روز هشدار مجلس به احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» بررسی بودجه 1500 میلیاردی "جریان انحرافی"

همزمان با شرکت محمود احمدی نژاد در جلسه هیات دولت،دیروز مجلس شورای اسلامی هم کلیات بودجه سال جاری را با بیش از دو ماه تاخیر و همراه با فریاد “انا الله و انا الیه راجعون” تصویب کرد.از جلسه هیات دولت تنها یک خبر دو خطی ارسال شد اما اشاره نمایندگان مجلس به اسفندیار رحیم مشایی و نقش او در اختلاف احمدی نژاد و خامنه ای و نیز در اختیار گرفتن حجم زیادی از بودجه دولت به بهانه “کار فرهنگی” به تفصیل منتشر شد؛خبرگزاری های داخلی نیز  ”بی دین” خواندن مشایی در مجلس را به عنوان یک “هشدار” به احمدی نژاد برجسته کردند.

همچنین روز گذشته مشخص شد دولت  1500 میلیارد تومان از بودجه سال 89 را صرف امور نامشخصی با عنوان “توسعه شاخص‌های فرهنگی” کرده است. نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات بودجه از “وام دادن بانک ها به افراد مفت  خوار اطراف مایی” خبر دادند و خواستار تحقیق و تفحص در این خصوص شدند.

سایت جهان نیوز در اینباره نوشته است: “جریان انحرافی که سال گذشته بودجه کلانی را هم برای شورای عالی ایرانیان خارج از کشور دریافت کرده، تاکنون هیچ هزینه کردی درباره بودجه ۱۵۰۰ میلیاردی مذکور را به نهادهای نظارتی ارائه نکرده است. درخواست تحقیق و تفحص پس از این مطرح شده که در بودجه سال ۹۰ هم جریان انحرافی خواستار اختصاص بودجه کلان دیگری به صندوق خود باز هم به اسم توسعه شاخص های فرهنگی شده است”. 

این سایت با انعکاس گفته های حسن کامران، راهیافته اصفهان به مجلس  در جلسه علنی دیروز می نویسد: “جریان انحرافی می خواهد تا این بودجه را به اسم توسعه شاخصهای فرهنگی در دست بگیرد. در کمیسیون تلفیق به این مساله رای ندادیم و برای این مبلغ هزینه های دیگری در نظر گرفته شد. چرا که اصلا مشخص نشد که این بودجه در سال گذشته صرف چه کاری در دولت شده است.

او خطاب به لاریجانی گفت: “شما مدام می گویید که باید با جریانات انحرافی مقابله کرد پس چرا ابزار آن را در مجلس فراهم نمی کنید؟ چه کاسه ای زیر نیم کاسه است که حتی دستور شما برای چاپ این پیشنهاد اجرا نمی شود. این چه بساطی است که برخی راه انداخته اند؟”

خبرآنلاین نیز سخنان علی عباسپور رابازتاب داده که پس از اعتراض کامران، خواستار تحقیق و تفحص از بودجه شده و گفته است: “معلوم نیست که این بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در قانون بودجه سال ۸۹ که به عنوان توسعه شاخصهای فرهنگی به دولت داده شد، صرف چه چیزی شده است. این وضع فیلم های ما در سینماهاست و این هم وضع نامناسب فرهنگ در جامعه! پس این بودجه صرف چه چیزی شده که حتی یک گزارش هم از هزینه کرد آن به مجلس نداده اند؟ می توان پیشنهاد تحقیق و تفحص از این بودجه را مطرح کرد تا مشخص شود که در دولت صرف چه کاری می شود؟ چون اگر انتظار فرهنگ اسلامی در جامعه داریم، باید آن را صرف امور اسلامی و فرهنگی کنیم نه مواردی نامشخص”.

آفتاب نیوز نیز در گزارشی که از جلسه روز گذشته مجلس منتشر کرد از اعتراض نادر قاضی پور، یک نماینده مجلس به نقش مشایی در دادن وام به “مفت خورها” خبر داد و به نقل از وی نوشت: “میلیاردها دلار از پول بانک‌ها دست برخی افراد مفت‌خور است. بانک‌ها به توصیه رحیم مشایی بی‌دین وام‌های کلان را به برخی افراد مفت‌خور می‌دهند! چرا نباید این پول را از آنها پس بگیریم؟”

همچنین به نوشته سایت خانه ملت، روز گذشته تعداد زیاد تذکرات نمایندگان در مورد مشایی موجب شد تا درخواست جلسه غیر علنی داده شود.

نمایندگان مجلس اشارات متعددی به “جریان انحرافی” که منظور اسفندیار رحیم مشایی است کردند و از جمله عباسعلی نورا نماینده زابل با بیان اینکه “جریان انحراف از ساعاتی قبل در تلاشند با ابزار زور، اقدامات نابخردانه ای را آغاز کرده و تمام انرژی خود را صرف تشویش در اذهان عمومی کند”، اظهار کرد: “آنها در نظر دارند، بیانیه ای را به امضای وزرا و استانداران برسانند. البته خوشحالم که وزرا تا کنون زیر بار این کار نرفته اند”.

وی افزود: “تا کی منتظر باشیم و ببینیم که جریان انحراف چنین اقدامات نابخردانه ای انجام میدهد، تاکید ما در مجلس اعم از اصلاح طلب و اصولگرا باید در این جهت باشد. اگر غفلت کنیم جریان منحرف در درون جامعه شکاف ایجاد می کنند و مسلط می شوند. در دنیای امروز که استکبار از ما ترس دارد، بعید نیست که این افراد می خواهند جهت فکری جامعه را خارج کنند”.

به نوشته خانه ملت، لاریجانی نیز در پاسخ به وی گفت که “جریان انحراف توفیق چنین کاری را نخواهند داشت”.