بازگشت بی سر و صدای فائزه هاشمی به ایران

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پیش بینی رسانه های جناح راست درست نبود

سایت های وابسته به جناح حاکم و نهادهای امنیتی در ایران از بازگشت فائزه هاشمی به کشور خبر داده اند. بر اساس این گزارش ها دختر اکبر هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه ۲۹مرداد “بی سر و صدا” به کشور بازگشته است. او پنجشنبه ۱۲ مرداد از ایران خارج شده و به انگلستان رفته بود. فائره هاشمی پیش از این توسط دادگاه انقلاب تهران به شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده بود. دادگاه تجدیدنظر تهران این حکم را عینا تایید کرد. خروج قانونی او از کشور و بازگشت وی در شرایطی اتفاق افتاده که حکم صادرشده علیه دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دایره اجرای احکام رفته است.

علیرغم این مسئله و در حالی که احتمال ممنوع الخروج بودن فائزه هاشمی می رفت، خبرگزاری مهر به نقل از یک عضو خانواده هاشمی نوشت که وی “به صورت قانونی” کشور را به مقصد کشور انگلستان ترک کرد.

او اطمینان داد که هاشمی “حتما به کشور باز می گردد”.

وکیل فائزه هاشمی هم در این خصوص گفت که محکومیت موکلش شامل منع خروج از کشور نیست و سفر او به خارج مانع قانونی نداشت.

محمود علیزاده طباطبایی به خبرگزاری مهر گفت که خانم هاشمی برای انجام “کارهای تحصیلی جدید” از ایران به طور قانونی خارج شد و افزود که از مقصد موکلش اطلاعی ندارد.

این اظهارات پاسخی بود به انتقادات زیادی که علیه فائزه هاشمی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پس از خروج وی از کشور در رسانه های جریان حاکم صورت گرفت. این رسانه ها و کاربران آنها دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلام را به نادیده گرفتن حکم صادرشده علیه دختر هاشمی رفسنجانی متهم کرده بودند.

 

ممنوع الخروجی؟

در همین راستا خبرگزاری فارس با اشاره به محکومیت وی نوشت: “بر اساس قانون پس از صدور حکم قطعی توسط دادگاه تجدیدنظر در مواردی که مدعی‌العموم شاکی پرونده است، دادستان خواستار اجرای حکم صادره می‌شود و دادگاه مربوطه ملزم به ابلاغ رای به متهم و دایره اجرای احکام است تا ظرف ۱۰ روز حکم اجرا شود اما با گذشت پنج ماه از نهایی شدن حکم محکومیت فائزه، هنوز خبری از اجرای حکم وی نشده است.”

این در حالی است که محمدسلطان همتیار قاضی دادگستری استان تهران با اشاره به خروج فائزه هاشمی‌رفسنجانی از کشور قبل از اجرای حکم قطعی شده حبس وی، اظهار کرد: “واحد اجرای احکام مربوطه باید در این زمینه اظهارنظر کند اما احتمالا این فرد یا ضامن داشته یا وثیقه ارایه کرده است. صرف قطعیت حکم نیز مانع خروج از کشور نیست”.

قاضی دادگاه کیفری استان تهران با بیان اینکه احتمالا این فرد با قرار وثیقه یا کفالت آزاد بوده است، گفت: “اگر حکم قطعی به مرحله‌ای رسیده باشد که ابلاغ شده یا باید اجرا شود، فرق می‌کند اما ممکن است سیر قانونی دیگری غیر از قطعیت حکم داشته باشد مانند اینکه باید فرد فراخوان و احضار شود و احضاریه به خودش یا وثیقه‌گذار و ضامن ابلاغ شود.”

همتیار افزود: “اگر ممنوعیت خروج کسی به مراجع ذی‌ربط اعلام نشود، قطعی بودن حکم، مانع از خروج وی از کشور نیست زیرا ممکن است حکم فردی قطعی شده باشد، اما ممنوع‌الخروج نباشد.”

 

زندان پر، زندان خالی

 وکیل فائزه هاشمی نیز در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود صدور حکم حبس برای فائزه هاشمی از سوی قوه‌قضاییه حکم وی اجرا نشده است؟ گفت: “برای اجرای حکم فائزه هاشمی چندین مرتبه اقدام شده ولی زندان خالی وجود ندارد. هزاران محکوم به زندان در انتظار اجرای حکم خود هستند و این در حالی است که زندان‌ها هنوز خالی نشده‌اند.”

به گفته وی محکومان بسیاری هستند که با وجود صدور حکم به قید وثیقه آزاد شده و حتی خارج از کشور تحصیل می‌کنند.

