احمدی نژاد مهدی هاشمی را اخلالگر لندن نشین نامید

نویسنده
نازنین کامدار

» بالا گرفتن حمله به هاشمی در آستانه خبرگان

یک روز پس از آنکه برخی از تشکل های دانشجویی شبه دولتی حامی محمود احمدی نژاد در اقدامی هماهنگ به طرح 12 پرسش از هاشمی رفسنجانی با عنوان “اگر نامه هاشمی نبود” کردند،  محمود احمدی نژاد نیز در اظهار نظری کوتاه،  مهدی هاشمی  را “خرابکار لندن نشین” نامید و وی را به برنامه ریزی برای به شکست کشاندن طرح حذف یارانه ها  متهم کرد.

حمله مستقیم احمدی نژاد به فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی صورت می گیرد که رسانه های حامی او  طی یکسال و نیم گذشته بارها خواهان محاکمه  فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت شده اند. به این ترتیب اگر چه در تجمعات حکومتی همواره از مهدی هاشمی به عنوان “فتنه گر” نام برده شده اما اظهار نظر صریح رئیس کابینه، نزاع جناح در حکومت با هاشمی را وارد مرحله تازه تری می کند.

آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده،  محمود احمدی نژاد روز گذشته در دیدار با اعضای تشکل شبه دولتی جامعه اسلامی دانشجویان درباره مهدی هاشمی گفته است:” دشمنان داخلی و خارجی برای کارشکنی و توطئه در هنگام آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای کرده بودند اما زمان اجرای طرح به گونه‌ای انتخاب شد که به هیچ عنوان آمادگی تحرکات خرابکارانه را نداشته باشند. حتی فرد خرابکاری که چندی است در لندن ساکن شده در تماس با ایران نسبت به عدم اطلاع از زمان دقیق اجرای طرح گلایه کرده بود چرا که برنامه ریزی‌هایش را از دست رفته می‌دانست”.

محمود احمدی نژاد درحالی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را “خرابکار” خوانده که سایت رسمی هاشمی رفسنجانی نیز به بهانه انتشارنامه برخی از تشکل های شبه دانشجویی حامی دولت،  به پرسش ها پاسخ داده و محمود احمدی نژاد را به عنوان “برهم زننده وحدت ملی” معرفی کرده است.

بنا به نوشته پایگاه خبری هاشمی رفسنجانی،  در این پاسخنامه،  ”عدم شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی”،  ”طرح مکتب ایرانی”،  ”سخنان تفرقه بر انگیز در راهپیمایی میدان ولیعصر”(خس و خاشاک نامیدن معترضان)،  ”مخالف با رهبری درباره برکناری مشائی”،  ”به کار بردن جمله تنش آفرین مجلس در راس امور نیست”، “توهین به مرجعیت” و… به عنوان نمونه هایی از انحراف محمود احمدی نژاد از سیاست های نظام جمهوری اسلامی  نام برده شده است.

گفته می شود انتشار پاسخ های سایت هاشمی رفسنجانی به نامه تشکل های شبه دانشجویی حامی دولت،  در اظهار نظر مستقیم احمدی نژاد درباره مهدی هاشمی بی تاثیر نبوده است.به ویژه آنکه سایت رجا نیوز نیز بلافاصله واکنش نشان داده و از “دو ماه  آینده خطرناک” برای هاشمی خبر داده است.

رجانیو درباره پاسخ های هاشمی به دانشجویان بسیجی نوشته است: “در سایت شخصی آقای اکبر هاشمی رفسنجانی یادداشتی منتشر شده که در آن با طرح 12 سؤال تلاش شده است،  در مورد نامه بدون سلام و السلام او به رهبر انقلاب در روز 19 خرداد 88 و تهدید به آشوب،  فرافکنی شود و با متهم کردن دولت،  از زیر تبعات سنگین آن نامه که اکنون گریبان حیثیت هاشمی را چسبیده و وی برای دو ماه آینده خطر آن را به شدت احساس می‌کند،  شانه خالی شود”.

این سایت حامی احمدی نژاد توضیح بیشتری درباره خطری که هاشمی را در دو ماه آینده تهدید می کند،  نداده اما گفته می شود با توجه به در پیش بودن اجلاس فصلی خبرگان رهبری، طرفداران دولت در تلاش برای برکناری هاشمی رفسنجانی از کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری هستند.

