مصاحبه ای که انجام نشد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سردبیر فارس: همه شما وطن فروش و عامل صهیونیسم اید

در پی انتشار مصاحبه هایی ازخانواده های برخی جان باختگان بعد از انتخابات مخدوش 22 خرداد در خبر گزاری فارس و تکذیب مطالب منتشر شده از سوی این خانواده ها، به سراغ عباس توانگر، سردبیر این خبرگزاری رفتیم و او را درباره انتشار این مصاحبه ها مورد سئوال قرار دادیم.وی ضمن امتناع از مصاحبه، روزنامه نگارانی را که از کشور خارج شده اند، وطن فروش و عامل صهیونیست خواند.

 

کشته شدگان اغتشاشگر و کشته شدگان بسیجی

طی یک سال گذشته جمهوری اسلامی، معترضان انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته را اغتشاش گر نامیده و کشته شدگان تجمعات اعتراضی را نیز همچنین، اما از طرف دیگر مدعی شده است که تعدادی از کشته شدگان از افراد بسیج بودند.

حسین طائب، فرمانده وقت بسیج، تعداد شهدای بسیجی را 7 نفر اعلام کرده؛اما این آمار به تدریج توسط سایر مسئولان افزایش یافته تا آنجا که سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران تعداد بسیجیان را 13 تن و سردار عراقی، فرمانده سپاه تهران، تعداد شهدای بسیجی را 12 نفر اعلام کرده است.

صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت نهم نیز در همین راستا گفته است که: “از میان نزدیک به 40 نفر کشته شدگان حوادث اخیر 10 نفر بسیجی بودند اما 20 نفر دیگر مردم مظلومی بودند که گرفتار حادثه‌سازی فتنه‌انگیزان شدند و 10 نفر باقیمانده نیز افرادی هستند که معلوم نشده به دست چه کسانی کشته شده‌اند. اما من اینجا می‌گویم که در این حوادث بسیجی‌ها مقتول صحنه بودند و شما باید به دنبال قاتل باشید”.

تمام این ادعاها در حالی مطرح شده است که این مسئولین تاکنون از معرفی افراد بسیجی که به ادعای آنها توسط اغتشاش گران کشته شده اند، خودداری و در مقابل تلاش کرده اند با ایجاد فشار و تهدید خانواده های شهدا، آنها را وادار به شکایت و موضع گیری علیه سران جنبش سبز کنند.

در همین راستا خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی، ضمن انتشار مصاحبه هایی با خانواده برخی شهدا، به نقل از آنها، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را قاتل فرزندانشان معرفی کرده است. امری که توسط این خانواده ها تکذیب شده و آنها رسما هشدار داده اند که اجازه سواستفاده از خون عزیزانشان را به کسی نخواهند داد.

خانواده های میثم عبادی و سجاد سبز علی پور پیش از این در گفتگو با “روز” اعلام کرده بودند که خبرنگاران خبرگزاری فارس به جای انتشار سخنان آنها، اقدام به تحریف مصاحبه و انتشار سخنانی کرده که به هیچ عنوان از سوی آنها مطرح نشده بود.

این دو خانواده گفته بودند که رسما از خبرگزاری فارس شکایت خواهند کرد.

پدر یعقوب بروایه نیز به “روز” گفته است که خبرگزاری فارس بخشی از سخنان او را حذف و مواردی را به نقل از او منتشر کرده است که از جانب او مطرح نشده بود.[ مشروح مصاحبه روز با خانواده یعقوب بروایه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

مادر حمید حسین بیگ عراقی نیز در گفتگو با وب سایت جرس، مطالب منتشر شده در خبرگزاری فارس مبنی بر بسیجی بودن فرزندش ودرخواست “محاکمه سران فتنه” را تکذیب کرده است.

