از خشونت نیروهای امنیتی مبهوت شده ایم

نویسنده
آرش معتمد

» حمایت سازمان های حقوق بشری عرب از جنبش سبز

در ادامه حمایت سازمان هاو چهره های روشنفکر عرب از جنبش سبز ایران، تعداد زیادی از سازمان های مدافع حقوق بشری در کشورهای عربی با انتقاد از رفتار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در برخورد با تظاهرکنندگان جنبش سبز، خواستار توقف فشارها علیه معترضین و آزادی متهمان به راه اندازی “انقلاب مخملین” شدند.

21 سازمان از مدافعان حقوق بشر در کشورهای عربی که در  شش کشور مصر، سوریه، عراق، بحرین، تونس و بحرین مشغول فعالیت هستند، روز گذشته با انتشار نامه ای خواستار اقدام فوری سازمان ملل متحد برای پایان بخشیدن به “خشونت های دولت جمهوری اسلامی علیه مخالفان خود” شدند.

آنچنان که سازمان دیده بان حقوق بشر گزارش داده است، دو خواسته اصلی سازمان های مذکور از حکومت اسلامی عبارت است از:نخست آنکه به سرعت کلیه “حملات و عملیات امنیتی” علیه شرکت کنندگان جنبش سبز در تظاهرات اعتراضی 22 بهمن را پایان بخشد و دوم افرادی راکه به اتهام توطئه برای راه اندازی “انقلاب مخملی” در زندان به سر می برند، آزاد کنند.

گفتنی است در آخرین دور تظاهرات مخالفان علیه محمود احمدی نژاد در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب، ماموران انتظامی با حضور گسترده در شهر تهران به ضرب و شتم بازداشت کنندگان پرداختند و ضمن بازداشت ده ها تن از معترضین،با ماشین های نظامی از روی تظاهر کنندگان رد شدند.این برخورد به حدی خشن بود که مهدی کروبی رفتار حاکمیت در روز 22 بهمن را تلاش برای “پادگانی کردن” پایتخت نامید.

 

خشمناک از حملات خشن

در همین راستا یکی از اعضای موسسه مطالعات حقوق بشر در قاهره ـ پایتخت مصر- از «بهت» خود نسبت به برخورد نیروهای امنیتی با جنبش سبز سخن گفته است: “ما از حملات خشن نیروهای امنیتی ایران بهت زده و خشمناک هستیم.”

معتز الفجیری ضمن اشاره به “تلاش برای برقراری حقوق قانونی” حامیان جنبش،محاکمات ترتیب داده شده علیه معترضین را “غیرعادلانه” خوانده و از حمایت جامعه مدنی دنیای عرب از “برادران و خواهران ایرانی” سخن گفته است.

 

حمایت روشنفکران و چهره های سیاسی لبنان

حمایت این فعالین عرب مدافع حقوق بشر پس از آن اعلام می شود که در ماه بهمن 90 تن از روشنفکران و چهره های سیاسی و اجتماعی لبنان بیانیه ای را امضا کردند که بر همدلی آنان با آزادی خواهان جنبش سبز که در مقابل “استبداد” ایستاده اند تاکید داشت: “امروز ما ندای مردم ایران را می شنویم، و معنی آزادی و بهای آن را می‌فهمیم. ازاین پس ما در کنار جنبش سبز مردم ایران، و آزادی‌خواهانی که در مقابل استبداد ایستاده اند خواهیم ایستاد.”

 بیانیه روشنفکران لبنانی نخستین حمایت آشکار نخبگان جهان عرب از دموکراسی خواهان در ایران بود. در بیانیه این روشنفکران که به دعوت موسسه “سمیر قصیر” ـ روزنامه نگار سرشناس و فقید لبنانی -  این بیانیه را امضا کرده بودند همراهی “با مردم ایران برای دستیابی به آزادی، دموکراسی و گوناگونی اندیشه” مورد تاکید قرارگرفته بود. گفتنی است نام هیچ یک از اعضای “حزب الله” لبنان در میان امضا کنندگان نامه مذکور به چشم نمی خورد.

 

جامعه جهانی بحران ایران را بررسی کند

در همین ارتباط روز گذشته کمال جندوبی از کمیته “احترام به آزادی و حقوق بشر” در تونس در توضیح نامه سازمان های مدافع حقوق بشر در کشورهای عربی به مواضع محمد جواد لاریجانی در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد و خواستار فشار اعضای جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی شد.

در نشست اخیر شورای حقوق بشر که در آخرین روزهای بهمن ماه در ژنو برگزار شد، محمد جواد لاریجانی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی انتقادات کشورهای غربی علیه ایران در زمینه زیر پا گذاشتن آشکار حقوق بشر به ویژه پس از انتخابات 22 خرداد را رد کرد. او  ایران را “دموکراتیک” ترین کشور منطقه خوانده و ادعا کرده بود: “هیچ معترضی به خاطر اعتراض به نتایج انتخابات به زندان نرفته است.”

 این ادعا همزمان خشم و شگفتی منتقدان را برانگیخت چرا که این نخستین بار بود که یک مقام بلند مرتبه جمهوری اسلامی به کل زندانی شدن معترضین به نتایج بحث انتخابات اخیر را منکر می شد.

گفتنی است پیش از این  42 سازمان مدافع حقوق بشر جهان عرب از کشورهای فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، تونس، بحرین، یمن، مصر، مراکش و اردن با صدور بیانیه مشترکی، همبستگی خود را با مردم ایران ابراز کرده بودند. این بیانیه که اوایل ماه مرداد به مناسبت روز حقوق بشر منتشر شد،خواستار آزادی بازداشت شدگانی که در جریان بحران بعد از انتخابات دستگیر شده اند، تحقیق وتفحص عادلانه در مورد شکنجه و بدرفتاری ها با بازداشت شدگان و محاکمه  مقصران خشونت های اعمال شده علیه حقوق بشر مردم، و همچنین انحلال “نیروهای نظامی بسیجی یا گروه های خود گمارده لباس شخصی که بطور وسیعی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایجاد وحشت و خشونت علیه مردم بکار گرفته می شود تا مردم را به تسلیم وادار کنند” شده بود.

این سازمان های عربی در توصیف وضعیت دموکراسی در کشورهای منطقه به توجیهات مشابه دولت های مستبد خاورمیانه برای سرکوب مخالفان اشاره کرده بود: “سازمان های امضاء کننده این بیانیه به منطقه ای تعلق دارند که مردم آن همواره گرفتار حکومت های مستبدانه بوده اند. این حکومت ها اعمال ظلم توسط حکام را بعنوان واکنشی ضروری در وضعیت جنگ با اسرائیل یا خصومت و دشمنی غرب توجیه می کنند.”