صف کشی مصباحیه در کنار خامنه ای

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» حامیان دیروز احمدی نژاد؛مخالفان امروز

در ماجرای اختلاف  سیدعلی خامنه ای با محمود احمدی نژاد بر سر عزل و ابقای حیدرمصلحی وزیر اطلاعات، بسیاری از چهره های حکومتی و روحانیون از مواضع رهبر حکومت مستقر، به عنوان ولی فقیه حمایت کردند که در این میان حضور مصباح یزدی و شاگردانش پررنگ تر بود. این حمایت در شرایطی است که برخی چهره های اصلاح طلب همچون علی اکبر محتشمی پور پیش از این به صراحت اعلام کرده اند گروه مصباح در زمان مناسب “ریشه آیت الله خامنه ای را خواهند زد.”

تعدادی از شاگردان آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دیروز همزمان با حضور احمدی نژاد در هیات دولت درباره شان ولایت فقیه به صورت هماهنگ به اظهار نظر پرداختند. از جمله  کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران که  از سوی آیت الله خامنه ای به این سمت برگزیده شده و رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز هست، گفت: “همه باید در رسیدن به ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی سختی‌ها را تحمل کنیم و در این راه باید تبعیت از مقام عظمای ولایت و حرکت در چارچوب، در اولویت باشد.”

حمید رسایی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز که از حامیان سرسخت دولت احمدی نژاد به شمار می روداظهار کرد: “همین اصل ولی‌فقیه، جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف آن را از خطرات بزرگ فتنه‌های داخلی و حملات خارجی محافظت کرده است.”

او در ادامه افزود: “ملت با این فرض به ما رأی داد‌ه‌اند که فردی بدون حب و بغض مراقب فعالیت‌های ما است؛ دست ولی فقیه و احکام ایشان برتر از تمام حکم‌ها و قوانین کشور حتی رئیس جمهور، بر نظام حکومت اسلامی جاری می‌شود. حکم مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور و دیگر مسئولین لازم الاتباع است.”

علیرضا پناهیان از دیگر شاگردان مصباح یزدی و مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی آیت الله خامنه ای در دانشگاه نیز طی اظهاراتی اعلام کرد: “ولایت در بحث عدالت نقش محوری دارد و در واقع باید گفت که قدرت ولایت همواره پشتیبان کسانی است که بخواهند عدالت را ایجاد کنند. اساساً قابل تصور نیست کسی بدون ولایت بخواهد به عدالت فکر کند.”

او در ادامه افزود: “گفتمان انقلاب اسلامی توسط حضرت امام خمینی پایه‌گذاری شده و توسط همه انقلابیون به تناسب زمان بسط داده شده است، تداوم این گفتمان اولاً وابسته به مقام معظم رهبری و ثانیاً وابسته به دید عموم مردم و به ویژه نخبگان جامعه است… هر جریانی که از این گفتمان فاصله بگیرد، دیگرانی که بهتر باشند جای او را خواهند گرفت.”

مجتبی ذوالنور یکی دیگر از شاگردان مصباح یزدی که جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران است نیز روز جمعه طی اظهاراتی در مشهد گفت: “آقای احمدی‌نژاد دست به طناب پوسیده‌ آقای مشایی دارد، ایشان ارادت ویژه‌ای به آقای مشایی دارند و گفته‌اند مشایی قله است، یا در جای دیگر گفته‌اند در مسائلی که فکر ما از درک آن عاجز است، مشایی آن را درک می‌کند”.

جانشین نمایندگی رهبری در سپاه سپس به طور مستقیم احمدی نژاد و مشایی را مخاطب قرار داد و گفت: “این آدم‌ها در عمق وجودشان سرسوزنی به ولایت و روحانیت اعتقاد ندارند، آن‌ها اسلام بدون آخوند القا می‌کنند، امروز مشایی رییس‌جمهور اصلی است.”

 

مصباح زودتر از همه خبر داشت

  مصباح یزدی خود نیز هفته گذشته طی اظهاراتی درمیان جمعی از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران اعلام کرده بود که “اگر پس از بررسی ادله ولایت فقیه به حقانیت آن پی بردیم، باید پای آن بایستیم و بدانیم که مخالفت با ولی‌فقیه مخالفت با ائمه و بر اساس روایات در حد شرک بالله است.”