با این حال و علیرغم تکذیب مطالب منتشر شده در خبرگزاری فارس از سوی خانواده های شهدا، سردبیر این خبرگزاری می گوید تمام مطالب منتشر شده در این خبرگزاری مستند است و آنها برای تمام مطالبشان سند دارند. وی اما هیچ سندی ارائه نمی دهد و در مقابل به طرح اتهاماتی علیه روزنامه نگاران و رسانه های خبری می پردازد.

 

سردبیر خبرگزاری فارس: توبه کنید

عباس توانگر پس از طرح اتهاماتی سنگین آن هم در جایگاه یک روزنامه نگار، اعلام کرد که مصاحبه نمی کند.اما پیش از ورود به مصاحبه، سخنانی بین من و وی رد و بدل شد که خواندن آن، در جهت تنویر افکار عمومی موثرست.

 

سلام آقای توانگر، من فرشته قاضی هستم از سایت روزآنلاین، حال شما خوب است؟

چون شما به نفع مردم کار نمیکنید و مردم ما به شما اعتماد ندارند و حرف های شما را دروغ میدانند، من با شما مصاحبه نمی کنم.

 

آقای توانگر، شما هنوز اجازه صحبت به من ندادید. من هم نگفته ام قصد مصاحبه با شما را دارم یا نه. شما چند مصاحبه با خانواده برخی از شهدای بعد از انتخابات منتشر کردید که علیرغم تکذیب از سوی آنها همچنان بر روی صفحه اصلی شما قرار دارد. طی صحبت هایی که با خانواده میثم عبادی و سجاد سبز علی پور کردم مصاحبه های شما را تکذیب کرده وگفته اند حرف هایشان را تحریف کرده اید. من زنگ زدم از شما بپرسم آیا قصد، کمک به این خانواده ها است یا هدف چیز دیگریست؟  چرا مصاحبه هایی که شما منتشر کرده اید از سوی خانواده های شهدا تکذیب می شود؟

مردم ما شما را قبول ندارند. شما را به دروغ گویی و شایع پراکنی می شناسند. مطالب ما مستند است و سند داریم. ما با شماها که وطن تان را فروختید و عامل صهیونیست هستید بحثی نداریم. مردم ما شما راکه فرار کردید و رفتید برای امریکا و رژیم صهیونیستی کار می کنید، قبول ندارند. حالا دلتان برای مردم سوخته؟ امریکا و اسرائیل دلش برای مردم ما سوخته؟

 

شما مصاحبه هایی هم به نقل از خانواده های دو شهید یعنی کبیری و فیض منتشر کردید و نوشتید بسیجی هستند. من به عنوان یک روزنامه نگار، کاری هم به مسائل سیاسی ندارم، فقط از شما میخواهم شماره تلفن خانواده های شهدای بسیجی را در اختیار رسانه ها و روزنامه نگاران قرار دهید تا همانطور که با خانواده های شهدای بعد از انتخابات مصاحبه میکنند با خانواده های این شهدای بسیجی هم مصاحبه کنند و درد دل و حرف آنها را به گوش افکار عمومی برسانند.

مردم ما تریبون های خودشان را دارند و تلاش میکنند از زبان بیگانه و تریبون هایی که در خدمت بیگانه هستند حرفشان را منتقل نکنند.

 

من به عنوان یک همکار روزنامه نگار با شما تماس گرفته ام و….

همکار روزنامه نگار که به همکار دیگرش خیانت نمی کند. شما به کشورتان خیانت کردید. کسانی که خیانت کردند از ما توقع همکاری نداشته باشند.

 

چه خیانتی به کشورمان کردیم؟

وطن تان را فروختید.

 

شما این اتهام را در جایگاه یک روزنامه نگار به من می زنید؟

بله. این جنگ نرمی که امریکا صریحا دارد اعلام میکند، بودجه اش را میدهد، شما هم یکی از ابزارهایش هستید.استفاده ابزاری از امثال شما می کنند. خیانت و جنایت میکنند به مردم. دیگر چکار باید کرد که خیانت تلقی نشود.

