صاحبخانه، آقا را که دید مُرد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» محافظ خامنه ای از "ضدحفاظت ترین" کار او گفت

یکی از محافظان رهبر جمهوری اسلامی روایتی از “ضدحفاظت ترین” کار آیت الله خامنه ای بیان کرده که به گفته او در خیابان مجیدیه تهران رخ داده است.این محافظ که نامش مشخص نیست در خاطره خود که سایت مشرق (از سایت های نزدیک به سپاه پاسداران) آن را منتشر کرده، نوشته است که آیت الله خامنه ای یک بار در ورودی خانه ای در خیابان مجیدیه (از محلات شرق تهران) و در حالی که مردم او را می دیدند، برای دقایقی ایستاده است.

محله مجیدیه تهران از محلاتی است که ارامنه پایتخت از سال ها قبل در آن حضور پر تعدادی دارند.

او گفته که این کار “ضدحفاظت ترین شکل ممکن” است. آیت الله خامنه ای به ندرت در اماکن عمومی حاضر می شود و برابر گزارش ها، حضور هر از چند گاه او در اماکن عمومی با تمهیدات گسترده و دقیق امنیتی و حفاظتی از روزها قبل همراه است.

این عضو تیم حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی، روایت فوق را به عنوان بخشی از خاطره خود درباره دیدار سرزده رهبر جمهوری اسلامی از خانه یک خانواده ارمنی که فرزندشان در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق کشته شد، عنوان کرده است.

او تاریخ دقیق این دیدار را عنوان نکرده اما نوشته حضور آیت الله خامنه ای در خانه این خانواده ارمنی، صبح یکی از “روزهای کریسمس” بوده است.

 

فیلم مان بود

محافظ رهبر جمهوری اسلامی به سایت مشرق گفته آیت الله خامنه ای به این دلیل در ورودی خانه فوق ایستاده بوده که از صاحبخانه اجازه نگرفته بود.

او گفته چون مادر خانواده پس از شنیدن اینکه قرار است رهبر جمهوری اسلامی به خانه آنها بیاید “غش” کرده بود و دخترانش نیز “لباس مناسب” به تن نداشتند، آیت الله خامنه ای مجبور شده دقایقی در ورودی خانه آنها بایستد تا صاحبخانه بیاید و به او اجازه ورود بدهد.

او همچنین اضافه کرده که عموی خانواده نیز پس از آنکه وارد منزل شد تا در غیاب مردان فامیل، با رهبر جمهوری اسلامی همصحبت بشود، “تا آقا را دید، مرد.”

به نظر می آید این مامور حفاظتی، از این عبارت در توصیف حیرت زده شدن بیش از اندازه عموی خانواده ارمنی استفاده کرده است.

عضو تیم حفاظت از آیت الله خامنه ای گفته که در قالب “یک تیم حفاظتی” ساعت ها پیش از رسیدن رهبر جمهوری اسلامی به خانه این شهید ارامنه، به آنجا رفته بودند تا “اقدامات حفاظتی لازم” را، هم در خانه و هم در محله انجام بدهند.

او همچنین افزوده که چون نمی توانسته به این خانواده ارمنی، “کارت بسیج یا هیئت” نشان بدهد، ناچار شده با نشان دادن “کارت صدا و سیما” به آنها بگوید چون “امشب شب کریسمس که شب پاک شماهاست می‌خواهیم فیلمی از شماها بگیریم و روی آنتن بفرستیم.”

محافظ رهبر جمهوری اسلامی درباره دقایق پیش از رسیدن او به محله مجیدیه، گفته است: “گفتیم اسکورت که حرکت کرد به ما ابلاغ می‌کنند، می‌رویم سر کارمان دیگر. اسکورت هم به هوای اینکه ما توی منطقه هستیم با بی‌سیم زیاد صحبت نکنند که مسیر لو نرود، روی شبکه بالاخره پخش می‌شود دیگر. چیزی نگفتند. یک آن مرکز من را صدا کرد با بی‌سیم گفتم به گوشم. موردمان را گفت که شخصیت سر پل سیدخندان است. سر پل سیدخندان تا مجیدیه کم‌تر از سه چهار دقیقه راه است. من سریع از ماشین پیاده شدم. در خانه را زدم. خانمی در را باز کرد. ما با یاالله یاالله خواستیم وارد شویم، دیدیم نمی‌فهمد که. بالاخره وارد شدیم. چون کار باید می‌کردیم. گفتیم نودال و اَمپِکس و چیزایی که شنیده بودیم، کارگردان و این‌ها بروند تو.”

او تاکید کرده که محافظان آیت الله خامنه ای برای ورود به منزل کشته شده ارمنی مجبور بودند “فیلم” بازی کنند: “کارگردان رفت پشت‌بام پست بدهد، اَمپِکس رفت توی زیرزمین پست بدهد، آن رفت توی حیاط پست بدهد. پست بودند دیگر حالا. فیلم مان بود. یک ذره که نزدیک شد، بی‌سیم اعلام کرد که ما سر مجیدیه هستیم. من هم با فاصله‌ای که بود به این خانم چون احیا بشود، این‌جوری جلوی آقا نیاید، گفتم: ببخشید! الآن مقام معظم رهبری دارند مشرف می‌شوند منزل شما.”

