سرد شدن احساسات ضد آمریکایی در ایران

نویسنده

» مقاله ای از فاکس نیوز در مورد تاثیر تحریم ها

مردم ایران سال ها زیر فشار تحریم های غرب بودند که به دلیل برنامه های پنهانی اتمی این کشور اعمال شده است. ما شش قدرت جهان طبق توافقنامه ژنو برخی از این تحریم ها را برداشتند و امید به بهبود وضعیت اقتصادی را ایجاد کردند.

مهرداد عمادی، اقتصاددان شرکت مشاوره ای بتاماتریکس در لندن می گوید: “احساس مردم بخصوص در شهر های بزرگ در قبال آمریکا دوستانه تر شده و این ارتباط مستقیم با روابط خارجی و تحریم ها دارد.”

کشوری که نرخ تورم آن به ۳۵ درصد رسیده است و میزان بیکاری ۱۵ درصد است و غذا و دارو به شدت گران شده است، امید تازه ای برای بیرون رفت از این وضعیت وخیم اقتصادی بوجود آمده است.

او می گوید: “یک تاثیر آرام کننده که ناشی از امید به آینده بهتر بوجود آمده است که این حس تاریک را دستکم تا قسمتی برطرف کرده است.”

طبق آخرین تحقیقات موسسه تحقیقاتی رند، در مورد افکار عمومی ایران نسبت به آمریکا، اکثر ایرانی ها موافق از سر گیری روابط با آمریکا هستند. اگرچه برخی از ایرانی ها موافق با برنامه های اتمی هستند و آن را یک برنامه ملی می دانند اما از انزوای اقتصادی و سیاسی نیز بدشان می آید.

توافقنامه اخیر ایران و شش قدرت جهان باعث شده است که ایران در ازای متوقف کردن برنامه های اتمی اش، ۸ میلیارد دلار از سرمایه های این کشور بازگردانده شود.

نادر، صاحب یک کافی شاپ در مشهد می گوید: “شادی به ایران بازگشته است. مردم از زندگی لذت بیشتری می برند و فضای مثبتی بوجود آمده است و موقعیتی است که مردمان کشورها بدون محدودیت بتوانند دوست باشند.”

نادر می گوید قیمت بلیط هواپیما ارزان شده است و این برای ایرانیان که عاشق سفر هستند، مهم است.

در سه دهه گذشته، حکومت ایران از تبلیغات منفی علیه آمریکا بعنوان ابزاری سیاسی استفاده می کرد. حتی ساعت ها بعد از توافق ژنو، رهبران ایران از این توافق بعنوان پیروزی یاد کردند و آن را به گونه ای چیره شدن بر غرب معرفی کردند.

با این حال رهبران ایران از این لحظه برای ایجاد شوق ملی استفاده کردند و آن را باعث پررنگ تر شدن نقش حکومت دانستند و به مردم ایران وعده دادند که فرصت های تجاری زیادی برای کار با شرکای تجاری در سرتاسر جهان بوجود آمده است.

منبع: فاکس نیوز، ۳۱ ژانویه