 

من نوعی اگر از ایران بیرون آمدم یا به قول شما فرار کردم، از دست کسی ناچار شدم بیایم بیرون که خود شما به عنوان عامل اصلی کهریزک معرفی میکنید و می گویید باید محاکمه شود.

اینها حرف های شماست. حرف های مردم ما نیست.

 

اینها حرف هایی است که سایت های شما یعنی جهان نیوز، رجانیوز می زنند. کمیته ویژه مجلس صراحتا می گوید. سازمان قضایی نیروهای مسلح  و قاضی در دادگاه گفته به اتهامات مرتضوی رسیدگی خواهد شد پرونده اش در دادگاه انتظامی قضات است و… من صرفا از دست این آقا از کشورم خارج شدم به خاطر اینکه در مسند قدرت بود. این خیانت به کشورم است که برای اینکه زنده بمانم از کشورم خارج شدم؟

شما باید ببینید چه توطئه گری انجام دادید که مجبور به فرار شدید. ده بیست هزار روزنامه نگار الان در ایران فعالیت می کنند. اینها کدامشان فرار کردند؟ وطن شان را دوست دارند. مردمشان را دوست دارند. مانده اند و تلاش میکنند.شماها خیانت هایی به کشور کردید که نمی توانستید جوابگوی آنها باشید، برای همین فرار کردید. اما20 – 30 هزار روزنامه نگار در این کشور دارند با آزادی کامل فعالیت میکنند.

 

از همان خبرگزاری فارس شما چند نفر به قول شما فرار کردند؟

آنها هم مثل شما.

 

مثل ما یعنی چی؟ بعد از انتخابات چقدر روزنامه نگار مجبور شدند از کشور خارج شوند؟ همه خیانت کار هستند؟

کسی که برای مملکتش ارزش قائل نباشد، برای مردمش ارزش قائل نباشد و عروسک خیمه شب بازی امریکا و اسرائیل شود معلوم است که خیانت کار است. خائن اگر این چیزها نباشد چی است؟ همین ها خیانت است. کسانی که برای کشورشان ارزش قائل نیستند، برای مردمشان ارزش قائل نیستند، برای خون های شهدا ارزش قائل نیستند، برای آزادی که به دست آمده ارزش قائل نیستند، دوست دارند برگردندبه ابزار دست امریکا و رژیم صهیونیستی باشند…ما هیچ اصراری نداریم، شما دوست دارید بروید جهنم بروید.

 

آقای توانگر دلیل اصلی که من به شما زنگ زدم این بود که بعد از صحبت هایی که با خانواده های دو تن از شهدا انجام دادم و همکار دیگری با خانواده یک شهید دیگر انجام داد، فکر کردم باید نظر شمارا هم بدانم. من با حسن نیت تمام این کار را کردم و حساب را بر این گذاشتم که شاید خبرنگار شما که از باشگاه توانا است و تازه دارید آموزش می دهید اشتباه کرده و حساب نباید به پای کل مجموعه خبرگزاری شما گذاشته شود. دلیلی که زنگ زدم به شما این بود که بدانم آیا شما در جریان هستید که این خانواده ها تکذیب کرده اند؟

ما برای تمام مصاحبه هایمان مستند داریم. یعنی هیچ مطلبی همین جوری در خبرگزاری فارس منتشر نمی شود بدون سند. هر جایی هم مطالب ما را تکذیب کرده باشد ما مستندات خودمان را ارائه کرده ایم و تاکنون یک مورد هم نبوده که تکذیب بکنند و ما سند صوتی اش را ارائه ندهیم.

 

ولی در این مورد هیچ سندی ارائه نداده اید.

اجازه بدهید مردم ما آرامش داشته باشند و شما با این حرکت ها دنبال نا آرامی مردم نباشید.

 

ولی هیچ سندی ارائه ندادید.

 من صحبت های شما را ضبط کرده ام؛ به ملت تان برگردید و توبه کنید و دست از خیانت بردارید. با شما هم مصاحبه نمی کنم. خداحافظ.