 

“بچه ها را مثل نردبان دور آقا چیدیم”

عضو تیم حفاظت رهبر جمهوری اسلامی گفته که زن صاحبخانه بعد از شنیدن این مسئله غش کرده است و چون پدر خانواده نیز در سال های قبل درگذشته بود، مجبور شده اند تا از دختران دانشجوی خانواده بخواهند تا لباس مناسب بپوشند و به استقبال آیت الله خامنه ای بروند تا او دیگر در خیابان منتظر نماند.

این محافظ بی نام که اشاره کرده برای چند سال “مسئول تنظیم ملاقات خانواده شهدا” در دفتر رهبر جمهوری اسلامی بوده، روایت خود را از دقایقی که آیت الله خامنه ای در ورودی خانه در خیابان ایستاده بود، اینگونه ادامه داده است: “آقا از ماشین پیاده شد تا وارد خانه بشود. آمد توی در خانه نگاه کرد و گفت: سلام علیکم.

گفتم: بفرمایید.

گفت: شما؟

نه اینکه ما را نمی‌شناخت، گفتند، تو چه کاره‌ای یعنی؟ گفتیم: صاحب‌خانه غش کرده.

گفت: کس دیگری نیست؟

یاد آن افتادیم که دو تا دخترها هم می‌توانند به آقا بگویند بفرمایید. گفتیم آقا شما بفرمایید داخل.

گفت: من بدون اذن صاحب‌خانه به داخل نمی‌آیم.”

او در ادامه روایت خود افزوده است: “معنی و مفهوم حفاظت، خودش را این‌جا از دست نمی‌دهد. مهم‌تر از حفاظت این است. بدون اذن وارد خانه کسی نمی‌شود. رهبر نظام است باشد، ارمنی است باشد، ضدحفاظت‌ترین شکل ممکن این است که مقام معظم رهبری توی خیابان اصلی توی چهارراه، با لباس روحانیت با آن عظمت رهبری خودشان بایستند، همه مردم هم ایشان را ببینند و ایشان بدون اذن وارد خانه کسی نشوند.”

این محافظ رهبر افزوده که در این دقایق مجبور شده اند تا از “محافظانی که قد بلندی” داشتند برای حفاظت از آیت الله خامنه ای در خیابان استفاده کنند و آنها را “مثل نردبان” دور او بچینند.

او سپس گفته است که “راه دیگری نداشتیم.”

 

انتقاد خامنه ای از “کار احمقانه” محافظانش

مامور حفاظتی رهبر جمهوری اسلامی افزوده که آیت الله خامنه ای چهل دقیقه در خانه این شهید ارامنه بوده و پس از خوردن شیرینی و آب میوه، خانه را ترک کرده است.

او در عین حال گفته که رهبر جمهوری اسلامی پس از ترک خانه برخی از محافظانش را به دلیل آنکه از غذاهای خانه ارامنه استفاده نکرده اند، توبیخ کرده است.

به گفته این محافظ، آیت الله خامنه ای خاب به تیم حفاظتی اش گفته است: “این کار احمقانه چه بود که شما کردید؟ ما مهمان این خانواده بودیم. وقتی خانه‌شان رفتیم چرا غذایشان را نخوردید؟ این اهانت به این‌ها محسوب می‌شود. نمی‌خواستید داخل نمی‌آمدید.”

محافظ افزوده است که “آقا در خانه ارامنه آب، چایی، شربت، شیرینی و میوه‌شان را خورد. بعضی از دوست‌های ما نخوردند. کاتولیک‌تر از پاپ هم داریم دیگر. رهبر نظام رفته خورده، پاسدار، من نوعی، نخوردم. حزب‌اللهی‌تر از آقا هستم دیگر.”

 

سپاه حفاظت از ولی امر

مسئولیت حفاظت از آیت الله خامنه ای به عهده واحد ویژه ای از سپاه پاسداران به نام “سپاه حفاظت ولی امر” است. این واحد، نیروی نظامی و امنیتی ویژه ای است که تک تک اعضای آن با معرفی حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گزینش و تایید واحد امنیتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی که زیرنظر حجت الاسلام اصغر حجازی قرار دارد، انتخاب می شوند.

حکم فرماندهی نیروهای سپاه حفاظت ولی امر توسط شخص آیت الله خامنه ای و پس از طی موفقیت آمیز تمام مراحل و بررسی های امنیتی صادر می شود.اطلاعات رسما تایید شده ای درباره تعداد نیروهای حفاظتی این واحد ویژه سپاه وجود ندارد اما برخی منابع خبری تعداد محافظان آقای خامنه ای در سپاه ولی امر را تا 12000 نفر عنوان می کنند.به گفته این منابع، مقر اصلی سپاه حفاظت ولی امر، ابتدا در خیابان استاد نجات اللهی (ویلا) قرار داشته اما در سال 1386 به مجموعه حفاظتی شهید مطهری واقع در میدان پاستور منتقل شده است.

هم اکنون سردار ابراهیم جباری، فرماندهی سپاه حفاظت از ولی امر را بر عهده دارد. او پیش از بر عهده گرفتن این مسئولیت، فرماندهی سپاه علی ابن ابی اطالب در استان قم را بر عهده داشت.

او همچنین در دوران ناآرامی ها و اعتراضات خیابانی گسترده به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، معاون و قائم مقام حسین طائب در نیروی مقاومت بسیج بود و برخی معترضان او و نیروهایش را به سرکوب خشونت بار تظاهرات اعتراضی متهم می کنند.

سردار جباری در جریان سفر پاییز 1389 رهبر جمهوری اسلامی به قم، مسئولیت آماده سازی فضای امنیتی و حفاظتی این شهر برای سفر ۱۰ روزه او را بر عهده داشت.