ادامه می دهیم تا بمیریم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دو ماه از اعتصاب غذای زندانیان اهل سنت گذشت

چهار اهل سنت زندانی در زندان قزلحصار کرج که از دو ماه پیش دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند در شرایطی وارد شصت و ششمین روز اعتصاب خود می‌شوند که وضعیت جسمانی آنها وخیم گزارش شده است. کمال حسینی، خبرنگار در کردستان به روز می‌گوید: “وضعیت این افراد وخیم است و در روزهای گذشته چندین بار به بهداری زندان منتقل شده‌اند.“یک منبع نزدیک به این زندانیان نیز به نقل از اعتصاب کنندگان با وخیم خواندن وضعیت آنها تاکید می کند که “حتی اگر جانشان هم گرفته شود تا رسیدن به مطالبات اعتصاب غذای خود را نمی‌شکنند”.

حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید و جهانگیر دهقانی به همراه دو زندانی دیگر به نام‌های هادی حسینی و صدیق محمدی از یک ماه پیش در اعتراض به روند ناعادلانه دادرسی و عدم پاسخگویی به مطالبات شان دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند.آنها همچنین خواهان محاکمه علنی و نگهداری در زندان‌های محلی هستند.

کمال حسینی، خبرنگار آژانس خبری مکریان در کردستان در مصاحبه با روز می‌گوید در میان آنها هادی حسینی و صدیق محمدی، به علت نقض حکم اعتصاب غذای خود را شکسته‌اند اما چهار نفر دیگر با احکام قطعی اعدام همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برند. وی همچنین می‌گوید خانواده برخی از این زندانیان از امروز، سه شنبه، در اقدامی حمایتی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

به گفته این خبرنگار سه نفر از این زندانیان در پی ضعف شدید جسمانی ناشی از اعتصاب غذای بلند مدت بیهوش و به خارج از زندان منتقل شده‌اند.

این افراد به گفته منابع مطلع از پرونده تنها در یک جلسه ده دقیقه‌ای توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و در دوران بازداشت نیز تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.

این منبع همچنین می‌گوید اعتصاب کنندگان همگی با دست بند، پابند و چشم بند از بازداشت‌گاه اداره اطلاعات به دادگاه منتقل شده‌اند.

آن‌ها پیش از قزلحصار در زندانهای سنندج، اولین و رجایی شهر نگهداری شده و دست کم دو بار دیگر دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

حبیب الله احمدی، پدرحامد احمدی روز سه شنبه، ۱۷ دی ماه به وبسایت آژانس خبری مکریان گفته است: “ما خانواده این چهار زندانی در چند روز گذشته تلاش‌های زیادی انجام دادیم و به نهادهای مختلف مراجعه کردیم تا جلوی این حکم ناعادلانه را بگیریم اما تاکنون پاسخ امیدوار کننده‌ای نگرفته‌ایم.”

این شش زندانی که از دو ماه پیش دست به اعتصاب غذا زده و دو نفر آنها اعتصابشان را شکسته‌اند به همراه ۶ تن دیگر به اسامی بهرام احمدی، کیوان زند کریمی‌، هوشیار محمدی، محمد ظاهر بهمنی، اصغر و بهنام رحیمی به اتهام‌ دست داشتن در “ترور روحانیون کردستان” از طرف شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شده اند.

اشاره دستگاه قضایی به ترور روحانیون کرد، احتمالا زنجیره ترورهایی است که به ویژه در سال ۸۸ در کردستان صورت گرفت.

ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری که از جمله هدف‌های اصلی این زنجیره ترور‌ها و سوءقصدهای کردستان بود که در ۲۷ شهریور سال ۸۸، هنگام خروج از منزل هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

شش نفر از متهمان به دست داشتن در این قتل‌ها در تیرماه سال ۹۰ دستگیر و در دی ماه سال ۹۱ در زندان قزل الحصار کرج به دار آویخته شدند.

این زندانیان به گفته منابع مطلع همگی متولدین سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۱ در شهر سنندج بودند و به عنوان مجرمین مربوط به مواد مخدر اعدام شدند و جنازه‌های آنها تاکنون به خانواده هایشان تحویل داده نشده است.

بازداشت، صدور حکم و اینک اعتصاب غذای دیگر افراد مرتبط با این پرونده با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج روبرو شده است. از جمله مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز دوشنبه ۱۸ آذر در نامه‌ سرگشاده ای به حسن روحانی از او خواست به وضعیت آنان رسیدگی کند.

این روحانی پرنفوذ در میان اهل سنت ایران در نامه خود ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای اعتصاب غذای طولانی این زندانیان از روحانی خواسته بود تا “به عنوان رئیس جمهور و پاسدار حقوق همه شهروندان ایرانی با مداخله در این موضوع و پیگیری آن از طریق قوه محترم قضائیه زمینه برخورداری این زندانیان از رافت اسلامی و رسیدگی به خواسته‌های آنان برای تجدیدنظر در احکام صادره” را فراهم کند.