سپاه مامور دستگیری و بازجویی مردان احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بدون پس گرفتن امضاها سئوال منتفی شد

فرمانده سپاه پاسداران از بازداشت و بازجویی نزدیکان احمدی‌نژاد توسط این نهاد خبر داده و هم‌زمان با سخنان وی خبر بازداشت رییس موزه ملی ایران نیز منتشر شده است. در همین حال پس از کش و قوس‌های فراوان، اگر چه طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس منتفی شد، اما متن آن توسط معترضان منتشر شده است.

 

نزدیکان احمدی‌نژاد را ما بازداشت کرده‌ایم!

پس از چند روز درگیری لفظی میان محمدعلی جعفری و محمود احمدی‌نژاد، فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد اعضای گروهی که وی آن‌ها را “جریان انحرافی” خوانده و از نزدیکان احمدی‌نژاد هستند، توسط این نهاد بازداشت می شوند و تحت بازجویی قرار می‌گیرند: “با توجه به اینکه سپاه ضابط قوه قضائیه است و همچنین بدلیل اینکه پرونده برخورد با جریان انحرافی دارای پیچیدگی های خاصی است  براین اساس به صلاحدید قوه قضائیه سپاه اقدام به دستگیری و بازداشت این افراد نموده است”.

این خبر پس از آن اعلام شد که احمدی‌نژاد، برادران قاچاقچی را متهم کرد که به طور غیرقانونی کالاهایی را وارد کشور می‌کنند؛اتهامی که فرمانده سپاه پاسداران، آن را تکذیب کرد و انحرافی نامید. با این حال یک سایت دیگر نزدیک به احمدی‌نژاد این نهاد را متهم کرد که در شرق و جنوب کشور مشغول قاچاق کالاست.

پیش از این عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان، خبر از دستور رهبر جمهوری‌اسلامی به فرمانده سپاه برای برخورد با این گروه داده بود. مساله‌ای که با تکذیب دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و روابط عمومی سپاه پاسداران روبه‌رو شد. ورود رهبر جمهوری‌اسلامی به این قضیه اما بعدها توسط احمدی علم‌الهدی تایید شد.

جعفری در مصاحبه جدید خود برای نخستین بار اعلام کرده است که “این افراد تخلف امنیتی ندارند بلکه بیشتر تخلفات شان در حوزه های اقتصادی و اخلاقی است”. این در حالی است که روزنامه جوان – نزدیک به دفتر سیاسی سپاه – در زمان بازداشت اولیه 25 تن از اطرافیان مشایی، اتهام آنان را جاسوسی خوانده بود.

وی همچنین با اعلام اینکه “افرادی که دستگیر شده اند ارتباط بسیار نزدیکی با چهره های اصلی این جریان داشته اند”، به نوعی زنگ هشدار برای اسفندیار رحیم‌مشایی را نیز به صدا درآورده است. احمدی‌نژاد در اواخر هفته گذشته، از برخورد با کابینه به عنوان خط قرمز خود یاد و اضافه کرده بود که در صورت برخورد با اعضای کابینه، دست به افشاگری خواهد زد؛سخنانی که با واکنش مقامات قضایی روبه‌رو شد.

در همین حال سپاه پاسداران  با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز پاسدار، اعلام کرده است که “ضمن هوشیاری و هوشمندی در رصد و رویارویی با تهدیدات دشمنان فرامنطقه‌ای و جریان‌های انحرافی و ضد انقلاب در دهه جاری که در حقیقت در مصاف با جنگ نرم قابل توصیف است” از رهبر جمهوری‌اسلامی تبعیت خواهد کرد.

اما آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر بر لزوم مخفی ماندن اختلافات میان مسوولان جمهوری‌اسلامی تاکید کرده است: “کسانی که به این بحث‌ها دامن می‌زنند، آیا خوشحالی دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه و تحلیل های آنها را نمی‌بینند. ابراز شادمانی دشمنان، نشان می‌دهد این موضوع یک نقطه ضعف است، بنابراین باید از ادامه آن جلوگیری کرد. من با حرکت روشنگرانه، تبیین منطقی و مستدل در مقابل تفکر غلط مخالفتی ندارم اما نباید این تفکر غلط را نیز تابلو کرد تا همه از آن مطلع شوند”.

