دفاع بد از حدود شرعی و برانگیختن خشم جهانی

نویسنده

» تحلیل ای بی سی از موضع ایران در قبال سنگسار

جیم اسکیوتو- راسل گلدمن

مسؤولان بلندپایه حقوق بشر ایران به دلیل دفاع از مجازات سنگسار علیه متهمان به ارتکاب زنا و سایر مجرمان تحت قوانین اسلامی، هدف انتقادات فراوان قرار گرفته اند. آنها گفته اند سنگسار در مقایسه با اعدام “مجازات سبکتری” است زیرا شانس زنده ماندن را به مجرم می دهد.

محمد جواد لاریجانی نماینده ارشد ایران و دبیر کمیته حقوق بشر این کشور با رد محکومیت های بین المللی در خصوص اجرای سنگسار، این مجازات را به عنوان یک روند قانونی کنترل شده توصیف کرد.

لاریجانی در مصاحبه با نشریه وال استریت ژورنال گفت: “سنگسار به این معناست که شما باید چندین کار را انجام دهید، تعداد مشخصی سنگ به شیوه خاصی پرتاب کنید… از دید مردم، سنگسار مجازات سبک تری نسبت به اعدام است زیرا احتمال جان سالم به در بردن برای شما وجود دارد.”

ایران از زمان محکوم شدن سکینه آشتیانی 43 ساله به اتهام ارتکاب زنا در سال 2006، زیر فشار بین المللی بر سر وجود این نوع مجازات در کشور قرار گرفته است.

وکیل سابق آشتیانی به ای بی سی گفت علیرغم تظاهر لاریجانی به دفاع از حقوق بشر، وی به دولت شدیداً محافظه کار ایران نزدیک است.

محمد مصطفایی که به دلیل دفاع از آشتیانی مورد تهدید قرار گرفت و سپس مجبور به فرار از کشور شد، گفت: “لاریجانی، چهره ای از این نظام بی رحم است که هیچ بویی از حقوق بشر نبرده است و تنها تلاش می کند جنایات رژیم را توجیه کند.“ 

وی گفت: “اطلاعات ما درباره سنگسار در ایران تنها به اندازه نوک یک کوه یخ برآمده از آب است.”

آشتیانی تا کنون سه بار با چهره ای مات در تلویزیون ایران اعتراف کرده است. حکم وی از سنگسار به اعدام تغییر یافته، اما سنگسار همچنان یکی از گزینه های موجود است.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین بین المللی حقوق بشر ایران گفت: “سنگسار در ایران وجود دارد و بخشی از سیستم جزایی ایران است. سنگسار آشکارا شیوه ای از قتل و شکنجه است. قوانین بین المللی استفاده از شکنجه و سنگسار را منع کرده است.”

قائمی گفت: “لاریجانی در واقع روایت حاکمیت از شریعت اسلامی را ارائه می دهد. بسیاری از رهبران دینی با آن مخالف هستند.”

سنگسار معمولاً در یک گورستان متروکه در خارج از انظار عمومی برگزاری می شود. سنگ ها مطابق قانون جزای اسلامی ایران نباید به اندازه ای بزرگ باشند که قربانی را با یک ضربه بکشند، بلکه باید کوچک باشند تا سبب وارد آمدن جراحت شوند.

مغلطه لاریجانی در خصوص امکان جان بدر بردن از سنگسار، به نظر می رسد بیشتر در مورد مردان و نه زنان قربانی صدق کند. 

مردان تا کمر در خاک دفن می شوند اما زنان تا شانه ها در خاک فرو برده می شوند. قائمی می گوید تحت قوانین اسلامی، درصورتیکه قربانی به جرمش اعتراف کند و بتواند خود را از خاک خارج کند، مجازات سنگسار متوقف می شود.

اما به گفته فعالان حقوق بشر، قربانی زن که تا شانه در خاک گرفتار است و سنگ هایی به اندازه توپ تنیس بر سرش فرود می آیند، در عمل شانس اندکی برای رهایی دارد.

سنگسار قوانین خاص دیگری نیز دارد. در موارد زنا و در حالیکه زن قربانی به جرم خود اعتراف کرده باشد، قاضی اولین سنگ را پرتاب می کند. در مواردی که قربانی به شهادت دیگران گرفتار شده باشد، شاهد اولین سنگ را پرتاب می کند.

به گفته قائمی، بر اساس قوانین اسلامی شهادت زنان هم در مورد زنا و هم در خصوص همجنسگرایی “کاملاً بی ارزش” است.

ایران در خصوص صدور احکام سنگساردر هر سال و یا شمار اجرای این حکم در کشور اطلاعاتی منتشر نمی کند، اما به گفته کمپین بین المللی حقوق بشر ایران، در فاصله سال های 2006 تا 2008، شش نفر سنگسار شده اند و 13 نفر دیگر نیز در انتظار اجرای حکم خود در زندان هستند.

درحالیکه کمیته ای در مجلس ایران در سال 2009 حذف اجرای مجازات سنگسار در ایران را توصیه کرده بود و برخی محققان ایرانی نیز از فقدان وجود هرگونه توجیهی برای این مجازات در قرآن سخن گفته اند، ولی دولت همچنان به اجرای این مجازات  ادامه می دهد.

برخی از تحلیلگران می گویند اگر ایران حکم سنگسار آشتیانی را اجرا می کرد، لطمه بیشتری به اعتبارش وارد می دش، آن هم در حالیکه به دلیل پیگیری برنامه تسلیحات هسته ای، اعتبار این کشور زیر سؤال رفته است.

میر جاودانفر تحلیلگر و نویسنده کتاب “محمود احمدی نژاد: ابوالهول هسته ای ایران” می گوید: “اگر آشتیانی را سنگسار کنند، در را به روی طوفان محکومیت ها باز می کنند و کار را برای حصول توافق بین المللی جهت وضع تحریم های سنگین تر، آسان می کند.”

وی گفت: “این موضوع خصوصاً در مورد اتحادیه اروپا صدق می کند. ممکن است مردم ساخته شدن بمب هسته ای توسط ایران را باور کنند یا نکنند، اما پرتاب سنگ به یک زن زنا کار را چطور؟ اگر صدام هم به این کار ها دست زده بود، توجیه حمله به عراق خیلی آسانتر می شد”.

منبع: ای بی سی- 19 نوامبر