سایت حقیقت نیوز،  دیگر سایت افراطی نزدیک به دولت درباره این سناریو  و با بهانه قرار دادن مطلب اخیر سایت هاشمی رفسنجانی نوشته است: “نامه هاشمی را می‏توان رونمایی از بازی جدیدی دانست که طرف دیگر آن جامعه روحانیت،  جامعه مدرسین،  طیف آیت الله مصباح یزدی و… قرار خواهند گرفت و با اثبات درستی مواضع ریاست مجمع از ابتدا تا کنون،  دعواها و اختلاف‏نظرهای دیرینه به بهانه دفاع از جایگاه روحانیت و علما بار دیگر در سایه عناوین جدید موضوعیت پیدا خواهد کرد. این همه در حالی است که نزدیک بودن انتخابات آتی مجلس خبرگان نیز گزاره‏های درخور تأملی را به دست می‏دهد.برابر تحلیلی که از فعالیت‏های اخیر سایت هاشمی رفسنجانی و یادداشت معنادار او که شاید پرده‏برداری از یک برنامه از پیش طراحی شده،  وجود دارد،  بانیان بازی جدید در جایگاه ولایتمداری،  دفاع از روحانیت و دلسوزی برای اصل ولایت فقیه و انقلاب قرار خواهند گرفت و با اصلی کردن برخی مسائل فرعی و موضوعیت دادن به آنها،  به ترتیب کسانی را که در مجامع روحانی و در سطح کشور در روی کار آمدن و تداوم فعالیت دکتر احمدی‌نژاد نقش‏آفرین بوده‏اند و اتفاقا منتقدان هاشمی به شمار می‏روند،  مقصر و متهم همه آنچه در کشور گذشته است،  نظیر فتنه و… خواهند دانست”.

حقیقت نیوز افزوده است: “فرافکنی‏های اخیر سایت هاشمی رفسنجانی و چشم‎‏پوشی از نامه سرگشاده او در روزهای قبل از انتخابات و نیز سنجش میزان ولایتمداری احمدی‏نژاد و هاشمی را می‏توان در حکم مهر تأییدی بر تحلیل‏های گذشته دانست. این تلاش‏ها در شرایطی صورت می‏پذیرد که رهبر انقلاب در نمازجمعه تاریخی 29 خرداد 88 صراحتاً از نزدیک‏تر بودن نظر رییس‏جمهور به خود نسبت به آقای هاشمی سخن گفته بودند.با این حال،  در آستانه خبرگان،  آقای هاشمی در تدارک برای بازیابی مشروعیت از دست رفته خود در این مجلس مهم،  طراحی برای نوعی تغییر موقعیت سیاسی را کلید زده است که در جریان این طرح،  برخی که سکوت کرده بودند یا اتهاماتی متوجه آنها بود،  در جایگاه مدعی قرار خواهند گرفت و با فرافکنی‏های پی در پی،  ارتباط خود با برخی جریان‏های اصولگرا و مذهبی را قوت خواهند بخشید تا آنها را نیز در بازی جدید وارد کنند.اما سایت منسوب به هاشمی در حالی شیوه فرافکنی را برگزیده که پرسش‏های زیادی در آستانه انتخابات داخلی خبرگان پیش روی رئیس فعلی این مجلس قرار دارد،  به‌طوری که نامه سرگشاده آقای هاشمی که در واقع برای مخاطب افکار عمومی نوشته و قبل از رسیدن به دست رهبری از رسانه‏های بیگانه سردرآورده بود،  تنها یکی از این پرسش‏هاست”.

این سایت در ادامه،  با اشاره به لزوم تشدید فشار بر هاشمی از طریق  آغاز حملات سازمان یافته به مهدی هاشمی،  افزوده است: “ماجرای مهدی هاشمی رفسنجانی که مفصل‌تر است و وی مطابق اسناد و شواهد موجود به‌طور مستقیم در زمینه طراحی و القای دروغ بزرگ «تقلب در انتخابات» و سازماندهی اراذل و اوباش برای آشوب مشارکت داشته است. وی در عین حال،  علی رغم احضاریه‌های مکرر مراجع قضایی به ایران بازنمی‏گردد و آقای اکبر هاشمی نیز در این زمینه می‌گوید فرزندش در حال تحصیل است و به او گفته به ایران بازنگردد. آنچه اکنون مطرح است تغییر موقعیت سیاسی آقای هاشمی و سرمایه‏گذاری بر روی برخی مسائل فرعی است. در چنین فضایی قیاس‏هایی بین احمدی‏نژاد و هاشمی و اطرافیان آنها،  کمک‏کار این حرکت خواهد بود. برآیند نهایی این یادداشت و این سرمایه‏گذاری در تقابل با یک جریان قدیمی است. جریانی که در جامعه روحانیت مبارز،  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نظام از همان سال‏های دور نقطه‏نظرات آقای هاشمی را نمی‌پذیرفت و سال گذشته نیز در قبال همراهی او با جریان فتنه اعتراض کرد”.

حقیقت نیوز در پایان نوشته است: “افشای کامل آنچه در شرف وقوع است،  نیازمند صبر و تأمل بیشتری است اما به‌طور خلاصه ورود تنش‌زای آقای هاشمی به صحنه و این بار خرج کردن از روحانیت و حوزه‌های علمیه برای احیای مشروعیت از دست رفته،  آن هم در شرایطی که طی سال‌های دوم خرداد و اوج هتاکی‌ها به مرجعیت،  روحانیت و نهاد دین،  چنین موضع‌گیری از طرف وی ابراز نشده بود و در جریان فتنه 88 نیز که نهایت اهانت و اتهام زنی به ولی‌فقیه به‌عنوان عصاره مرجعیت و حوزه‌های علمیه بود،  نه تنها از این جایگاه رفیع دفاعی نشد بلکه در موارد مختلفی با فتنه‌گران همراهی شد،  احتمالاً با انگیزه اصلی انتخابات هیئت رئیسه خبرگان خواهد بود”.