وکیل هاشمی خاطرنشان کرد: “فائزه هاشمی ممنوع‌الخروج نیست و این مساله تنها در مورد محکومان مالی مصداق دارد.”

این سخنان که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت با واکنش غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها روبرو شد که با رد ادعای عدم اجرای حکم فائزه هاشمی به خاطر پر بودن زندان‌ها، به فارس گفت: “هر فردی که از سوی دادستان معرفی شود را در زندان پذیرش می‌کنیم.”

اسماعیلی افزود: “این ادعا درست نیست و عدم اجرای حکم ربطی به جمعیت داخل زندان‌ها ندارد.”

تمام این مسائل در حالی بود که فائزه هاشمی، به روزنامه شرق گفته بود برای تماشای مسابقات المپیک به لندن رفته و پس از پایان بازی ها به ایران بازخواهد گشت.

رسانه های وابسته به جریان حاکم و نهادهای امنیتی اما توجهی به این توضیحات نداشتند. به عنوان مثال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران ، با طرح این پرسش که “چه کسی پاسخگوی خروج فائزه هاشمی است؟” نوشت: “سؤال بسیار مهمی که در اذهان عمومی مطرح است، این است که با وجود محکومیت قطعی فائزه هاشمی رفسنجانی چگونه وی توانسته است از کشور خارج شود؛ خروجی که مشخص نیست برگشتی در کارش باشد!”

فارس سپس فائزه هاشمی را “یکی از آقازاده‌های فعال در پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم” نامید که در “ساختارشکنی و نسبت‌های ناروا به مسئولین رده بالای نظام، گوی سبقت را از دیگران ربوده بود.”

به نوشته فارس، وی “هرچند مدتی در عرصه سیاست به صورت علنی و آشکارا ورود نکرده بود، اما بستر فراهم شده در حوادث انتخابات را مغتنم شمرد و با تایید طرح دروغ بزرگ «‌تقلب در انتخابات» در اردوکشی‌های خیابانی به فعالیت‌هایی علیه امینت نظام جمهوری اسلامی پرداخت. ”

این سایت سپس دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به “فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام” متهم کرد و با اشاره به مصاحبه او با روزآنلاین نوشت: “علیرغم اتهاماتی که به فائزه هاشمی رفسنجانی در فتنه سال ۸۸ مطرح بود، اما قوه قضاییه فائزه هاشمی را فقط به دلیل مصاحبه مذکور به دادگاه فراخواند. ”

 

مصاحبه با روز

فائزه هاشمی در گفت و گویی که روز اول اردیبهشت سال۹۰ با “روز” انجام داد، از اینکه “مملکت به دست اراذل و اوباش و رجاله ها” افتاده، ابراز تاسف کرده بود.

او در آن مصاحبه گفته بود این افراد “آنقدر قدرتمند شده اند که دیگر نمی توانند با آنها برخورد کنند.”

سخنان فائزه هاشمی در واکنش به برخوردهای سعید تاجیک، از اعضای حزب الله و بسیج که همراه با دوستانش در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری به او و پدرش فحاشی کرده بودند، بیان شده بود.

انتشار فیلم فحاشی ناموسی و مزاحمت تاجیک برای فائزه هاشمی انعکاس زیادی در افکار عمومی و میان کاربران شبکه های اجتماعی داشت.

به دنبال این مسئله و اعتراض هایی که حتی در میان اصولگرایان و برخی مقامات حکومتی صورت گرفت، غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه گفته بود سعید تاجیک بازداشت شده و با قرار مجرمیت در زندان به سر می برد. اما تنها چند روز بعد سعید تاجیک از محل کارش با روزآنلاین مصاحبه کرد و خبر از آزادی خود داد.

او در آن مصاحبه فحاشی ها و اتهامات خود علیه فائزه هاشمی را تکرار کرد.

پیش از آن، آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در اشاره ای تلویحی به انتشار فیلم فحاشی به دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: “برخی جوانان با اخلاص، مومن و خوب، متأسفانه تصور می کنند که اینگونه اقدامات وظیفه است، اما این رفتارها دقیقا خلاف و عکس وظیفه است.”

فائزه هاشمی اما در واکنش به این سخنان رهبر جمهوری اسلامی به روز گفت: “این فیلم آنقدر زشت و غیرقابل دفاع بود که مجبور شدند در برابر افکار عمومی عکس العملی داشته باشند”.