در تحولی دیگر، خبرها حاکی از آن است که آزاده اردکانی، رییس موزه ملی ایران و از نزدیکان حمید بقایی، بازداشت شده است. اصول‌گرایان اردکانی را “از افراد نزدیک به جریان انحرافی” نامیده اند که “به واسطه ارتباطش با حمید بقایی تا مرز ریاست بر سازمان ملی جوانان پیش رفت اما به دلیل ادغام‌ها چنین اتفاقی نیافتاد”. این رسانه‌ها از وی با عنوان “دبیر زبان انگلیسی حمید بقایی” نام برده‌اند.

و تمام اینها به اندازه تیری نبود که دیروز مهدی طائب، که از وی با عنوان رییس قرارگاه عمار یاد می‌شود، به جبهه احمدی نژاد ـ مشایی انداخته و با “یهود، نفوذی، فراماسون، نیروی امنیتی اخراج شده و ابوبکر زمان” خواندن مشایی گفته است: “مشایی آدم امنیتی کاربلدی بود که از وزارت اطلاعات خارج شد و دیگر او را تحت نظر نگرفتند و خطرناک‌ترین عنصر، عنصری اطلاعاتی است که اخارج شود و تحت نظر نباشد”.

 

منتفی شدن طرح سئوال از احمدی‌نژاد

در حالی که پیش از این اعلام شده بود طرح سئوال از احمدی‌نژاد توسط هیات رییسه مجلس دریافت شده، اکنون بعضی از امضاکنندگان این طرح خبر از منتفی شدن آن می‌دهند، هر چند متن این سئوالات منتشر شده است.

حمیدرضا فولادگر در این زمینه چنین گفته است: “این طرح با توجه به اینکه اکثر نمایندگان آن را به‌طور مشروط امضا کرده‌اند، در شرایط کنونی منتفی است”.

پیش از برخی نمایندگان مجلس خبر داده بودند که رهبر جمهوری‌اسلامی با طرح سئوال از احمدی‌نژادر مجلس مخالف است و آن را به مصلحت نمی‌داند. هیات رییسه مجلس نیز پس ازتحویل گرفتن نامه نمایندگان معترض، اعلام کرده بود که با طرح آن در مجلس مخالف است. در همان زمان اما علیرضا زاکانی، اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی سئوال از احمدی نژاد و حتی استیضاح او را حق مجلس می داند.

اما اینک که اخبار حاکی از منتفی شدن طرح این سئوال در مجلس است، معترضان دست به انتشار آن در رسانه‌ها زده‌اند. در متن منتشر شده توسط نمایندگان مواردی چون “چگونگی مصرف 1500 میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی، ضعف در مدیریت اقتصادی کشور، عدم ابلاغ قانون تسهیلات ارزی برای حمل و نقل، عدم معرفی وزیر ورزش، طرح بحث مکتب ایران توسط مشایی، خانه‌نشینی یازده روزه، بی‌توجهی به مساله حجاب، برکناری ناگهانی منوچهر متکی و تخلف در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها” به عنوان سئوال مطرح شده‌اند.

 احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اما به طرح سئوال شخصی پرداخته و در قالب5 سئوال از احمدی‌نژاد نوشته: “رئیس‌جمهور چه نقشی در حکومت دارد؟ آیا رئیس‌جمهور در رسیدگی به تظلمات و اتهامات اشخاص، نقش قانونی دارد؟ آیا رسیدگی قوه قضائیه به اتهامات افراد، تابع قدرت مالی، سیاسی یا اداری آنهاست؟ اگر  رئیس جمهور روند کار قضا را در پرونده‌هایی مخل کار قوه مجریه یا، کاری با مطامع سیاسی دید، چه باید بکند؟ آیا اگر رئیس جمهور به جای انجام وظائف آشکارش که در بالا شمرده شده، که همه آن ها طبق قانون اساسی است، دعوای فرضی را که مدعی آن است، به میان مردم بکشاند، وظیفه قانونی‌اش را انجام داده یا خلاف وظیفه عمل کرده است؟”