ایران میان مصالحه و جنگ همه جانبه

نویسنده

» مقاله ای از اونیر

ریکاردو ردایللی

بعد از این همه مدت، مدح و ثنا جایگاه خود را در ایران امروز از دست نداده است. در این ماه، بمناسبت ولادت دومین امام شیعیان، امام حسن، سایت رهبر ایران، خامنه ای، نوشته ای را از وی منتشر کرد که در آن از درایت امام حسن و صلح با رقبایش بجای درگیر شدن در یک جنگ، تقدیر کرده بود. معمولا، حکومت ایران اما سومین امام، امام حسین را گرامی می دارند که ۶۸۰ سال پیش در کربلا جنگید و شهید شد. وی الگوی ایده آل رهبران جمهوری اسلامی است که آن ها هم همواره تندروی می کنند.

اما امروز، ایران بین تحریم های اقتصادی و تهدید اسرائیل که دائما می گوید در صورت ادامه یافتن برنامه های اتمی این کشور به ایران حمله می کند، درحال له شدن است و پیامد های آن فاجعه آمیز خواهد بود. یادبود امام حسن، کسی که با مصالحه توانست بقای امت اش را تضمین کند، امروز نشانه ای است از آماده شدن حکومت برای اجابت درخواست های بین المللی. این یک تغییر روش دشوار برای خامنه ای است که در سال های اخیر مانع از کوتاه آمدن ایران از برنامه های اتمی شده است و ایران همواره از آن امتیازگیری کرده است. خطر از دید بسیاری این است که درصورتی که ایران از برنامه های اتمی اش کوتاه بیاید، از قدرت خامنه ای کاسته شود.

عواملی که باعث این انتخاب شده اند: تردید نداشته باشید که تحریم های اقتصادی و نفتی به اقتصاد ایران ضربه می زند. ارزش ریال پایین آمده است و ذخیر ارزی کم شده است، تورم و بیکاری بشدت افزایش پیدا کرده است. تخمین زده شده است که ایران روزانه ۱۳۰ میلیون دلار از کم شدن میزان فروش نفت، ضرر می کند. از سوی دیگر کشور از لحاظ سیاسی منزوی شده است و با شورش های سوریه، تنها متحد واقعی اش در منطقه روزبروز ضعیف تر می شود.

اما در نهایت این تهدید به حمله اسرائیل است که بیش از پیش واقعی تر شده است. تهدیدی که در این ماه اعلام شد، با تحریم های کشورهای غربی یک پارادوکس ایجاد کرده است. شاید به نظر یک بازی برسد که در آن موشک هایی مزین به ستاره داوود، روی ایرانی فرود می آید که قبلا بر اسر تحریم ها به زانو درآمده است. برخی دیگر، معتقدند که حمله به ایران نقشه دولت ناتنیاهو است با وجود مخالفت سران ارتش اسرائیل و دولت اوباما، گرفته شده است. پیش بینی نتیجه غیر ممکن است، اگرچه نخست وزیر اسرائیل دائما می گوید که دشمن را باید به هر قیمتی متوقف کرد. حتی کاخ سفید هم در آغاز سال انتخابات گزینه حمله نظامی را مد نظر قرار داده بود. اما خطر موفقیت آمیز نبود این حملات یا یک انفجار غیر مترقبه باعث شده است که محتاطانه تر برخورد کنند. قبلا رئیس جمهور دموکرات آمریکا، کارتر، از جمهوری اسلامی ضربه خورده بود. اگرچه اسرائیلی ها می دانند که حمله آنان در آخرین روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، اوباما را وادار به حمایت می کند.

برخی هم خاطر نشان می کنند که اسرائیل قبلا به نتایجی که می خواهد، با تهدید ایران، رسیده است: از یک سو از اسرائیل خواسته می شود که به ایران حمله نکند، از سوی دیگر گوششان را به اعتراض یهودیان ساکن سرزمین های اشغال شده و سختگیری های آنها نسبت به فلسطینیان بسته اند. اما برای جنگ طلبان اسرائیل و آمریکا نیاز به یک حمله نظامی به ایران مسلم است و دلیل این کار یک موضوع است: با ایران نمی شود به توافق رسید. تندروهای حکومت شیعه ایران هم به یک چیز می اندیشند: مصالحه بی فایده است زیرا دشمنان حکومت اسلامی تنها به نابودی آن می اندیشند. مثال صلح امام حسن برای آنها تنها یک توهم خطرناک است که باید از آن دوری کرد.

منبع: اونیره، 19 اوت