این همه زندانی در تنها دموکراسی خاورمیانه!

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش ها به سخنان جدید جواد لاریجانی

در حالی که حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، ایران را در صدر کشورهای ناقض حقوق بشر نشانده،  محمد جواد اردشیر لاریجانی،  برادربزرگتر رئیس قوه قضاییه و مشاور حقوق بشری این نهاد،  روز گذشته در اظهارنظر شگفت انگیزدیگری مدعی شد “ایران صاحب تنها دموکراسی خاورمیانه” است. او پیش از این نیز در اجلاس حقوق بشر سازمان ملل درژنو مدعی شده بود هیچکس در ایران به دلایل سیاسی در زندان نیست و حتی اعدام معترضان را انکار کرده بود.

لاریجانی که به نوشته فارس، این ادعا را در دیدار با هن شور مدیرکل وزارت خارجه هلند و آریان هامبورگر سفیر حقوق بشر آن کشور بیان کرده،  همچنین گفته است: “نظام ایران نه لیبرال است و نه سکولار بلکه،  نظام دموکراسی مبتنی بر عقلانیت اسلامی است که برآمده از خواست و اراده مردم است و همه در برابر قانون برابر هستند”.

مشاور امور بین الملل قوه قضاییه همچنین ادعا کرده است که ایران تمامی معاهدات حقوق بشری را رعایت می کند،  به اقلیت های دینی از جمله بهاییان اجازه فعالیت می دهد و در تمامی سطوح به شیوه دموکراتیک و با حفظ اصل کرامت انسان رفتار می کند.

جواد لاریجانی که دیروز جمهوری اسلامی راصاحب “تنها دموکراسی خاورمیانه” معرفی کرد، پیش از این نیزدر مصاحبه با سی ان ان با طرح اینکه “هیچ کس به دلیل اعتراض به نتیجه انتخابات در ایران به اعدام محکوم نشده است” علت اعدام محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور را “بمب گذاری در مسجدی در شیراز” عنوان کرده بود؛آن هم در حالیکه براساس اطلاعیه دادستانی تهران این دو نفر به دلیل شرکت در آنچه که “اغتشاشات خیابانی پس از انتخابات” نامیده شده بود،  اعدام شدند.

در همین حال وهمزمان با سخنان وی،  دادستان عمومی و انقلاب استان تهران سرانجام پس از چند روز سکوت،  خبر صدور حکم اعدام برای یک دانشجوی 20 ساله به اتهام محاربه از طریق “پرتاب سنگ” به سوی نیروهای پلیس را تایید کرد؛ حکمی که با حیرت و بهت محافل حقوق بشری و دانشجویی در ایران مواجه شد و مهدی کروبی خواستار لغو آن شد.

ادعاهای اردشیر لاریجانی با واکنش افراد و گروه های مختلف سیاسی در ایران رو به رو شد و برخی از سازمان های مدافع حقوق بشر،  با انتشار فهرست و معرفی روش های سرکوب سازمان یافته حقوق بشر در ایران،  مستندات کذب بودن ادعاهای لاریجانی را ارائه کردند.

در همین ارتباط پایگاه خبری کلمه،  سایت نزدیک به میرحسین موسوی ضمن بازتاب گفته های لاریجانی،  محدودیت های بوجود آمده پس از انتخابات برای معترضان را نشانه بارزی از عدم وجود دموکراسی دانسته است.

سایت خبری نوروز،  پایگاه اطلاع رسانی جبهه مشارکت هم فهرست بازداشت شدگان و روزنامه نگارانی راکه پس از انتخابات و بدون طی مراحل دادرسی در زندان بسر می برند و به حبس های طویل المدت محکوم شده اند،  منتشر کرده است.

کاربران سایت بالاترین نیز،  درباره سخنان اخیر لاریجانی درباره وضعیت دموکراسی درایران،  به انتشار برخی از آمارهای مربوط به سرکوب مخالفان در ماه های اخیر پرداخته اند.کاربران بالترین از محمد جواد لاریجانی پرسیده اند: “آیا توقیف بیش از 10 نشریه از جمله اعتماد ملی،  کلمه سبز،  سرمایه،  صدای عدالت،  حیات‌نو،  اعتماد و ایراندخت در هشت ماه گذشته،  ممنوع الخروج کردن سفر بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی،  پلمب دفتر انجمن صنفی مطبوعات و نگهداری دبیر و نائب رئیس آن در زندان و همچنین تهدید های مکررمدیران مسئول و کارکنان روزنامه ها از سوی فردی به نام محمد علی رامین به عنوان دبیر هیات نظارت بر مطبوعات،  انکار حمله سازمان یافته نیروهای پلیس و لباس شخصی به خوابگاه دانشجویان و انتشار فهرست هزاران نفره دانشجویان ستاره دار و ممنوع التحصیل را می توان از مصادیق تنها دموکراسی خاورمیانه دانست؟”.

این در حالی است که بر اساس گزارش ماه فوریه کمیته حمایت از روزنامه نگاران که مقر اصلی آن در نیویورک است،  ایران با بیش از 60 روزنامه نگار زندانی،  لقب “بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان” را به خود اختصاص داده است؛ لقبی که تا قبل از سرکوب های پس از انتخابات در اختیار دولت کمونیستی چین بود.

 

آزادی بهاییان

اما بخش جالب تر سخنان جواد لاریجانی مربوط به “آزادی بهائیان در ایران” بود؛ به ویژه اینکه او گفته است بهائیان در ایران “اقلیت دینی” محسوب می شوند.

گفتنی است این بخش از سخنان وی در خبرگزاری فارس به گونه دیگری منتشر شده و این خبرگزاری به نقل از او نوشته است: “‌بهایی‌ها در ایران از حقوق شهروندی یکسانی برخوردارند و آمارها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آنها در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند و حتی شرکت‌های تجاری بزرگی را نیز اداره می‌کنند و کسی مانع فعالیت و زندگی آنها نیست.اما هرگونه اقدام فرقه‌ای که مخل آزادی حتی اعضا و پیروان آنها باشند یا ورود در سازماندهی های غیرقانونی و مضر به امنیت ملی موجب پیگرد قانونی است”.

این تناقض در انتشار سخنان جواد لاریجانی در سایر سایت های هوادار دولت و سایت های مخالفان نیز دیده می شود با این حال،  سایت کمپین یک میلیون امضاء درگفت و گویی با حسام میثاقی،  سخنگوی کمیته حق تحصیل که هم اکنون بیشتر اعضای آن در زندان هستند،  از موانع تحصیل بهاییان و دانشجویانی که فعالیت‌های مدنی وسیاسی در دانشگاه دارند سخن گفته است. او در این مصاحبه شرح می دهد که چگونه برخلاف اظهارات جوادلاریجانی،  با یکی از دوستانش نامه ای را به دست آوردند که در آن حراست وزارت علوم و وزارت اطلاعات چند دانشجو را به دلیل بهائی بودن از تحصیل محروم کرده اند. حسام میثاقی همچنین از دستگیری های دوستان و همکاران خود گفته و اینکه سخنان لاریجانی در مورد بهاییان دروغ است.

در همین زمینه سایت خبری هرانا وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،  ضمن اعلام خبر ادامه بازداشت بهائیان در شهرهای مختلف،  گزارشی از آزار و اذیت بهاییان در هفته های اخیر منتشر کرده است.