او با این حال از اینکه در زمان محکوم کردن فحاشی این افراد، باز هم از آنها به عنوان “افراد مخلص و متعهد و جوانان دلسوز” یاد می شود گلایه کرد و گفت این توصیفات با آن محکومیت تناقض دارد.

به گفته فائزه هاشمی “عاملان حملات و فحاشی هایی که در سال های اخیر علیه من و سایر اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی انجام شده خودسر نیستند، این مسائل نه تنها در باره ما بلکه در باره همه، کاملا با برنامه ریزی انجام می شود و این تز را دنبال می کند که یا با ما باشید یا ساکت باشید یا نباشید”.

او که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دو بار بازداشت شده بود همچنین با تأکید بر اینکه “همان افرادی که دستور سرکوب مردم را می‌دهند چنین هتاکی‌هایی را سازماندهی می‌کنند” گفت: “اداره مملکت الان با همین رجاله‌ها و اراذل و اوباش است.”

پس از انتشار این مصاحبه، دادستان کل کشور بدون آنکه توضیحی درباره ادعای ناصحیح خود درباره زندانی بودن سعید تاجیک بدهد، گفت شخصا مصاحبه دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را دیده و برخی مطالب آن حقیقتا مجرمانه هستند و دستور برخورد با او را به مدعی العموم داده است.

 

مورد همیشگی

فائزه هاشمی پیش از این نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول نشریه “زن” بود که در آن احکامی مانند برابری دیه زن و مرد و تعدد زوجات نقد می شد.

نظرات او درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همواره با خشم محافل و جریانات مذهبی و رادیکال در داخل حکومت روبرو بوده است.

ابراز تاسف از ارزش شدن چادر مشکی در سال های پس از انقلاب در یک مصاحبه تلویزیونی، چاپ عکس تبلیغاتی فرح پهلوی در نشریه زن، مصاحبه و نظرخواهی از ابوالحسن بنی صدر، آزاد بودن اختیار حجاب توسط زنان مسلمان و دوچرخه سواری خود او، از جمله این دیدگاه ها و اقدامات بوده است.

حمایت فائزه هاشمی از میرحسین موسوی در دوران پیش از انتخابات ریاست جمهوری و حضور چند باره او در تظاهرات طرفداران جنبش اعتراضی پس از انتخابات، بر حجم حملات به او افزود.

وی همچنین در مصاحبه هایی به صراحت پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات را ناشی از تقلب و کودتا عنوان کرد.

فائزه هاشمی از سال ۱۳۸۸ تاکنون چند بار بازداشت اما به سرعت آزاد شد.

 

المپیک تمام شد، فائزه کجاست؟

خبر بازگشت وی به کشور در رسانه های وابسته به جناح حاکم در حالی منتشر شده که این رسانه ها هفته گذشته با اشاره به پایان مسابقات المپیک، از اینکه فائزه هاشمی هنوز به کشور بازنگشته انتقاد کرده بودند.حتی سایت صراط در این خصوص نوشت: “امیدی به بازگشت این محکوم امنیتی به ایران نیست.”

به نوشته این سایت، به نظر می رسد “سفر فائزه هاشمی نظیر آقازاده دیگر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به لندن، به این زودی ها پایان ندارد و دیدن بازی های المپیک یا دیدار با اعضای خانواده در لندن شبیه بهانه ای است که مهدی هاشمی هم در ابتدای خروجش از ایران تراشیده بود و هنوز با اینکه از سمتش در این دانشگاه کنار گذاشته شده ،در لندن و در کنار دیگر دوستانش زندگی می کند.”

صراط که توسط خواهرزاده حسین شریعتمداری، مدیرمسئول و نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان اداره می شود، افزود: “به نظر می رسد همانطور که مهدی هاشمی به بهانه سرکشی به واحد های دانشگاه آزاد در لندن ماندگار شد فائزه هاشمی هم مدتی در آنجا ساکن شود چرا که دو روز از اختتامیه این بازی ها گذشته است و آخرین کاروان ایرانیان حاضر در لندن هم شب گذشته وارد فرودگاه امام خمینی تهران شدند اما از دختر اکبر هاشمی رفسنجانی خبری نشد است.”

این سایت سپس از “مسئولان” خواست تا “تصمیمی قاطع برای بازگشت وی به کشور و اجرای حکمش بگیرند تا شائبه های مصونیت برخی آقازاده ها از بین برود.”

سایت های وابسته به جناح حاکم دیروز بازگشت فائزه هاشمی به کشور را “با چراغ خاموش” توصیف و ابراز امیدواری کردند “مراحل قانونی اجرای احکام اعمال مجرمانه وی توسط دستگاه های ذیربط اجرا شود.”