حمله لفظی ایران به غرب، واکنش رسانه های جهان

نویسنده

» متکی: به انگلیس تودهنی می زنیم

درحالی که بعد از انتخابات ۲۲ خرداد مقامات جمهوری اسلامی تلاش کرده اند با مرتبط دانستن اعتراضات خودجوش مردمی به کشورهای خارجی به تحریف اعتراضات مردمی بپردازند، بار دیگر اعتراضات عاشورا به انگلیس ربط داده شده و وزیر خارجه جمهوری اسلامی  از تودهنی زدن به این کشور سخن گفته است.

روز سه شنبه، منوچهر متکی وزیر امور خارجه در پاسخ به انتقاد مقامات بریتانیایی نسبت به برخورد خشن با تظاهرکنندگان روز عاشورا گفت: “اگر انگلیس به یاوه گویی های خود پایان ندهد تو دهنی خواهد خورد.”

وی البته توضیح نداده که منظورش از “تودهنی” چیست و از چه طریقی این تهدید عملی خواهد شد. او که در یک نشست خبری با وزیر امورخارجه سومالی سخن می گفت ادامه داد: “اظهارات سخیف برخی مقامات خارجی گویای پرونده ننگین آنها در تعاملات متناقض و متضادشان است.”

متکی بدون اینکه مدرکی ارائه کند کشورهای غربی را متهم کرد که برای ایران نقشه های پشت پرده دارند: “ما پرونده هایتان را هنوز خیلی باز نکرده ایم که بگوییم در کجا چه کار می خواهید بکنید و نقشه های پشت پرده شمال چیست”.

همزمان روز گذشته سفیر انگلیسدر تهران هم به وزارت خارجه فراخوانده شد تا به آنچه که مقامات ایرانی دخالت در امورداخلی ایران خوانده اند پاسخ دهد. مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه گفته است این احضاربه خاطر دخالت درامورداخلی ایران وحمایت ازکسانی که وی  آنها را “آشوبگران” خواند، بوده است.

مهمان‌پرست گفت: “همچنان برخی از کشورهای غربی در این زمینه دچار اشتباه در محاسبه شده‌اند و حمایت از چند هزار نفر را که در جهت آشوبگری حرکت می‌کنند،‌ به همکاری با یک ملت 70 میلیونی ترجیح داده‌اند و این حرکتی نادرست است.”

وی اضافه کرد: “در همین زمینه سایمون گس سفیر انگلیس در تهران امروز به وزارت امور خارجه احضار خواهد شد.”

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: “در چند روز آینده نیز برنامه‌های دیگری خواهیم داشت که به اطلاع شما خواهد رسید.”

جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با متهم کردن کشورهای غربی به خبرگزاری فارس گفت: “نوع موضع‌ گیری شتابزده توأم با ذوق زدگی رئیس‌جمهور آمریکا، مقامات انگلیسی و رژیم صهیونیستی از حوادث روز عاشورا، نشانگر پشتوانه خارجی این جریانات انحرافی و حرمت‌شکنان است.”

روزنامه تایمزلندن با انتشار گزارشی با شرح وقایع پیش وبعد از انتخابات از احتمال اینکه خواهرزاده میرحسین موسوی طبق یک برنامه از قبل تعیین شده به قتل رسیده باشد، سخن گفته است. شبکه بی بی سی هم با مطرح کردن احتمال قتل خواهر زاده موسوی به نقل از منابع خود گفت که او پیش از کشته شدن تهدیدهایی مبنی بر کشته شدن دریافت کرده بود.

درعین حال روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به حمله لفظی مقامات ایرانی به کشورهای غربی نوشت  دولت انگلیس گفته است که سایمون گاس سفیر انگلیس در ایران از مواضع این دولت در خصوص وقایع اخیر دفاع خواهد کرد. این روزنامه همچنین سخنان علی لاریجانی در محکومیت اظهارات مقامات غربی در خصوص وقایع عاشورا را منعکس کرده است. این روزنامه در عین حال به گم شدن یک خبرنگار ۲۷ ساله  تلویزیون دوبی اشاره کرده که بعد از عاشورا دیگر خبری از وی داده نشده است.

همزمان با محکومیت رسانه های جهانی دوخبر دیگر درمورد ایران دررسانه های غربی مورد توجه قرارگرفت. اول ابراز نگرانی دیپلمات های غربی درخصوص خبرهایی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد اورانیوم غنی شده را به داخل کشور قاچاق کند و دوم صحبت از تحریم های جدید توسط کشورهای غربی علیه ایران.

دستگیری نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از تظاهرکنندگان در روز عاشورا در تهران واصفهان نیز خبردیگری است که انعکاس گسترده ای درمطبوعات جهانی داشته است. شبکه تلویزیونی ای بی سی با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت که دولت ایران سرکوب خود را علیه مخالفانش گسترده تر می کند. این شبکه همچنین بانقل قول از هواداران دولت نوشت که آنها خواستار اشدمجازات برای کسانی هستند که آنها را اغتشاشگر می نامند.

دستگیری خواهر شیرین عبادی موضوع دیگری است که طی ۲۴ ساعت گذشته در بسیاری از شبکه های تلویزیونی از جمله “سی ان ان”، “ای بی سی”، “ام اس ان” و نیز “سی بی اس” مورد بحث قرار گرفته است. شیرین عبادی درمصاحبه ای با خبرنگار شبکه سی ان ان به وی گفت که خواهرش اصلا فرد سیاسی نبوده است و تنها برای اینکه با او نسبت داشته دستگیر شده تا بدین وسیله جلوی فعالیت های حقوق بشری او گرفته شود.