او در 21 فروردین ماه یعنی چند روز پیش از اعلام رسمی خبر عزل حیدر مصلحی از سوی احمدی نژاد نیز در اظهارات معناداری به انتقاد شدید از دولت پرداخته و گفته بود: “اگر تنبلی کنیم زمانی از خواب غفلت بیدار می‌شویم که تیرگی فتنه همه جا را فراگرفته است و می‌بینیم همان کسانی فتنه را آغاز کرده‌اند که خود پرورش داده‌ایم. «این عزل و نصب‌ها از کجا در می‌آید؟» این حرف‌های ملی‌گرایانه و مکتب ایرانی، آن هم در زمانی که نهضت اسلامی در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است، برای چیست؟ ملی‌گرایی و دم زدن از مکتب ایرانی با چه انگیزه‌ای می‌تواند صورت بگیرد؟”

او سپس نوک پیکان انتقاد خویش را به سمت مشایی گرفته و افزوده بود: “امروزه در درون جامعه ما تشکیلاتی فراماسونری در حال شکل گرفتن است، و همان‌طور که در دوران مشروطه، فراماسونری با شعار قرآن و اسلام پیش آمد، امروز نیز فراماسونری با شعارهای انقلاب و اسلام جلوه می‌کند و تحت پوشش آن حرف خود را بیان می‌کند، یعنی قالب را حفظ و محتوا را عوض می‌کند.  چگونه کسی که در عمرش با عالمی ارتباط نداشته و علاوه بر آن هر روز ضربه‌ای به اسلام می‌زند، می‌تواند برای اسلام مفید باشد و معلوم نیست چه شده که برخی نیز به آن‌ها دل بسته‌اند.”

این سخنان پس از آن مطرح شد که روزنامه جمهوری اسلامی مقاله ای از مهدی حسین پور، یکی از شاگردان مصباح یزدی در انتقاد ازروش های او منتشر کرد.

این شاگرد مصباح یزدی با اشاره به حمایت های گذشته مصباح از دولت احمدی نژاد نوشته بود: “چه چیزی در مدت کوتاه، این همه عوض شده است؟ اگر چیزی عوض شده آیا به یکباره اتفاق افتاد یا زمینه‌های آن وجود داشته و علایم‌اش بروز کرده بود؟ چگونه ممکن است یک دفعه خطری پدید بیاید که تا‌کنون چنین خطری اسلام را تهدید نکرده است؟ آیا این همان نیست که سال‌ها پیش برخی از پختگان سیاست بیان می‌داشتند و الآن در کنج خانه نشسته‌اند؟”

مهدی حسین پور همچنین با اشاره به سخنان مصباح یزدی پرسیده بود: “اینان چه کسانی هستند؟ و به چه قیمتی به این مرحله رسیدند؟ البته آیت‌الله مصباح با همان صراحت لهجه‌ای که از ایشان سراغ داریم تکلیف را مشخص کردند: «همان کسانی فتنه را آغاز کرده‌اند که خود پرورش داده‌ایم. » بله همان کسان که خود پرورش داده و بخاطر آنان هزینه‌های گرانی را بر نظام اسلامی تحمیل کردیم. و بسیاری از کسانی که قبلا اینان را می‌شناختند و سال‌ها پیش حرف الآن ما را می‌زدند رنجاندیم و طرد کردیم. به راستی چه کسی می‌تواند این همه حیثیت‌های بر باد رفته را بر گرداند؟! بله آب رفته را نمی‌توان به جوی باز گرداند اما هیچ وقت برای حداقل جبران دیر نیست.”

مصباح یزدی و شاگردانش در چند سال گذشته همواره از حامیان سرسخت احمدی نژاد بوده  و پس از آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خرداد 88، هم همچنان به حمایت از احمدی نژاد ادامه داده اند.

او در حالی که اعتراضات در داخل کشور به نتیجه انتخابات ادامه داشت گفته بود: “وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست”.

 وی همچنین اضافه کرده بود: “وقتی رییس جمهوری از جانب رهبری نصب و تایید می‌شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود.”

 

ریشه رهبری را هم می زنند

در نیمه اردیبهشت ماه سال گذشته علی اکبر محتشمی پور، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز ضمن هشداری دوباره درباره قدرت گرفتن محمد تقی مصباح یزدی و شاگردانش گفته بود: “فرقه مصباحیه که من چند سال است روی آن تاکید می‌کنیم، بی‌کار ننشسته است اینها جریانی بسیار خطرناک و خشن هستند که به هیچ کس رحم نمی‌کننند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌الله خامنه‌ای را و از ایشان پلی ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌زنند.”

وی با اشاره به اینکه “جریانی در مملکت پشت پرده است که به دنبال انتقام‌جویی از امام و انقلاب است” از “فرقه مصباحیه”، “انجمن حجتیه”، و “بنیاد غدیر” به عنوان سه طیف این جریانی نام برده و افزوده بود: “من یقین دارم که آقای مصباح یزدی اعتقادی به رهبری ندارد، آقای مصباح که به امام اعتقادی نداشته و بعد از پیروزی انقلاب نه در جنگ و نه در جبهه و نه در مسئولیت‌هایی که امام واگذار می‌کردند حاضر نشده کمک کند چطور فکر می‌کنید اعتقاد به آیت‌الله خامنه‌ای دارد؟” 

