزی حقیقت نداشته باشد. وی می گوید: “امروز، اگر یک دانشمند اتمی ایرانی باشی، از ترس نمی توانی از کامپیوتر ات استفاده کنی، انگار که فلج شده باشی.”

ایران از اظهارات یعلون برای یک ضد حمله استفاده کرد و با نقل آن، دولت اسرائیل را متهم کرد که تولید کننده ویروس فلیم است و سخنگو وزارت خارجه ایران  گفت رژیم نامشروع اسرائیل که برای حمله به ایران ویروس طراحی کرده اما همزمان مرکز مدیریت امداد و هماهنگی رخداد های رایانه ای (ماهر)، در سایت خود ادعا کرد که  ایران موفق به شناسایی و پاکسازی شعله  شده است.

اما شرکت روسی کاسپرسکی، حتی شناسایی این ویروس را هم بسیار مشکل توصیف می کند. این شرکت به نمایندگی از اتحادیه بین المللی ارتباطات، بعد از یافتن نشانه هایی در سایت وزارت نفت ایران، متوجه وجود این ویروس شد. به گفته روس ها، ویروس شعله دو سال است که بدون هیچ مانعی  به کارش ادامه داده و به گفته کارشناسان  امنیت رایانه ای دانشگاه بوداپست که تحقیقاتی  در زمینه ویروس فلیم  منتشر کرده اند، این ویروس پنج سال است که در سایر کشور ها فعال بوده است.

 روس ها معتقدند که فلیم یک سلاح سایبری است که کشورهای مختلف را مورد حمله قرار داده است. دست کم هزار کامپیوتر  صدمه دیده . الکساندر گوستف، متخصص لابراتوار کاسپرسکی، گفت که برای تولید چنین ویروس حساسی احتیاج به منابع مالی گسترده و تیمی از متخصصان است که شبانه روز کار کنند.

 بسیاری از تحلیلگران گفته اند که درحال حاضر در حال بررسی این نکته هستند که آیا در پشت تولید این ویروس یک دولت قرار دارد یا نه.

اگر منشا فلیم ناشناخته است، اما هدف آن کاملا مشخص است: دزدی اطلاعات از صفحات کامپیوتر. آنشل پففر، توضیح می دهد که فلیمر قادر است از صفحات کامپیوتر عکس بگیرد، مکالمات اسکایپ را ضبط کند و به همه فایل های ذخیره شده دسترسی دارد. فلیم ویروسی نیست که با پاسخ اتوماتیک فعال شود.

این ویروس از راه دور کنترل می شود: شاید این بهترین راه باشد برای اینکه  نتوانند به آسانی شناسایی و کشفش کنند. فلیم، به گفته شرکت روسی، وارد لب تاب ها و کامپیوتر های شخصی و  کامپیوتر شرکت ها و سازمان های دولتی می شود. پففر می گوید: “فلیم با استاکس نت که برای خرابکاری و کند کردن دستگاه ها طراحی شده، متفاوت ها دارد، فلیم یک ویروس جاسوس است.”

ایل جورناله، 30 مه