آقای محتشمی پور با تاکید بر اینکه “این جریانات برای ضربه زدن و نابود کردن اندیشه و تفکر آیت الله خمینی و همه کسانی که با اعتقاد برای اجرای اندیشه‌های او کار کرده‌اند تلاش می‌کند” تصریح کرده بود که “این جریان برای ریشه‌کن کردن طرفداران واقعی امام و انقلاب گرفته و وقتی ریشه اینها را زدند به سراغ خود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌روند. “

این اظهارات علی اکبر محتشمی پور سومین هشدار وی در مورد نفوذ “فرقه مصباحیه” در ساختار دولت و حکومت مستقر در ایران بود. وی پیشتردر سال 85 و پس از آن در خرداد سال 87 نیز نسبت به گسترش نفوذ تدریجی مصباح یزدی و نزدیکان وی برای در دست گرفتن کامل قدرت در ایران هشدار داده و حتی در خرداد سال 87 طی سخنانی در اصفهان گفته بود: “هیچ تفاوتی بین فرقه مصباحیه و طالبان و جاهلان صدر اسلام وجود ندارد و افرادی که هیچ اهمیتی برای مردم، ملت ایران و جوانانی که به عنوان یک رکن از ارکان انقلاب برای امام مطرح بودند قائل نیستند، از افکار امام پیروی نمی کنند.”

هشدار محتشمی پور به آیت الله خامنه ای نسبت به پیشروی فرقه مصباحیه در شرایطی بود که “روزنامه جمهوری اسلامی” پیش از آن با انتشار مقاله ای درباره تحرکات مصباح یزدی و شاگردانش از وقوف رهبری جمهوری اسلامی به این مساله خبرداده و نوشته بود: “در زمان انتخابات مجلس خبرگان در سال 85 حرکت خزنده او و شاگردانش برای در اختیار گرفتن کامل مجلس خبرگان با واکنش آیت الله خامنه ای مواجه و به رد صلاحیت پسر او و تعدادی دیگر از شاگردانش برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان منجر شد.”

مصباح یزدی پس از انتخابات مجلس خبرگان حضور پررنگی در عرصه سیاست نداشت اما پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 که با حمایت های آیت الله خامنه ای از محمود احمد نژاد و صف آرایی وی در مقابل اصلاح طلبان همراه بود، مصباح یزدی نیز با حمایت های آشکاری که از احمدی نژاد و عنوان “ولایت فقیه” انجام داد، مجددا بر میزان فعالیت ها و همچنین سخنرانی هایش افزود.

هرچند مصباح یزدی در تسخیر مجلس خبرگان در سال 85 ناکام ماند اما در نزدیک به دوسال گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 از فرصت ها استفاده کرده و خود را به آیت الله خامنه ای نزدیک تر کرده است. برخی بر این باورند که کنار گذاشته شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی از سمت ریاست مجلس خبرگان یکی از اقداماتی بود که مصباحیه در آینده از آن سود زیادی خواهد برد. ضمن اینکه شاگردان او در بسیاری از مناصب مهم حکومتی از مجلس، دولت و قوه قضاییه گرفته تا سپاه پاسداران حضور پررنگی دارند.

علی رازینی، ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی اژه‌یی، علی فلاحیان، روح‌الله حسینیان، حجت الاسلام میرحجازی، مصطفی پورمحمدی، رهبرپور، عباسعلی علیزاده، کاظم صدیقی، علی مبشری، علی قدیانی، محمود رجبی، مرتضی آقا تهرانی، محمد غروی، عباسعلی کدخدایی، غلامحسین الهام، قاسم روانبخش، محمدناصر سقای‌بی‌ریا، علیرضا پناهیان، همچون حمید رسایی، مجتبی ذالنور، حسین طائب، مهدی طائب همگی از جمله شاگردان  مصباح یزدی هستند که در دو دهه گذشته و به ویژه در سال های اخیر مناصب مهم حکومتی، از وزارت اطلاعات تا حضور در دفتر آیت الله خامنه ای را داشته و دارند.

وقتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و مردم با ایستادگی هایشان پس از انتخابات سال 88 نگرانی آیت الله خامنه ای را برانگیختند، این بار نگرانی رهبر جمهوری اسلامی با اهداف آینده مصباح یزدی، شاگردان و مریدانش گره خورد و چنان شد که اصلاح طلبان از صحنه حکومت حذف شده را به زندان ها فرستادند و روحانیان نزدیک به آیت الله خمینی هم که از حامیان اولیه  اصل ولایت فقیه بوده اند مورد حملات، اتهام و فشارهای بی سابقه ای قرار گرفتند.

مصباح یزدی و شاگردانش که در جریان  اعتراضات دو سال گذشته پس از انتخابات، همواره نقش فعالترین حامیان آیت الله خامنه ای را بازی و برعلیه جنبش سبز و اصلاح طلبان موضع گیری کرده اند، در جریان اختلاف محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای، بیشترین طرفداری را از آیت الله خامنه ای کرده و در مقابل حلقه نزدیکان احمدی نژاد قرار گرفته اند.